Nicke Nyfiken
Y YuGi skrev:
Nära 0
Varför det?

filiokus filiokus skrev:
Är nästan i mål nu, har fått ett beslut men ställt frågor om vissa åldersavdrag jag inte anser vara rimliga.
Men jo, även försäkringsbolaget bedömer att dessa skador handlar om ett dolt fel.
Gott att höra i allt eländet!

Då låter det ju som färs. bolaget har (nästan) erkänt dte som ett ersättningsbart fel. Då får vi bara hålla tummarna att du kan få ordentlig ersättning.

Det är ju nästan ofattbart hur man kan lägga in ett nytt golv över något sådant.

Jag har lite svårt att se att en person som låter det gå så långt med husdjuren skulle vara förmögen att lägga in golv själv. Så någon "vettigare" person måste ju varit inblandad i att lägga in golven, Obegripligt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då låter det ju som färs. bolaget har (nästan) erkänt dte som ett ersättningsbart fel. Då får vi bara hålla tummarna att du kan få ordentlig ersättning.

Det är ju nästan ofattbart hur man kan lägga in ett nytt golv över något sådant.

Jag har lite svårt att se att en person som låter det gå så långt med husdjuren skulle vara förmögen att lägga in golv själv. Så någon "vettigare" person måste ju varit inblandad i att lägga in golven, Obegripligt.
Samma tanke här! Man har ju hört om gamla/sjuklingar som ej klarat att förse husdjuren med ordentlig toa och man får köpa utefter dom förutsättningarna. Men det här medvetet döljandet med nya golv ovanpå är illvilligt. Skönt att höra att de åtminstonde medger dolt fel, hoppas skälig ersättning utgår!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför det?
För att bostaden var luktlös till dess att golven togs upp och torpargrunden tagits upp som riskkonstruktion. Om problemen inte kom från grunden antog jag att förhållandevis billiga åtgärder skulle räcka på undergolvet och att man sedan kunnat lägga på ett nytt golv med luktlöst slutresultat.

Det har framkommit lite mer uppgifter under trådens gång och TS har också meddelat att försäkringsbolaget klassat det som ett dolt fel, så jag hade troligen fel.

S
Nissens Nissens skrev:
Det går väl inte att sanera utan att byta ut byggmaterial, precis som flera gjort i tråden?
Kiss som ligger på ett laminatgolv eller på en målad vägg går utmärkt att torka upp! Precis som barnkiss 😉
Låter man det rinna ner i bjälklag eller torka in så blir det svårare, men det begriper jag inte hur man tillåter. Jag känner direkt jag kliver in i ett rum om katten gjort nåt dumt.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Urinskador?
Hur då?
Det är rätt vanligt med den typen av skador när både katter och hundar kan pissa inne.

Säljaren har alltså varit medveten om skadorna och avsiktligt byggt in dem för att försöka dölja dem. Skön kille (eller tjej). Hoppas att försäkringsbolaget stämmer hen på ersättningen.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
filiokus filiokus skrev:
Jag reklamerade till säljaren. Efter det blev jag kontaktad av säljarens försäkringsbolag, och jag har bara haft kontakt med dem i ärendet sedan dess.
Vet du om det är "din" säljare som renoverat och byggt in lukten? Eller är problemet äldre och säljaren bott kortare?

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
filiokus filiokus skrev:
Mitt fall, kortfattat:
Jag har köpt ett hus, ett torp från sekelskiftet med en senare tillbyggnad. Efter tillträdet skulle jag göra en del ytfix innan flyttlasset gick.

När jag började riva ett laminatgolv upptäckte jag att det låg ett äldre laminatgolv under, och en kraftig stank av urin spred sig i rummet. Panik och äckel. Det undre laminatgolvet revs ut lika fort, och på golvspånet under syntes stora fläckar. Jag anade oråd och rev ut laminatgolvet i nästa rum. Samma sak där, urinskador.

I besiktningsprotokollet stod det vanliga om att torpargrunden = riskkonstruktion, och att det äldre plåttaket nog skulle behöva ses över. Invändigt var allt förutom en golvbrunn i badrummet utan anmärkning. Vid visning noterade jag ingen lukt, inte heller innan jag fått bort golvlister och översta golvlagret.

Har inventerat hela huset tillsammans med en skadetekniker. Urinskadorna är omfattande, 5 rum av 7 behöver åtgärdas (skadade golv och i vissa rum lister, foder, reglar och väggmaterial med uppsug).

Säljaren har en Dolda Fel-försäkring, vad är mina chanser att få ersättning?
Vilket sekelskifte? Ett hus från 2000 borde inte ha dessa problem, ett hus från 1700 talet borde det vara åtgärdat.

P p950nlu skrev:
Vilket sekelskifte? Ett hus från 2000 borde inte ha dessa problem, ett hus från 1700 talet borde det vara åtgärdat.
Läs tråden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Läs tråden.
Kan du inte berätta i vilket inlägg det står vilket sekelskifte huset är byggt? Jag hittar det inte fast jag läst tråden.

Varför var detta ersättningsbart om ingen lukt fanns innan golven började rivas? Hus med lukt av rökning kan man ju spärrmåla och täta in lukten i vägg/tak/golv, så att bara täta för att bli av med lukt känns etablerat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
De äldsta delarna i huset är från ca 1900.
Den nyare tillbyggnaden från runt 2000. Så ok, har inte ens tänkt mitt hus har byggts vid två olika sekelskiften. :)

• Gilla
  • Haha
NyKarin och 4 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
I hureshus så saneras det efter både hund och kattpiss regelbundet så det problemet händer rätt ofta när det gäller vanskötta djur.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.