Använd en dammsugare du inte är rädd om som du rengör utomhus.
Beroende på nivån av räddhet så finns det olika sätt att göra det på.
Var försiktig vid rivandet. Minimera knäckande av material där det misstänks. Städa som vanligt, lev livet och tänk inte mer på det.
Alternativt. Spärra av allt omgående och ta in en asbestsaneringsfirma för oändliga kostnader som följer. Vistas inte där förrän detta är gjort.
Sen finns det alla möjliga vägar däremellan.
Första lägenheten bröt min fru ihop efter att vi rivit alla plastmattorna i lägenheten. Fick köra 15 mil mitt i natten för att ta prover på det vi kastat och skicka på analys. (Ingen asbest, jag var iofs inte bekymrad)
Nu bor vi i ett hus byggt av asbest. Nu rycker hon på axlarna och bekymrar sig mer över hur ungar klär sig eller när dom duschat senast.
Man skall veta vad man har att göra med och ta sina egna beslut. Jag kör första alternativet. Dels för att jag inte är bekymrad och sen har jag inte råd och tid med prenumeration hos asbestpågarna så fort jag ens tittar på något i huset.
Beroende på nivån av räddhet så finns det olika sätt att göra det på.
Var försiktig vid rivandet. Minimera knäckande av material där det misstänks. Städa som vanligt, lev livet och tänk inte mer på det.
Alternativt. Spärra av allt omgående och ta in en asbestsaneringsfirma för oändliga kostnader som följer. Vistas inte där förrän detta är gjort.
Sen finns det alla möjliga vägar däremellan.
Första lägenheten bröt min fru ihop efter att vi rivit alla plastmattorna i lägenheten. Fick köra 15 mil mitt i natten för att ta prover på det vi kastat och skicka på analys. (Ingen asbest, jag var iofs inte bekymrad)
Nu bor vi i ett hus byggt av asbest. Nu rycker hon på axlarna och bekymrar sig mer över hur ungar klär sig eller när dom duschat senast.
Man skall veta vad man har att göra med och ta sina egna beslut. Jag kör första alternativet. Dels för att jag inte är bekymrad och sen har jag inte råd och tid med prenumeration hos asbestpågarna så fort jag ens tittar på något i huset.
Oron skapades av att jag insåg i efterhand att ”helvetes asbets” och har noll koll på hur de ska hanteras så ”googlade. Dödsdömt. Sedan skapade jag ett konto här för att reda ut hjärnspökena. Nu känns de lättare att kliva upp imorgon.F fribygg skrev:
Det var det minst komplicerade sättet. Har du råspont på golvet som jag just nu i hallen tex skulle jag vilja se dig moppa. Även med lister och dylikt så kommer du bäst åt det med dammsugare. Sen kan man göra allt däremellan som jag skrev. Men att få bort dammet är ju att föredra.F fribygg skrev:
Du är inte ensammen. Min fru googlade också. Hon skapade inget konto. Då var det redan försent… den gången. 😊B Berre skrev:
Vattning och våttorkning är det säkraste för en vanlig privatperson.Dr Benz skrev:
Det är en helt annan fråga, inte är det nödvändigt av hälsoskäl iaf utan det handlar nog mest om personliga preferenser och vi är väl 'inkluderande' om jag minns forumreglerna rättlars_stefan_axelsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Även om man nu skulle ställa till det och råka släppa ut en massa asbest i bostaden. Så handlar det det om en enstaka exponering, och en låg enstaka exponering.
Den ökning av risken som du då utsätter dig för ligger i storleksordningen att om du utsätter alla människor som levt på jorden sedan neandertalarna för en sådan enstaka exponering, så skulle man kanske eventuellt kunna detektera att en person blir sjuk av det.
Risken är alltså i praktiken noll.
Men om du arbetar med asbesthaltiga material dagligen, så utsätter du dig dels troligen för väldigt mycket högre halter, dels under lång tid upprepat dagligen. Då blir risken avsevärt högre. Som hobbyrenoverare skall man ha respekt för asbest, inte utsätta sig för det i onödan. Vidta rimliga försiktighetsåtgärder. men missar man någon enstaka gång så är det inte hela världen.
Den ökning av risken som du då utsätter dig för ligger i storleksordningen att om du utsätter alla människor som levt på jorden sedan neandertalarna för en sådan enstaka exponering, så skulle man kanske eventuellt kunna detektera att en person blir sjuk av det.
Risken är alltså i praktiken noll.
Men om du arbetar med asbesthaltiga material dagligen, så utsätter du dig dels troligen för väldigt mycket högre halter, dels under lång tid upprepat dagligen. Då blir risken avsevärt högre. Som hobbyrenoverare skall man ha respekt för asbest, inte utsätta sig för det i onödan. Vidta rimliga försiktighetsåtgärder. men missar man någon enstaka gång så är det inte hela världen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
