35 007 läst ·
208 svar
35k läst
208 svar
Är detta en rimlig materialkostnad för 3x vattenplugg? (2194 kr)
Så ditt förslag (dina högsta pålägg/takpris) på ett skäligt pris (=det som företagen i ditt lokalområde tar för detta jobb) är:Jckssn skrev:
Arbete 650 kr/h, 1,5 h = 975,00 kr
Material 754,40 kr 20% pålägg = 905,30 kr
Bilersättning 300,00 kr
-----
Summa: 2180,30 kr utan moms
Fakturerat belopp: 2725,40 kr inkl moms
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Att kompetensen är det som allmänheten anser sig betala för och inte ockerpriser på material.S SueCia skrev:
I mitt exempel var det möjligen lite överdebiterat för arbete/ kompetens
För mig så ser inte muttrarna ut att vara likadana, men oavsett så kostar inte VA plast så jätte mkt mer. 139 plus moms ska jag betala för den kopplingen.tommib skrev:
Nej, de är inte likadana. Den ena är själva kopplingssetet och den andra är orginalmuttern från den raka kopplingen, med propp.
Menar du att det finns färdiga kompletta raka kopplingar för plast (och PAL)? Jag har fått intrycket att man köper raka kopplingar och kastar den ena muttern och klämringen där man ansluter sitt kopplingsset. Det är också detta som driver kostnaden för plast, man måste köpa båda. Nu visade ju Mikael_L oavsiktligt att det finns bara skruvdelar att köpa så det blir det nog för mig nästa gång om det blir någon, eftersom jag har en hög med 22Cu muttrar och klämringar liggande efter allt kopplande.
Vilket RSK-nummer betalar du 139 kr + moms för?
Menar du att det finns färdiga kompletta raka kopplingar för plast (och PAL)? Jag har fått intrycket att man köper raka kopplingar och kastar den ena muttern och klämringen där man ansluter sitt kopplingsset. Det är också detta som driver kostnaden för plast, man måste köpa båda. Nu visade ju Mikael_L oavsiktligt att det finns bara skruvdelar att köpa så det blir det nog för mig nästa gång om det blir någon, eftersom jag har en hög med 22Cu muttrar och klämringar liggande efter allt kopplande.
Vilket RSK-nummer betalar du 139 kr + moms för?
2400-2725 kr inkl moms tycker jag är rimliga priser, både för kund och hantverkare.Claes Sörmland skrev:
Så ditt förslag (dina högsta pålägg/takpris) på ett skäligt pris (=det som företagen i ditt lokalområde tar för detta jobb) är:
Arbete 650 kr/h, 1,5 h = 975,00 kr
Material 754,40 kr 20% pålägg = 905,30 kr
Bilersättning 300,00 kr
-----
Summa: 2180,30 kr utan moms
Fakturerat belopp: 2725,40 kr inkl moms
Med en sån prissättning jämfört med den trådskaparen råkade ut för gissar jag att man dessutom har fler återkommande kunder.
Nu kan ju vissa geografiska skillnader finnas, men knappast 50% skillnad som i detta fallet.
Oj oj, vilken resa denna tråd var.
TS: Ja han blåste dig på materialet. Att han gör ett visst påslag är OK, och där kan 20-50% vara rimligt beroende på omständigheterna. Men vad man försökt skinna dig på är fullständigt hutlöst.
Det lilla jag anställt hantverkare måste jag ha haft tur, för de har samtliga kört modellen "material för i princip samma som billigaste onlinebutik, rejäl timpeng för hantverkaren". Vilket jag alltid uppfattat som rättvist; det är ju kompetensen jag betalar för. Jag har för övrigt alltid tyckt det var märkligt att hantverkare tar mindre betalt för restid; 60 min i bilen eller 60 min med en hammare i handen är ju fortfarande 60 min av deras dag? Flera jag anlitat har tagit timpris för resan + en separat avgift (milersättning) för bilen, vilket jag inte ser som konstigt.
