Claes Sörmland
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det är ingen slump, min och flera vänners erfarenhet från ett 15 tal kommuner bekräftar bilden. Det är synd att serien kommungranskarna inte kan ta sig an fler kommuner och visa hur jäkla illa det är.

I vissa fall är lokaltidningarna dränkta i insändare men det slutar ändå med att inget händer och vad beror det på tro…

Förtroendet är tyvärr förbrukat.
Men för att knyta detta till tråden. Att en kommuns tjänstemän och politiker följer PBLs krav på planenlighet vid bygglovsprövning kan väl knappast ses som korruption eller något fel? Det är ju lagstiftningen som det är fel på, ansvaret för den ligger på riksdag och regering. Huvudsakligen på regeringen eftersom den sitter med initiativrätten och utredningsmöjlighet för att ändra lagstiftningen.

• Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
De gav följande förslag/…./
2. Ansök om att få detaljplanen ändrad mot verkligheten. Det skulle kosta 250,000kr (lät otroligt dyrt) 🤑
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har jag kollat den ändring av bygglagstiftningen som ligger på riksdagens bord och träder i kraft 1 december. Jag tror regeringen räddar TS.

Den nya lagtexten tar bort kravet på bygglov för att väsentligt ändra en mur, en liberalisering. Så TS kan väsentligt ändra muren om den bara inte flyttas eller utökas.
Det finns ytterligare en positiv grej för TS med kommande lagändring apropå kommunens punkt två ovan: att gamla detaljplaner blir överspelade.

Tio år efter genomförandetidens (max 15 år om jag minns rätt, så en plan från 70-talet är med råge överspelad från dag ett) slut behöver kommunen inte längre ta hänsyn till planstridigt utgångsläge.

Kommunen kan då alltså bevilja bygglov för en ny mur även om fastighetens bebyggelse och marknivå inte alls stämmer med planen.

Nu synes det ju enkelt att lösa saken som en renovering av befintlig stödmur (vars existens ju är preskriberad), men det finns alltså även en annan väg.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ytterligare en positiv grej för TS med kommande lagändring apropå kommunens punkt två ovan: att gamla detaljplaner blir överspelade.

Tio år efter genomförandetidens (max 15 år om jag minns rätt, så en plan från 70-talet är med råge överspelad från dag ett) slut behöver kommunen inte längre ta hänsyn till planstridigt utgångsläge.

Kommunen kan då alltså bevilja bygglov för en ny mur även om fastighetens bebyggelse och marknivå inte alls stämmer med planen.

Nu synes det ju enkelt att lösa saken som en renovering av befintlig stödmur (vars existens ju är preskriberad), men det finns alltså även en annan väg.
Njae, problemet för TS att få bygglov idag är inte planstridigt utgångsläge utan att om han vill bygga en ny mur så blir den planstridig. Och det problemet kvarstår efter lagändringen för att bygga en ny planstridig mur. Även fortsättningsvis ska planer i grund och botten följas vid bygglovsprövning. Regeringen från propositionen:

Text från en svensk lagtext om planmonopol och bygglovskrav enligt plan- och bygglagen, hänvisar till detaljplaner och åtgärders lagenlighet.

Jag tror TS problem är löst genom lagändringen som inte gör det bygglovspliktigt att ändra utseendet på en befintlig mur. Tyvärr är praxis oklar gällande när ändring av en murs utseende/konstruktion ses som ett bygglovspliktigt nyuppförande som kräver bygglov. Alltså om man inte ändrar läge och höjd på TS stödmur men ändrar dess material, t ex från trä till betongsten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hejsan!

Vi bor i ett hus byggt anno 79. Huset ligger lite högre upp mot gatan än våra grannar så vi har en ca 1,7m stödmur mot tomten med slipers. Den börjar ruttna och enligt Huddinge kommun får vi inte ersätta den med stenmur. Enligt den får vi egentligen inte göra något eftersom deras ritningar inte ens visar höjdskillnaden. Enligt dem finns ingen mur och vårt hus ligger på gatunivå.🤯

Enligt Huddinge kommun var det ingen idé att ens söka bygglov då de sade att det inte skulle gå igenom.

