Oroad över denna papp. River en bärande vägg. Tänkte ej på asbets tills nu.
 
  • Slitna träplankor med flagnande svart färg och märken, synliga spikar, grov yta och mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trä, spikar, svart färg, grov textur, splittring, gammal, patina, mörkt, ojämn yta, historisk känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
B Berre skrev:
Oroad över denna papp. River en bärande vägg. Tänkte ej på asbets tills nu.
Det är ingen asbest, det är en gammal vindpapp bara o fortsätta o riva…
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vanlig enkel Örnpapp, ofarlig sålänge du inte tuggar på den.
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vanlig enkel Örnpapp, ofarlig sålänge du inte tuggar på den.
Rejäl skrev:
Det är ingen asbest, det är en gammal vindpapp bara o fortsätta o riva…
Tack.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Asbest är varken radioaktivt eller giftigt, man bör vara inte såga eller borra i det.
 
F fribygg skrev:
Vanlig enkel Örnpapp, ofarlig sålänge du inte tuggar på den.
En sanerare skrev ”de kan vara asbest men då är de i tjäran inte pappen” fan ska jag tolka de
 
P
Nej det finns inte i vindpappen…
 
B Berre skrev:
En sanerare skrev ”de kan vara asbest men då är de i tjäran inte pappen” fan ska jag tolka de
Det är ingen asbest. Även om det vore det inte farligt för dig eller din familj med så liten och kortvarig exponering. Möjligen om ni har svår KOL-sjukdom men då hade du sannolikt inte ens kommit på idén att riva själv.

Du kan lugnt riva vidare. Är du trots det orolig så ta på dig ett vanligt andningsskydd.
 
  • Gilla
Dr Benz och 4 till
  • Laddar…
B Berre skrev:
En sanerare skrev ”de kan vara asbest men då är de i tjäran inte pappen” fan ska jag tolka de
Tolka det som att han vill fakturera många lönsamma timmar för ett jobb som är ofarligt och med fördel kan göras av hus innehavaren.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ingen asbest. Även om det vore det inte farligt för dig eller din familj med så liten och kortvarig exponering. Möjligen om ni har svår KOL-sjukdom men då hade du sannolikt inte ens kommit på idén att riva själv.

Du kan lugnt riva vidare. Är du trots det orolig så ta på dig ett vanligt andningsskydd.
Okej. Tack. Hjärnspökena tog över. Börja läsa på för mycket. Asbets verkar målas upp som jordens undergång.
 
F fribygg skrev:
Tolka det som att han vill fakturera många lönsamma timmar för ett jobb som är ofarligt och med fördel kan göras av hus innehavaren.
Tack för info.
 
B Berre skrev:
Tack för info.
Välkommen till Byggahus!
 
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!
Tack! En snabb extra fråga när vi ändå är igång. Om de skulle varit asbets säger vi. Nu har jag ju rivit ner allt redan men då frigörs ju de i luften. Hur skulle man då gå tillväga? Lufta ur huset och dammsuga , torka av osv?
 
B Berre skrev:
Tack! En snabb extra fråga när vi ändå är igång. Om de skulle varit asbets säger vi. Nu har jag ju rivit ner allt redan men då frigörs ju de i luften. Hur skulle man då gå tillväga? Lufta ur huset och dammsuga , torka av osv?
Om du haft asbest fibrer borde du vattnat eller sprayat vatten med typ blomspruta först, sedan tagit på heltäckande kläder och andningsskydd och slängt det fuktade mtrl i plastsäckar, gärna dubbla och knutit eller tejpat igen dem noga, golvet hade du inte damsugit efteråt utan torkat med en fuktig kopp.

Kläder,skor och mopp kan man kassera efteråt om man är oroligt lagd, dvs ta gamla paltor eller köp engångsoverall om du planerar nått sådant.
 
F fribygg skrev:
Om du haft asbest fibrer borde du vattnat eller sprayat vatten med typ blomspruta först, sedan tagit på heltäckande kläder och andningsskydd och slängt det fuktade mtrl i plastsäckar, gärna dubbla och knutit eller tejpat igen dem noga, golvet hade du inte damsugit efteråt utan torkat med en fuktig kopp.

Kläder,skor och mopp kan man kassera efteråt om man är oroligt lagd, dvs ta gamla paltor eller köp engångsoverall om du planerar nått sådant.
åhfan. Helvetes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.