@Calore jag kan delvis sympatisera med dig. Det finns gott om korkade kunder som inte fattar varför en hantverkare vill ha så många hundra i timman. De flesta har bara varit anställda och har ingen aning om hur skatter, försäkringar och logistik fungerar för småföretagare. De ser bara att en röris debiterar 700 i timmen och tog 3000 för att fixa en läckande kran och tänker då "jävlar, jag borde blivit röris, de måste ju vältra sig i cash"! Idioti. Då blir ju hantverkarens frestelse att ta mindre i timmen och försöka gå med vinst någon annanstans självklar, t.ex genom ocker på material.
Men det är inte en hållbar affärsmodell.
Här är ett extremexempel för att demonstrera motsatsen: IKEA går back, och har alltid gått back, på sina kaffekoppar. Faktum är att de har en hel kategori produkter som de internt klassar som "kaffekoppar" - produkter de vet att de alltid kommer gå back på, men de finns där för att de vet att kunderna som går dit för att köpa dem kommer också köpa massa andra prylar och i slutet går IKEA med vinst.
Hantverkare lever på sitt rykte, sin professionalitet. Offerttjänster, eller att bara hugga ett namn man får upp när man googlar "rörmokare [min hemort]" är det man gör när man inte har rekommendationer att gå på eller det är akut. Jag och de flesta jag pratat med anlitar enbart hantverkare som de får rekommenderade av vänner och bekanta. Och samtliga av dem har haft mellan 2 veckor (lägsta jag mött) och 10 veckor (högsta jag mött) väntetid innan de kan börja, ibland över en vecka ens för att komma ut på en offert! Jag väntar gärna för jag vet att de har gott rykte av en anledning.
Springer man runt med attityden "kunderna är dumma i huvet" och helst vill att de ska betala utan att titta på specifikationen, så får man inte de rekommendationerna. Man blir istället känd som rörisen som lade på 300% på materialet med motivationen "jag måste ju gå med vinst". Kunderna skiter i din vinst. De vill bara slippa huvudvärken utan att känna att de blev skinnade.
Småjobben du inte kan gå plus på är dina "kaffekoppar". Om du går +/- 0 på ett jobb men är trevlig, ärlig och skicklig så är det inte en förlust, det är investering i din reklam. Visst, du kanske inte fick många kronor för att du åkte och bytte den där duschblandaren. Men får kunden en bra känsla är det dit namn och nummer som de lägger fram när grannen letar rekommendationer när de ska bygga till och behöver någon som drar toa och kök för 150'.
TS: Ja han blåste dig på materialet. Att han gör ett visst påslag är OK, och där kan 20-50% vara rimligt beroende på omständigheterna. Men vad man försökt skinna dig på är fullständigt hutlöst.
Det lilla jag anställt hantverkare måste jag ha haft tur, för de har samtliga kört modellen "material för i princip samma som billigaste onlinebutik, rejäl timpeng för hantverkaren". Vilket jag alltid uppfattat som rättvist; det är ju kompetensen jag betalar för. Jag har för övrigt alltid tyckt det var märkligt att hantverkare tar mindre betalt för restid; 60 min i bilen eller 60 min med en hammare i handen är ju fortfarande 60 min av deras dag? Flera jag anlitat har tagit timpris för resan + en separat avgift (milersättning) för bilen, vilket jag inte ser som konstigt.
@Calore jag kan delvis sympatisera med dig. Det finns gott om korkade kunder som inte fattar varför en hantverkare vill ha så många hundra i timman. De flesta har bara varit anställda och har ingen aning om hur skatter, försäkringar och logistik fungerar för småföretagare. De ser bara att en röris debiterar 700 i timmen och tog 3000 för att fixa en läckande kran och tänker då "jävlar, jag borde blivit röris, de måste ju vältra sig i cash"! Idioti. Då blir ju hantverkarens frestelse att ta mindre i timmen och försöka gå med vinst någon annanstans självklar, t.ex genom ocker på material.
