12 542 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Är det verkligen billigt att elda med ved?
Jotack, det har vi allt funderat på många gånger också och det är väl inte helt otänkbart att vi rör oss mot varmare breddgrader framöver.
Dock kan jag aldrig någonsin minnas att jag under min uppväxt har varit med om att vi har haft kallare är 20-21 grader inomhus. 17-18 låter inte alls behagligt, men det är väl individuellt också.
Dock kan jag aldrig någonsin minnas att jag under min uppväxt har varit med om att vi har haft kallare är 20-21 grader inomhus. 17-18 låter inte alls behagligt, men det är väl individuellt också.
RoTe skrev:
RoTe skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vi har nog alltid haft runt 18 grader hemma och sedan värmt lite extra med ved när vi är hemma om man är frusen.B Stall Tostaryd skrev:Jotack, det har vi allt funderat på många gånger också och det är väl inte helt otänkbart att vi rör oss mot varmare breddgrader framöver.
Det är ju lite av ett energislöseri att värma upp ett hus till 23-24 grader när ingen är hemma dagtid tycker jag.
S Styrman_jansson skrev:
Ja, alla är väl olika. Själv lägger jag gärna in några extra vedträn i pannan för att slippa mötas av ett kallt hus de dagar jag inte arbetar hemifrån.
Man får klä på sig. Vi har också ca 17 grader inomhus. Det är normalt med pyjamas, innetofflor, filtar etc på vintern.B Stall Tostaryd skrev:
I normala fall hade vi haft ca 20-21 grader på vintern.
Ja, det låter som vi har exakt samma situation.B Stall Tostaryd skrev:Låter som att vi har ganska lika förutsättningar.
Brukar göra av med runt 2000kwh i oktober och har installerat en CTC V35 med 3x500l. Även här är nog anläggningen i minsta laget.
Har gjort i snitt 2 ilägg per dag.
Pannan har en vedvolym på 100l så det blir ju 0,2m3/dag vilket blir ca 6m3 staplad ved/mån.
Jag har både köpt färdigkluven ved, 3m längder, bakaved och tagit ner lite egna träd, så mitt kubikmeterpris ligger väl på ca 230kr/m3 stjälpt mått (=ca 370kr/m3 staplat) Då har jag inte räknat med elkostnad för klyv/kap eller bensin till motorsåg…
6m3/mån blir alltså ca 2200kr, men sen tillkommer ju hushållselen på det vilket är ca 650-700kwh.
Elräkningen för okt 2021 var ca 3700kr.
Vi har dock betydligt skönare klimat inne nu och både duschar och badar mer.
Vid en jämförelse med ”normala” elpriser är nog inte vedeldning så väldigt ekonomiskt, men jag har installerat vedpannan dels för att kunna värma huset vid problem med elnätet, dels för att jag tror att vi kommer ha höga elpriser en lång tid framöver och dels för att mitt gamla hus troligen mår bra av att ha en varm panna som tuggar på i källaren.
Jag tror också att de stora besparingarna blir de kalla månaderna då värmepumpen inte riktigt orkar med. Vi har förbrukat allt mellan 4000 och 5000kwh under dec-mars och ändå haft lite för kallt inomhus….
Skönt att ha ett extra system, synd att det inte är billigare. Nu när pannan är rejält inkörd kommer jag dra igång jordvärmen igen och invänta köldgrader.
Det är precis den här typen av inlägg som får mig fundera över varför det är så dyrt för oss.john68 skrev:
Vi värmer ett stort hus ifrån 50-talet med tillhörande gäststuga så jag förstår att det kostar på men det du beskriver betyder ju att du värmer 170 kvm med 1/2 ilägg per dag i en liten vedpanna?
Berätta gärna mer om ditt hus och din anläggning.
Låter klokt. Jag tänkte också växla över till jordvärme någon dag här framöver för att se så att det inte har blivit något tokigt med den.Berghiller skrev:
Berghiller skrev:
Det är precis den här typen av inlägg som får mig fundera över varför det är så dyrt för oss.