De gav följande förslag

1. Riv huset. Spräng ner bergen mer och plana ut efter deras ritning 😶‍🌫️

2. Ansök om att få detaljplanen ändrad mot verkligheten. Det skulle kosta 250,000kr (lät otroligt dyrt) 🤑

3. Renovera befintliga slipers (det enda rimliga) Dock väldigt miljöovänligt ☠️

Slipers muren kommer rasa ut på en kommunal väg snart. Alla grannar har i princip svartbyggt mur av sten (men då inte stödmur, men högre än de godkända nivån). En granne en bit bort har fått vite som var snordyrt och anmodan att riva/återställa.

Jag är såklart förvånad. Creosot behandlade slipers är ju otroligt miljöovänliga jfr med sten. Vad tror ni? Ska man ta risken o söka och överklaga? Mot miljö hänsyn…?

Offerter för arbetet är på mellan 400,000 kr till 900,000kr (inkl stenläggning vid entrén) så vi vill nog egentligen inte ”chansa”.
Prova att prata med en annan handläggare.
Låter för dumt för att vara sant, jag har en annan uppfattnig av komunanställda, alla är inte totala idioter.
I mitt fall var det varför jag går ut med rökkanal från en kamin och inte skorsten - hon OK'ade allt direkt och var mest nyfiken sen.
Har själv en sluttande tomt så intressant.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
problemet för TS att få bygglov idag är inte planstridigt utgångsläge utan att om han vill bygga en ny mur så blir den planstridig.
Det vet jag iofs. ingenting om, jag har inte sett någon plan i tråden.

Claes Sörmland
Det vet jag iofs. ingenting om, jag har inte sett någon plan i tråden.
Kolla trådstart, det är detaljplanerat område i Huddinge kommun. Muren är planstridig.

Kolla trådstart, det är detaljplanerat område i Huddinge kommun.
Det har jag förstås gjort.
Muren är planstridig.
Kanske, liksom markhöjningen (eller avsaknad av marksänkning) antar jag. Och det är ju min poäng. Planen är inte genomförd och kommande regler stipulerar inte längre att överensstämmer inte kartan med verkligheten så gäller kartan.

Så jag ser inget i tråden som omöjliggör för kommunen att ge bygglov för en stödmur där en sådan behövs.

Claes Sörmland
Det har jag förstås gjort.

Kanske, liksom markhöjningen (eller avsaknad av marksänkning) antar jag. Och det är ju min poäng. Planen är inte genomförd och kommande regler stipulerar inte längre att överensstämmer inte kartan med verkligheten så gäller kartan.

Så jag ser inget i tråden som omöjliggör för kommunen att ge bygglov för en stödmur där en sådan behövs.
Om TS planer för en ny mur är planstridiga så hindrar det att bygglov ges för åtgärden även fortsättningsvis. Ett vanligt problem med murar är att man ofta vill uppföra dem på prickad mark i fastighetens utkant. Praxis ger att bestämmelsen gör att sådan mark inte får bebyggas med murar. Kanske är det TS problem? Något menar kommunen är planstridigt med dagens mur i alla fall och risken är ju stor att denna bestämmelse sätter käppar i hjulet även om TS vill riva muren och bygga en annan mur.

Vad är problemet? Det är väl bara att byta dom gamla träslipersen mot nya?

Som någon påpekat tidigare förankrar du varje lager med geonät eller geotextil horisontellt in i slänten och låser muren med vertikala järn genom slipersen.

Finns en uppsjö slipers att välja på, tvärsnittet brukar som standard vara runt 220x160, längden går att få olika. Finns även färdigborrade.

Du behöver inte använda kreosotslipers. Du kan köra med kopparsalt (samma impregnering som NTR A på vanliga tryckimpregnerade reglar i bygghandeln). Är du ännu mer orolig för miljön finns det RVP rep som först är kopparsaltimpregnerade och därefter ett lager av olja utanpå som ser till att impregneringen inte läcker till omgivningen (ibland krav i exv vattentäkter), annars finns oimpregnerade slipers av ek som också är miljövänligt.

Renovera med en fin trämur..!

E Et1975 skrev:
Vad är problemet? Det är väl bara att byta dom gamla träslipersen mot nya?

Som någon påpekat tidigare förankrar du varje lager med geonät eller geotextil horisontellt in i slänten och låser muren med vertikala järn genom slipersen.

Finns en uppsjö slipers att välja på, tvärsnittet brukar som standard vara runt 220x160, längden går att få olika. Finns även färdigborrade.