Men det är inte en hållbar affärsmodell.
Här är ett extremexempel för att demonstrera motsatsen: IKEA går back, och har alltid gått back, på sina kaffekoppar. Faktum är att de har en hel kategori produkter som de internt klassar som "kaffekoppar" - produkter de vet att de alltid kommer gå back på, men de finns där för att de vet att kunderna som går dit för att köpa dem kommer också köpa massa andra prylar och i slutet går IKEA med vinst.
Hantverkare lever på sitt rykte, sin professionalitet. Offerttjänster, eller att bara hugga ett namn man får upp när man googlar "rörmokare [min hemort]" är det man gör när man inte har rekommendationer att gå på eller det är akut. Jag och de flesta jag pratat med anlitar enbart hantverkare som de får rekommenderade av vänner och bekanta. Och samtliga av dem har haft mellan 2 veckor (lägsta jag mött) och 10 veckor (högsta jag mött) väntetid innan de kan börja, ibland över en vecka ens för att komma ut på en offert! Jag väntar gärna för jag vet att de har gott rykte av en anledning.
Springer man runt med attityden "kunderna är dumma i huvet" och helst vill att de ska betala utan att titta på specifikationen, så får man inte de rekommendationerna. Man blir istället känd som rörisen som lade på 300% på materialet med motivationen "jag måste ju gå med vinst". Kunderna skiter i din vinst. De vill bara slippa huvudvärken utan att känna att de blev skinnade.
Småjobben du inte kan gå plus på är dina "kaffekoppar". Om du går +/- 0 på ett jobb men är trevlig, ärlig och skicklig så är det inte en förlust, det är investering i din reklam. Visst, du kanske inte fick många kronor för att du åkte och bytte den där duschblandaren. Men får kunden en bra känsla är det dit namn och nummer som de lägger fram när grannen letar rekommendationer när de ska bygga till och behöver någon som drar toa och kök för 150'.
Jag var och kollade vad som var felet i en liten stuga som tappat strömmen.
Det gick att synka perfekt med hemvägen just den dagen som karln ringde, så jag behövde bara göra en avstickare på inte ens 1 km.
Sen tog det en kvart att konstatera att det var elmätaren som inte släppte genom strömmen, så vi ringde vattenfall så fick de ta över.
Så undrade han vilka uppgifter jag ville ha, och då sa jag att "Inte orkar jag sitta och tota ihop en faktura för en halvtimmes jobb, du kan väl ha kvar mitt nummer så ifall det blir något mer någon gång i framtiden kan vi väl kasta på några minuter då."
Och sen visade det sig att det var en ordförande i sin bostadsrättsförening, så vem tror ni blev uppringd när de hade lite problem ett år senare.
Nåväl, det vart inte heller något stort jobb, men de flesta affärsrelationer startar i liten skala ...
På tal om kaffekopparna ...
Det gick att synka perfekt med hemvägen just den dagen som karln ringde, så jag behövde bara göra en avstickare på inte ens 1 km.
Sen tog det en kvart att konstatera att det var elmätaren som inte släppte genom strömmen, så vi ringde vattenfall så fick de ta över.
Så undrade han vilka uppgifter jag ville ha, och då sa jag att "Inte orkar jag sitta och tota ihop en faktura för en halvtimmes jobb, du kan väl ha kvar mitt nummer så ifall det blir något mer någon gång i framtiden kan vi väl kasta på några minuter då."
Och sen visade det sig att det var en ordförande i sin bostadsrättsförening, så vem tror ni blev uppringd när de hade lite problem ett år senare.
Nåväl, det vart inte heller något stort jobb, men de flesta affärsrelationer startar i liten skala ...
På tal om kaffekopparna ...

