Claes Sörmland
C Calore skrev:
För mig är det summan som lämnar min plånbok som är viktig, inte om jag betalt 0 i material eller 0 i jobb.
Men alla är vi olika :)
Så tänker också lagstiftaren, d v s konsumenttjänstlagen som styr om vad TS ska betala.

C Calore skrev:
För mig är det summan som lämnar min plånbok som är viktig, inte om jag betalt 0 i material eller 0 i jobb.
Men alla är vi olika :)
Det är inte bara moraliskt fel att lura kunden så denne inte kan följa pengarna utan i allra högsta grad bedrägligt beteende och straffbart för företagaren.

o Calore kom nu inte med att det är fastprisavtal för det är det inte i denna tråd.

Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Det är inte bara moraliskt fel att lura kunden så denne inte kan följa pengarna utan i allra högsta grad bedrägligt beteende och straffbart för företagaren.

o Calore kom nu inte med att det är fastprisavtal för det är det inte i denna tråd.
Moraliskt fel kan man känna, jag tycker t ex att prismodellen är idiotisk och inte transparent... Ja kanske t o m omoralisk. Men straffbar lär den inte vara. Har du exempel på fall där företagare inom t ex VVS straffats för sina höga materialpålägg?

C Calore skrev:
Intressant att man har råd med advokater men inte en 500ing i påslag på en Wilo Stratos Pico
Men det är ju inte den nivån av påslag tråden handlar om. Om jag googlat rätt så kostar dylik pryl ca 2500 (även om det såg ut att gå att få den från tyskland för halva priset). Så om du lägger på 500 på den så är det ca 20% påslag. Det har iallafall inte jag något problem med. Som du skriver, du måste ju lägga en del tid på materialhanteringen. Inte bara tiden för att hämta hos Dahl (den tiden kanske hamnar på fakturan), men fakturan från Dahl skall delas upp mot rätt kunder, ibland blir det fel material, hantering av returer sov. Så självklart skall hantverkare ha täckning för materialhanteringen. Mycket av den tiden (som hantering av leverantörsfakturor, risken att material skadas eller kommer bort osv) är ju svårt att strikt koppla till en viss kund, därför är ett påslag rationellt och rimligt.

Den här tråden handlar om hantverkare som gladeligen debiterar 20 000 för en pryl som köps för 2000. Och vill man på allvar hävda att materialhanteringen är så betungande att man måste ha 500 - 1000% påslag, så kanske det är läge att anlita ett företag som hjälper till med logistiken.

Appropå argumenten om att man "måste" göra xx tusen i vinst även på ett litet uppdrag. Argumentet påminner lite om när DN skrev om taxi, "friåkarna" som lurar turister att betala 5000 kr för en resa från Arlanda till city.

Friåkaren hävdade att han måste ta så mycket, för då behöver han bara ta en körning om dagen, det är så svårt att hitta en kund...

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det är ju inte den nivån av påslag tråden handlar om. Om jag googlat rätt så kostar dylik pryl ca 2500 (även om det såg ut att gå att få den från tyskland för halva priset). Så om du lägger på 500 på den så är det ca 20% påslag. Det har iallafall inte jag något problem med. Som du skriver, du måste ju lägga en del tid på materialhanteringen. Inte bara tiden för att hämta hos Dahl (den tiden kanske hamnar på fakturan), men fakturan från Dahl skall delas upp mot rätt kunder, ibland blir det fel material, hantering av returer sov. Så självklart skall hantverkare ha täckning för materialhanteringen. Mycket av den tiden (som hantering av leverantörsfakturor, risken att material skadas eller kommer bort osv) är ju svårt att strikt koppla till en viss kund, därför är ett påslag rationellt och rimligt.

Den här tråden handlar om hantverkare som gladeligen debiterar 20 000 för en pryl som köps för 2000. Och vill man på allvar hävda att materialhanteringen är så betungande att man måste ha 500 - 1000% påslag, så kanske det är läge att anlita ett företag som hjälper till med logistiken.

Appropå argumenten om att man "måste" göra xx tusen i vinst även på ett litet uppdrag. Argumentet påminner lite om när DN skrev om taxi, "friåkarna" som lurar turister att betala 5000 kr för en resa från Arlanda till city.

Friåkaren hävdade att han måste ta så mycket, för då behöver han bara ta en körning om dagen, det är så svårt att hitta en kund...
Skulle du göra ett jobb för 752 kronor som du sedan skall betala diesel,revisor,lön osv för ? Denna typ av små uppdrag är omöjliga att få lönsamhet i om man inte tar ut en avgift, eller lägger på en del på material.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så tänker också lagstiftaren, d v s konsumenttjänstlagen som styr om vad TS ska betala.
fast iom ROT så är det viktigt numera att fördelningen mellan arbetet och material blir rätt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Helvete vad najs det skulle vara om man kunde fakturera 10-15 papp om dagen :( ...
Japp, jag fixar max 4000 + moms om dagen ... ;)

+ ev material i förekommande fall, men då byter jag i princip bara pengar, vilket gör att jag gärna slipper leverera material.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
C Calore skrev:
Denna typ av små uppdrag är omöjliga att få lönsamhet i om man inte tar ut en avgift, eller lägger på en del på material.
Ja, men det är ju det som vi diskuterar. Skall man få lägga på 20, 30, 100, 200 eller 300% på varans inköpspris?
20-25% tycker många är en rimligt nivå, kanske något mer. Men 200-300% påslag det är då som vi kunder/köpare av hantverkartjänster reagerar. Dessa "ahlsellsprislistor" är det som vi vill bli av med. Om det då sedan ger ett högre timarvode hos hantverkaren så får det bli så. Då ser vi vad en hantverkare är värd. Men så är det ju inte idag då de ofta har låg timpenning men tar in resterande pengar på att lägga på en "hanteringskostnad" på material med ett antal 100%.

