Alfredo Alfredo skrev:
Nej säljaren kan naturligtvis vara "oskyldig" men någon verkar trots allt medvetet ha byggt in eländet. Hur man är funtad som gör på det sättet begriper i alla fall inte jag.
Byggt in medvetet, är en sak. Att bygga in det medvetet för att dölja det. Det är något helt annat.

useless useless skrev:
Jo. Men det är inte försäkringsvillkoren som avgör om det är ett "dolt fel" eller inte. De bestämmer bara huruvida säljaren eller försäkringsbolaget ska ersätta köparen för det konstaterade felet.
Nu är det bara försäkringsbolaget och skaderegleraren som anser det vara ett ersättningsberättigat fel. En domstol kan fatta ett helt annat beslut.
Dvs. Slutsatsen kan bli att det inte är en skada säljaren skall betala.

Intet Intet skrev:
Nu är det bara försäkringsbolaget och skaderegleraren som anser det vara ett ersättningsberättigat fel. En domstol kan fatta ett helt annat beslut.
Dvs. Slutsatsen kan bli att det inte är en skada säljaren skall betala.
Självklart. Men jag har sett flera trådar här på forumet där folk har anmält "dolt fel" till en säljare med doldafelsförsäkring och fått till svar från säljarens försäkringsbolag att försäkringen inte täcker den sortens fel, fel i den byggnadsdelen, etc och då tror många att det är kört att få någon ersättning över huvud taget. Men det är ju inte så doldafelförsäkringen fungerar - Det är inte försäkringsbolaget som avgör om felet är ett "dolt fel" enligt jordabalken eller inte, utan säljaren är alltid ansvarig för ett fel som kvalar in som "dolt fel" oavsett vem som i slutändan betalar notan.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När vi renoverade för en del år sedan, så var der en stump golvsockel som jag rev i ett hör, Det var typ 20 cm åt ena hållet och 10 cm åt andra hållet. När jag rev bort den så såg baksidan fuktskadad ut, och luktade svagt "ostädad toalett", sådär som det kan lukta på en sunkig offentlig toalett.

Jag blev orolig över om det kunde vara en fuktskada utifrån.

Men samtidigt vet jag att förförre ägaren som sålde ca 1982 (jag renoverade 2006), hade haft många katter, och jag vet att han hade mått väldigt dåligt mot slutet av hans period i huset: Byggmästare frun gick bort han gick i personlig konkurs, han bodde sista året i huset med elen avstängd. Förre ägaren som vi köpte av hade köpt av kronofogden.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Tur att du inte hittade något värre ändå. Tänk om det dessutom suttit Plejd i varje väggdosa. I jämförelse med det är kattpiss ingenting.
Om det finns Plejd brukar det tas med redan i mäklarens annons eftersom det är värdehöjande, så det är sällan dolt. 😊

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om det finns Plejd brukar det tas med redan i mäklarens annons eftersom det är värdehöjande
Jag tror det tas med för att det ingår i en mäklares upplysningsplikt att även informera om obehagliga egenskaper hos objektet som förmedlas. 😉

• Haha
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan du inte berätta i vilket inlägg det står vilket sekelskifte huset är byggt? Jag hittar det inte fast jag läst tråden.
Tolkar det som att frågeställaren fortf funderar om det är grundkonstruktionen som lett till skadorna och inte som redan framkommit urin från ett djur. Om så inte var fallet ber jag om ursäkt.

P
Vet ytterligare ett fall där exakt samma sak hänt.
Ingen indikation på visningar men märktes när de flyttade in.
Visade sig att det fanns skador av kattpiss under samtliga golv i huset.
Advokat kopplades in och tidigare ägare fick stå för kostnaden då det klassades som dolt fel.

P pemu skrev:
Vet ytterligare ett fall där exakt samma sak hänt.
Ingen indikation på visningar men märktes när de flyttade in.
Visade sig att det fanns skador av kattpiss under samtliga golv i huset.
Advokat kopplades in och tidigare ägare fick stå för kostnaden då det klassades som dolt fel.
Var det efter beslut i domstol eller lyckades köparen skrämma säljaren till underkastelse?

P
Intet Intet skrev:
Var det efter beslut i domstol eller lyckades köparen skrämma säljaren till underkastelse?
Vet faktiskt inte detaljerna, men säljaren åkte på kostnaden i alla fall. Kan ju vara att säljaren insåg redan vid påtalande att det inte fanns något case från sin sida.

P
Ja och hur stort och hur beräknade dom åldersavdraget

vore skoj att se hur dom resonerade i detta fall och att ålderavdrag ganska ofta dyker upp från försäkringsbolag i såna här frågor.

Hela det här med dolda fel är ju en bitvis svår bedömning där det inte alltid är enkelt att avgöra om man når upp till dolda fel eller inte. bra för ts att det i detta fall gick vägen och bedömdes för som dolt fel. nu är det ju inte bedömt i domstol men att försäkringsbolaget betalar tyder ju på att dom gjort bedömningen att det är dolt fel iaf.. men att åldersavdrag ska göras

Här är en bra bild på ämnet vad som krävs för att vara ett dolt fel. kanske inte tillför mycket för ts men i den allmänna uppfattningen om vad som är ett dolt fel och vad som krävs

• stulendoldafel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.