Hej!

Jag var uppe på vinden och försökte undersöka tjockleken på isoleringen. Det är någon sorts glasfiberull eller liknande, med spån längst ut mot väggarna. Samt ett litet ventilationsgaller på vardera kortsida av huset. Jag fick det till ca 160 mm isolering och det verkar rekommenderas omkring 400mm för hustak. Vid ett par snabba frågor till chatgpt och att vi har luft/vatten pump verkar man i skåne kunna spara omkring en tusenlapp per år i runda slängar, om vi tilläggsisolerar.

Tips/tankar?

Jag vet inte hur det ser ut med ångspärr och om det kan bli något problem om det blir allt för isolerat där uppe.

20260520_164009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur mycket måste du investera för att spara den där tusenlappen årligen och hur länge ska du bo kvar?

F fribygg skrev:
Hur mycket måste du investera för att spara den där tusenlappen årligen och hur länge ska du bo kvar?
Det är svårt att säga. Planen är att bo här, men ibland händer något och att det blir flytt. Sen känns siffrorna på hur mycket man kan spara väldigt osäkra. Men kostnaden verkar ligga omkring 15 000 kr. Det hamnar nog långt ner på todo listan. Det finns ett gäng saker att fixa nu som jag har planerat redan.

Hej mitt jobb är att utreda och försöka åtgärda fuktskador på vindar där orsaken oftast är att man har förändrat klimatet på vinden med bla tilläggsisolering i kombination med ett nytt värmesystem.
Så mitt råd är att har du en vind som ser fin ut så var glad för den och rör den inte. Den lilla besparing som finns i isoleringen äts snabbt upp av sanering och vidare åtgärder.

• Gilla
Helen Andersson och 2 till
  • Laddar…
N Nicklas Ö skrev:
Hej mitt jobb är att utreda och försöka åtgärda fuktskador på vindar där orsaken oftast är att man har förändrat klimatet på vinden med bla tilläggsisolering i kombination med ett nytt värmesystem.
Så mitt råd är att har du en vind som ser fin ut så var glad för den och rör den inte. Den lilla besparing som finns i isoleringen äts snabbt upp av sanering och vidare åtgärder.
Tack, jag skippar denna idé med att isolera vinden. Den ser bra ut förutom vid ett rör där vatten kommit in och förstört lite trä så jag ska åtgärda där bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.