Moraliskt fel kan man känna, jag tycker t ex att prismodellen är idiotisk och inte transparent... Ja kanske t o m omoralisk. Men straffbar lär den inte vara. Har du exempel på fall där företagare inom t ex VVS straffats för sina höga materialpålägg?
Nej jag har inget exempel på ”fall där företagare inom t ex VVS straffats för sina höga materialpålägg” och det har diskuterats fram och tillbaka i olika trådar med något ärende som gått till rätten och sen förlikats mm. Varför frågar du?

Det är straffbart att inte utfärda en korrekt faktura. Du lär knappast bli fälld så du blir av med F-skatten eller inte får ansvarsfrihet för endast en felaktig faktura utan det bör vara frekvent men det är fortfarande straffbart.

Påminner om den gamla historien om orgelreparatörens faktura till kyrkan :

Skruv. 75 öre
Visste var skruven skulle sitta 87 kronor
Summa 87:75

• Gilla
Omikr0n och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Nej jag har inget exempel på ”fall där företagare inom t ex VVS straffats för sina höga materialpålägg” och det har diskuterats fram och tillbaka i olika trådar med något ärende som gått till rätten och sen förlikats mm. Varför frågar du?

Det är straffbart att inte utfärda en korrekt faktura. Du lär knappast bli fälld så du blir av med F-skatten eller inte får ansvarsfrihet för endast en felaktig faktura utan det bör vara frekvent men det är fortfarande straffbart.
Jag frågar eftersom jag läste din text som att du var säker på att det var straffbart. Sådan säkerhet brukar komma från kända rättsfall som jag definitivt inte vill missa. Med straff åsyftas vanligen brott under allmänt åtal, inte att förlora en civilrättslig tvist med en kund.

Claes Sörmland
useless useless skrev:
fast iom ROT så är det viktigt numera att fördelningen mellan arbetet och material blir rätt.
Sant. Det stämmer på flera punkter att denna prismodell är idiotisk. Men där är vi ju alla rörande överens och t o m branschorganisationerna instämmer. Så jag är nu mer intresserad av vad som är ett skäligt pris i lagens mening för detta jobb. D v s vad lagligen TS ska betala.

Jag frågar eftersom jag läste din text som att du var säker på att det var straffbart. Sådan säkerhet brukar komma från kända rättsfall som jag definitivt inte vill missa. Med straff åsyftas vanligen brott under allmänt åtal, inte att förlora en civilrättslig tvist med en kund.
Om det nu inte heter straffbart så vet jag inte vad det ska kallas men det är Skatteverket som ställer kraven i varje fall.

edit, la till en bild från källan.

• Skärmdump från en webbplats som visar bokföringsregler med markerade krav för vad en faktura ska innehålla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
tttomten tttomten skrev:
Om det nu inte heter straffbart så vet jag inte vad det ska kallas men det är Skatteverket som ställer kraven i varje fall.

edit, la till en bild från källan.
Men Skatteverket har väl inte synpunkter på att denne hantverkare kör boutiqueprissättning? D v s klädprovningen och servicen är billig/gratis med varan är skitdyr med flera 100% påslag.

De brukar bara ha synpunkter där man försöker flytta kostnad för material till arbete så att ROT-avdraget höjs orimligt mycket och fiskus förlorar pengar.

tommib
Så många menar att TS ska betala:

4055-2740+896*1,25=2435 kr inkl moms (25% pålägg på Rinkaby rörs priser)

Är detta verkligen ett skäligt pris för jobbet? Det låter lågt för att få hem en hantverkare som mekar lite. Är det verkligen vad detta och andra företag på orten tar för detta arbete? Det är ju detta som i lagens mening är grunden för skälighetsprövningen och vad TS ska betala.

Om vi tittar på det från hantverkarens perspektiv ger detta:

1948 kr intäkt utan moms
-896 kr kostnad rördelar (Inköpspris, dvs samma som Rinkabyrörs utpris med moms)
-300 kr kostnad bil
_________
752 kr

Detta ska då täcka lön samt OH-kostnader (och vinst) för kanske kanske en halv eller en tredjedels arbetsdag (1,5 h fakturerades men det krävs nog ett jäkla flyt eller schemaläggning för att att inte mer spilltid ska ha försvunnit). Denna låga fakturering kan väl inte fungera om man inte som hantverkaren normalt prissätter får in större summor på materialförsäljningen?

Ja. Jag menar att detta är vad TS ska betala.

Att hantverkaren har svårt att få ihop schemaläggningen är inte TS problem. Då skulle hantverkaren sagt det från början och påpekat att "det här kommer att kosta dig minst 3-4 timmar eftersom jag inte får ihop schemat". Nu var det istället så att hantverkaren antydde att det skulle bli billigt och inte ta så lång tid. Det tycker jag ska "straffa" sig. Detta med täckningsbidrag osv har varit uppe i tråden redan. Min poäng är att hantverkaren måste vara öppen med vad det kostar och hur lång tid det tar. Inget skitsnack om rabatter eller "det här går fort" och sedan dänga till med en sådan här faktura. Utan öppenhet om prissättning kan marknaden inte fungera. Om det är ett problem för hantverkarna att ingen vill anlita dem när de säger att det ska bli dyrt får de fundera över vilket värde de tillför.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.