Vi värmer ett stort hus ifrån 50-talet med tillhörande gäststuga så jag förstår att det kostar på men det du beskriver betyder ju att du värmer 170 kvm med 1/2 ilägg per dag i en liten vedpanna?
Berätta gärna mer om ditt hus och din anläggning.![]()
Äldre delen är soldattorp. Tillbyggt på 80 talet och ytterligare 100 kvm på 90 talet. 3 glasfönster. Baxi bonus light med 3x500 L tankar. Ett ilägg med björk 50 cm räcker för att fylla tankarna. Nu när det är +10 grader ute så eldar jag en halv laddning knappt för varmvattnet.Berghiller skrev:
Det är precis den här typen av inlägg som får mig fundera över varför det är så dyrt för oss.
Berätta gärna mer om ditt hus och din anläggning.![]()
Hade tidigare en Albin från 89 som gjorde av med drygt 30 kbm per år. Minskade med 30-40% med nya pannan samt att rökgastempen drastiskt sänktes.
Har köpt 2 kärror 50 cm björkved per år för knappt 12000. Staplat mått så blir det ca 18 kbm.
18 x 2550 kWh = 45900 kWh eller om man tar hänsyn till lite luft mellan så kanske 36000 kWh. Hade jag köpt el i den mängden så...
Roade mig med att räkna lite..
Det går åt 0,00116kwh för att höja 1L vatten 1grad.
Jag har 1500L och brukar ha ett delta T på ca 40 grader.
1500x0,00116x40 = 96kwh.
1kg ved innehåller ca 4kwh vilket ger att det borde gå åt ca 24kg/dygn.
1m3 blandved väger ca 450kg.
24kg motsvarar då ca 53L.
Säg att min panna har en verkningsgrad på 85% så borde det då gå åt ca 62L/dygn.
Räknar jag fel någonstans?
1500x0,00116x40 = 96kwh.
Säg att min panna har en verkningsgrad på 85% så borde det då gå åt ca 62L/dygn.
B Stall Tostaryd skrev:Roade mig med att räkna lite..
1500x0,00116x40 = 96kwh.
Jag räknade fel…
1500x0,00116x40=70kWh vilket motsvarar ca 18kg vilket i sin tur motsvarar ca 40L.
Med samma verkningsgrad som ovan borde det gå åt strax under 50L ved per dygn..
Jag tror du räknar ganska högt på vedens energiinnehåll, se bild nedan ifrån en studie gjord av Högskolan Dalarna.B Stall Tostaryd skrev:Roade mig med att räkna lite..
1500x0,00116x40 = 96kwh.
Låter som du har en kanon setupjohn68 skrev:
Äldre delen är soldattorp. Tillbyggt på 80 talet och ytterligare 100 kvm på 90 talet. 3 glasfönster. Baxi bonus light med 3x500 L tankar. Ett ilägg med björk 50 cm räcker för att fylla tankarna. Nu när det är +10 grader ute så eldar jag en halv laddning knappt för varmvattnet.
Hade tidigare en Albin från 89 som gjorde av med drygt 30 kbm per år. Minskade med 30-40% med nya pannan samt att rökgastempen drastiskt sänktes.
Har köpt 2 kärror 50 cm björkved per år för knappt 12000. Staplat mått så blir det ca 18 kbm.
18 x 2550 kWh = 45900 kWh eller om man tar hänsyn till lite luft mellan så kanske 36000 kWh. Hade jag köpt el i den mängden så...
Förtydliga gärna med vad du menar med att du fyller tankar på ett inlägg. Går de från kalla till 80 grader i botten på ett inlägg?
Inte kalla. Brukar elda när de är nere i 40-45 grader. När det är som kallast vid 50 grader.Berghiller skrev:
Hmm, får väl tillägga att frun älskar värmeljus. Tänder en vanlig kväll 12 till 15 bara i vardagsrummet där takhöjden är 205 cm. Behövs inga element på i det utrymmet.