44 290 läst ·
632 svar
44k läst
632 svar
Är det värt att dra in fiber?
Läste nog slarvigt, antog att du hade ett paket från Telia. Skitsamma, nu är det slut för denna gången, Spanien värdiga vinnare! 🥇Alfredo skrev:
X forwardning motsvarar VNC forwardning, men båda kan användas utan forwardning. X är lite elegantare, tycker jag, men omodernt.T Tidsvampyren skrev:
Tillägg: Oj, det blev tydligen många utvikningsinlägg om det här. Det räcker nu, åtminstone från mig.
Det är inte bara "bandbredd" som är intressant i en jämförelse mellan fiber och trådlöst, men har inte det retts ut i tråden redan?T TobiasStockholm skrev:(Jag fattar att du är ute efter att fiberns teoretisk hastighet är många gånger högre än vad det trådlösa spektrumet tillåter, det är det mig veterligen ingen som har ifrågasatt. Det som är relevant är skillnaden i praktiken utifrån TS behov. Dvs är good enough och finns det skäl att investera mycket pengar för ett teoretiskt framtida behov som inte finns idag.)
Läs inlägget jag svarade på istället för att börja ytterligare ett sidospår i denna urspårade tråd.P pmd skrev:
Jag svarade på "För visst är det väl så att en väl fungerande 5G, är minst lika snabb/bred som fiber?"
Då syftandes just på bandbredd...
Där jag jobbade senast hade vi beräkningsservrar, och när de inte räckte till hyrde vi beräkningskapacitet av Amazon.useless skrev:
Jag vet inte vart gränsen går, men jag har jobbat hos några av de större datorbrukande företagen och myndigheterna i Sverige. Jag kan inte minnas att jag sett en stationär dator de senaste 15 åren.
Min förra uppdragsgivare har ca 1000 anställda bara på IT-avdelningen, varav 0 stycken sitter med en stationär dator.
Det var ytterst få som hade en stationär dator på (eller under) skrivbordet. Det är mycket lättare att ta med sig en laptop hem.
Jag läste det, ja. Det handlade om "bandbredd", vilket är lite för enkelt om man ska kategorisera en internetanslutning som "bra" eller "dålig".T TobiasStockholm skrev:
Och som sagt, sådant har väl redan avhandlats i tråden och behöver knappast ältas igen, eller hur?
Läs mitt inlägg igen, det var väl precis det jag skrev? Jag roade mig att det behövs 35 sidor för att konstatera vad frågeställningen I första inlägget är.P pmd skrev:
Försökte avgränsa utrymmet som skulle vara relevant när jag ställde frågan. Nej till kompilering och nej till rendering, "normal" användning enbart. *Tog en kort kort stund innan folk började "mäta".T TobiasStockholm skrev:
Telia kan vara flexibel att byta abonnemang från mobilt bredband till fiber. Om du kan få samma pris eller lägre för abonnemanget är 4500 kr värt detta. Sen vet jag inte om du har familjeabonnemang eller dylikt för mobiler. Man vill ju ofta kunna använda även mobilen som komplement för bredbandet till boendet. Betalar själv idag ca 1500 kr för 3 st familjeabonnemang, fri surf, samt Fast Mobilt Bredband. Väntar på att få vår fiber någon gång mellan 1 september - till 31 december. 20900 kr. Kampanj för nyinstallation i området. 4500 kr är en bra deal.Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.
Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!