Hej någon som erfarenhet av detta material? Är spikat på undersidan av våra fönsterbrädor i lägenheten. Huset är från tidigt 1900-tal. Blev lite orolig att de skulle va någon typ av eternit.
Ingen tanke på att ta bort de då det är en hyreslägenhet men blev lite orolig att småbarnen här hemma ska pilla på det ifall det är farligt
Tacksam för svar
Ingen tanke på att ta bort de då det är en hyreslägenhet men blev lite orolig att småbarnen här hemma ska pilla på det ifall det är farligt
Tacksam för svar
Det är svårt att avgöra på bilden. Men det ser ut som att det möjligtvis är eternit. Det är ju ganska logiskt att det skulle vara ett värmeskydd. Även om det inte behövs.
Skicka in ett prov.
Måla över så stänger du in ev damm.
Skicka in ett prov.
Måla över så stänger du in ev damm.
Tack för svar, va tror ni om att kapsla in det med åldersbeständig plast och tejpa med tätningstejp (t-flex) runt allt?
Högs tillfälligt boende med lite knepig hyresvärd som jag skulle gissa inte är så sugen på att bekosta en sanering
Högs tillfälligt boende med lite knepig hyresvärd som jag skulle gissa inte är så sugen på att bekosta en sanering
Ja, det ser onekligen ut som ett asbestmaterial. Jag föreslår några ordentliga lager av lack eller färg som sprejas på för att kapsla in fibrerna, om inte hyresvärden går med på undersökning/sanering.P PlayaDrive skrev:
En fördel med transparent lack är att materialet inte döljs för framtida hantering. Tejp och plast riskerar att dels bli fult, dels bidra till att materialet går sönder så att fibrer blir luftburna om tejpen lossnar eller rivs bort.
Du får försöka lära barnen att inte pilla sönder inredning och att det kan vara farligt. Även t.ex. färgflagor i äldre byggnader kan vara lockande att pilla på och farliga för barn.
Ne hyresvärden va inte intresserad av en sanering med motiveringen att det inte är farligt så länge vi inte rör det. Vi har en 1-åring som inte riktigt tar instruktioner om att låta bli att pilla på saker ännu tyvärr.X xlssn skrev:Ja, det ser onekligen ut som ett asbestmaterial. Jag föreslår några ordentliga lager av lack eller färg som sprejas på för att kapsla in fibrerna, om inte hyresvärden går med på undersökning/sanering.
En fördel med transparent lack är att materialet inte döljs för framtida hantering. Tejp och plast riskerar att dels bli fult, dels bidra till att materialet går sönder så att fibrer blir luftburna om tejpen lossnar eller rivs bort.
Du får försöka lära barnen att inte pilla sönder inredning och att det kan vara farligt. Även t.ex. färgflagor i äldre byggnader kan vara lockande att pilla på och farliga för barn.
Jag valde att spraya materialet och sedan plasta in och tejpa runt om med rejäl tätningstejp. Kanske inte de snyggaste men känns som en okej lösning med tanke på att vi bara bor här tillfälligt och oförståelse från hyresvärden
Klicka här för att svara