Du behöver inte använda kreosotslipers. Du kan köra med kopparsalt (samma impregnering som NTR A på vanliga tryckimpregnerade reglar i bygghandeln). Är du ännu mer orolig för miljön finns det RVP rep som först är kopparsaltimpregnerade och därefter ett lager av olja utanpå som ser till att impregneringen inte läcker till omgivningen (ibland krav i exv vattentäkter), annars finns oimpregnerade slipers av ek som också är miljövänligt.

Renovera med en fin trämur..!
Tjära den utanpå så får den ungefär samma utseende som den gamla så småningom.

Dags för lite praxis i tråden.

När man renoverar en mur i sin helhet, alltså tar bort den gamla muren och återuppför samma typ av mur, är det en rivning följt av uppförande av en ny mur eller är det bara underhåll? Det förra kräver bygglov men inte det senare.

Här MÖDs rättsfall 2021:26 där nedplockning av en gammal kallstensmur vid en kyrka för att sedan återuppföra muren inte sågs som väsentlig ändring av muren (det som nu stryks från PBL) och heller inte en rivning följt av ett nyuppförande:

[länk]
I TS fall byter ”muren” material från trä till sten. I min kommun ses det som uppförande av ny mur, även om du gör det stegvis. Hur bedömning kommer göras om det blir lagändring låter jag vara osagt.

Är slipers en mur, eller bara ett stöd för jordmassor? Det är en diskussion som förts här. I PBL finns ingen definition av begreppet mur. NE och TNC definierar mur enl. nedan. NE anger material medan TNC inte är så specifika.

Definitioner av en mur enligt TNC och NE, med fokus på murens funktion som byggnadsverk och materialanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jacob n Jacob n skrev:
Bra skrivet!

I vår kommun (Sollentuna) överklagade vi till samhällsbyggnadsnämnden, dvs politikerna. När vi byggde vårt hus fick vi avslag på bygglovet. Efter möte med ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden skickade vi in en officiell överklagan som togs upp vid nästa sammanträde och de godkände vårt bygglov.

Nyligen har vi ansökt om stödmur som även den fick avslag. Återigen ringde jag till ordföranden i samhällsbyggnadsnämnden och han var återigen positiv till vad jag ville göra och rådde mig att skicka en officiell överklagan som de kommer ta upp vid nästa sammanträde.

PMa mig om du vill ha mer info om hur vi gick tillväga.

/Jacob
Du överklagar inte till byggnadsnämnden, det är de som tar besluten. Det tjänstemännen gör är att de bereder ärendet och kommunicerar granskningsförslag (avslag) till sökanden innan nämnden tar beslutet. I den processen får sökanden komma in med synpunkter som sedan finns med som underlag när nämnden tar beslut på sammanträdet.

Om TS planer för en ny mur är planstridiga så hindrar det att bygglov ges för åtgärden även fortsättningsvis. Ett vanligt problem med murar är att man ofta vill uppföra dem på prickad mark i fastighetens utkant. Praxis ger att bestämmelsen gör att sådan mark inte får bebyggas med murar. Kanske är det TS problem? Något menar kommunen är planstridigt med dagens mur i alla fall och risken är ju stor att denna bestämmelse sätter käppar i hjulet även om TS vill riva muren och bygga en annan mur.
Observera att det kan finnas olika skrivelse i äldre planer vilket kan göra skillnad om du vill bygga mur (eller plank) på prickad mark.

Ex 1. Prickad mark får ej bebyggas = ingen mur
Ex. 2. Prickad mark får ej förses med byggnad = mur kan vara ok

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag är med på hur du resonerar, samtidigt ser ju marken ut som den gör nu och inte enligt plan. Att då tillämpa motsvarande regler på en stödmur som man hade gjort på en vanlig mur känns spontant obilligt. Så ska man läsa ca praxis får man nog hålla sig till hur just stödmurar hanterats.

Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Observera att det kan finnas olika skrivelse i äldre planer vilket kan göra skillnad om du vill bygga mur (eller plank) på prickad mark.

Ex 1. Prickad mark får ej bebyggas = ingen mur
Ex. 2. Prickad mark får ej förses med byggnad = mur kan vara ok
Om det nu är prickad mark som gör dagens mur planstridig så lär det vara Ex 1. Eller något annat, vad det nu skulle vara? Min fantasi brister.

@Globetrot får fylla i vad som i detaljplanens bestämmelser hindrar att bygglov ges till en ny mur.

• Gilla
trollarernst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.