11 776 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Är det verkligen billigt att elda med ved?
Vid dagens uppstart (något tidig) mätte och vägde jag veden.
Det fick precis plats en full höpåse, dvs 54L.
Veden vägde 17kg. Räknar med att göra 1/2 ilägg till senare ikväll, så ca 25kg/ 0,08m3 för ett dygn.
Får se hur det stämmer.
Det fick precis plats en full höpåse, dvs 54L.
Veden vägde 17kg. Räknar med att göra 1/2 ilägg till senare ikväll, så ca 25kg/ 0,08m3 för ett dygn.
Får se hur det stämmer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jo denna inställning funkar väl så länge veden/energin är lättillgänglig och billig. Då spelar det mindre roll. Men nu har detta ändrats för väldigt många och börjat kosta rejält att ha högsommarvärme inne. Sedan är det naturligtvis upp till var och en att värdera vad en viss temperatur är värd.B Stall Tostaryd skrev:
För övrigt anser jag att ett hus som håller 18 grader inomhus inte är kallt. När det är 18 grader ute har jag kortbyxor och kortärmat, men visst är vi olika. Det finns ju också möjligheter att styra värmen så det är varmt till man kommer hem. Lite beroende på hur trögt system man har förstås.
Behöver ha högre lön ja...det är ju en sak.F fribygg skrev:
Men vem kan redan kompensera sig i lön för inflationen?
Jag har inte fått en krona mer i lön p.g.a. inflationen. Jag har bara blivit av med kronor p.g.a. inflationen.
Politiker, nationalekonomer, fackförbund o.s.v. är ju alla eniga om att löntagare (arbetare alltså, inte tjänstemän, chefer, politiker) skall hålla igen på lönekraven för att inte elda på inflationen ännu mer.
4,4% är industrins riktmärke för lönekravet. Efter förhandlande nästa år landar det väl på runt 75% av det. Alltså ca 3,3% i lönepåslag. Det är då någon enstaka % mer än ett vanligt år utan hög inflation.
Så att priser skall höjas redan nu för inflationshöjda löner känns lite märkligt.
Eldar du med ved, det står inget om detH hakan_o skrev:Behöver ha högre lön ja...det är ju en sak.
Jag har inte fått en krona mer i lön p.g.a. inflationen. Jag har bara blivit av med kronor p.g.a. inflationen.
Politiker, nationalekonomer, fackförbund o.s.v. är ju alla eniga om att löntagare (arbetare alltså, inte tjänstemän, chefer, politiker) skall hålla igen på lönekraven för att inte elda på inflationen ännu mer.
4,4% är industrins riktmärke för lönekravet. Efter förhandlande nästa år landar det väl på runt 75% av det. Alltså ca 3,3% i lönepåslag. Det är då någon enstaka % mer än ett vanligt år utan hög inflation.
Så att priser skall höjas redan nu för inflationshöjda löner känns lite märkligt.
Jag säljer ingen ved utan tar bara för eget bruk, blir för dyrt att köpa av mig.
Jag eldar med ved i kakelugnen...den är inflationsskyddad då den är gratis.A AndersS skrev:
Antar att du är en liten pekpinne och anser att det är offtopic...men om någon i tråden påstår att veden blivit dyr för att lönerna redan höjts p.g.a. inflationen så måste väl det få bemötas?
Eller skall allt som påstås som du anser vara off-topic inte få diskuteras och bemötas?
Att vedproducenten höjer sitt pris då råvaran, transporten, bensin och dieselpriset tillsammans med höjda elpriser är väl inget konstigt?H hakan_o skrev:Behöver ha högre lön ja...det är ju en sak.
Vad industrin förhandlat för lönepåslag är fullständigt orelevant för både vedköpare och vedsäljare och för trådens fråga om det verkligen är billigt att elda med ved.
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så stod det inget om höjningar för det du nu räknar upp då det är sådant som har inträffat och finns i verkligheten.F fribygg skrev:Att vedproducenten höjer sitt pris då råvaran, transporten, bensin och dieselpriset tillsammans med höjda elpriser är väl inget konstigt?
Vad industrin förhandlat för lönepåslag är fullständigt orelevant för både vedköpare och vedsäljare och för trådens fråga om det verkligen är billigt att elda med ved.
Det jag undrade över var att det även räknades upp höjda löner för inflationen som en kostnadsdrivande parameter. Detta har ju enl. mig inte inträffat ännu. Förhandlingar för industrins löneökningar är verkligen relevant i sammanhanget då detta bildar det s.k. "märket" för övriga fackförbund och tillhörande förhandlingar.
Får industrin ett påslag på 2% i löneökningar får de flesta andra som sedan förhandlar också runt 2%.
Dessa förhandlingar är väl knappast inledda ännu så att lönerna redan har höjts för att kompensera för den höga inflationen låter lite märkligt och bör ju inte redan vara en bidragande orsak till att veden blir dyrare att elda med.
Påstår du att prishöjningar på ved och om det lönar sig att elda har med lönerörelsen att göra eller varför tar du upp den i den här tråden?H hakan_o skrev:Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så stod det inget om höjningar för det du nu räknar upp då det är sådant som har inträffat och finns i verkligheten.
Det jag undrade över var att det även räknades upp höjda löner för inflationen som en kostnadsdrivande parameter. Detta har ju enl. mig inte inträffat ännu. Förhandlingar för industrins löneökningar är verkligen relevant i sammanhanget då detta bildar det s.k. "märket" för övriga fackförbund och tillhörande förhandlingar.
Får industrin ett påslag på 2% i löneökningar får de flesta andra som sedan förhandlar också runt 2%.
Dessa förhandlingar är väl knappast inledda ännu så att lönerna redan har höjts för att kompensera för den höga inflationen låter lite märkligt och bör ju inte redan vara en bidragande orsak till att veden blir dyrare att elda med.
Du får fråga dig själv då det var du själv som tog upp det. Du skrev så här:F fribygg skrev:
"Att producera ved har ju också blivit dyrare, högre råvarupriser, dyrare transport, högre bensin, diesel och elpriser tillsammans med att den som gör jobbet behöver ha mer lön i dessa inflationstider."
Jag nämnde alltså inget om lönerörelsen och och undrar nu hur du får den till att påverka lönsamheten i vedeldning?H hakan_o skrev:
Ställde bara en fråga för det framgick inte i inlägget om du eldade med och om det var dyrt eller billigt.H hakan_o skrev:Jag eldar med ved i kakelugnen...den är inflationsskyddad då den är gratis.
Antar att du är en liten pekpinne och anser att det är offtopic...men om någon i tråden påstår att veden blivit dyr för att lönerna redan höjts p.g.a. inflationen så måste väl det få bemötas?
Eller skall allt som påstås som du anser vara off-topic inte få diskuteras och bemötas?
Många trådar "kapas" till politiska eller andra samhällsdialoger, min åsikt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Beg Vedpanna är det verkligen så dåligt?
Värme allmänt -
Silverline MyrSTOPP - fungerar det verkligen?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ska det verkligen se ut såhär efter målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sådd gräsmatta nyproduktion, är det verkligen korrekt gjort?
Hustillverkare -
Är detta verkligen carrara marmor?
Kök