44 089 läst ·
632 svar
44k läst
632 svar
Är det värt att dra in fiber?
Tror du på riktigt att han kommer kunna få fiberabonnemang från Telia för 100kr/månad? 😆O OTG skrev:Telia kan vara flexibel att byta abonnemang från mobilt bredband till fiber. Om du kan få samma pris eller lägre för abonnemanget är 4500 kr värt detta. Sen vet jag inte om du har familjeabonnemang eller dylikt för mobiler. Man vill ju ofta kunna använda även mobilen som komplement för bredbandet till boendet. Betalar själv idag ca 1500 kr för 3 st familjeabonnemang, fri surf, samt Fast Mobilt Bredband. Väntar på att få vår fiber någon gång mellan 1 september - till 31 december. 20900 kr. Kampanj för nyinstallation i området. 4500 kr är en bra deal.
Läs inlägget du citerade igen.O OTG skrev:
"jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G."
Ok. Kastade om siffrorna. Har dock svårt att tro på 100 kr/mån. Går man in och kollar abonnemang då är det mer om man väljer obegränsad surf. Även begränsad surf är mer än 100 kr. 10 GB surf kostar hos Telia idag 249 kr. Ingår då obegränsat samtal/sms. Vet dock inte när abonnemanget tecknades.
Snälla läs (iaf en del av) tråden innan du svarar, det har redan gåtts igenom att han har ett gammalt abonnemang med fri surf eller ett tilläggsabonnemang till befintligt mobilabonnemang. Då är det inte alls omöjligt att ha ett obegränsat abonnemang för 100kr/månad. Jag tecknade ett obegränsat 5G abonnemang för 199kr/mån inkl lån av router hos Telenor till min mamma för 1,5 år sedan så det är knappast omöjligt att hitta betydligt billigare än fiberabonnemang om man letar lite och tajmar.O OTG skrev:
Använd bandlåsning. Om routern har det.pacman42 skrev:
Jag befinner mig hos svärmor. Hon har sämre mobiltäckning än vad jag har hemma. Här byter vi inte frekvens så ofta utan ligger på band 20 (800 MHz) större delen av tiden. Ibland byter den till Band 8 (900 MHz). Men den byter basstation väldigt frekvent. Detta leder till en väldigt hackig surf-upplevelse.
Rätt fascinerande hur dåligt det kan fungera i praktiken faktiskt. Särskilt när man bara är 100 m från E4.
Kolla om det finns annan mast med högre frekvens.
Dessa gamla abonnemang håller man hårt i!T TobiasStockholm skrev:Snälla läs (iaf en del av) tråden innan du svarar, det har redan gåtts igenom att han har ett gammalt abonnemang med fri surf eller ett tilläggsabonnemang till befintligt mobilabonnemang. Då är det inte alls omöjligt att ha ett obegränsat abonnemang för 100kr/månad. Jag tecknade ett obegränsat 5G abonnemang för 199kr/mån inkl lån av router hos Telenor till min mamma för 1,5 år sedan så det är knappast omöjligt att hitta betydligt billigare än fiberabonnemang om man letar lite och tajmar.
Har ett från Telenor där jag idag har 4st mobilnummer med obegränsad surf samt 4st mobilabredband med obergränsat för totalt 1349kr. Låg även en försäkring för 19kr per telefon tidigare men det var bekvämare att gå på AppleCaredå dom fixar telefonen direkt.
Nu är jag inte kvar där, men svärmor har ingen router. Hon har varken dator eller TV via Internet. Hon har valt det abonnemang till telefonen som fungerar bäst i hennes hus - Telenor/Vimla.F folkeorg skrev:
När vi var där så satte jag upp en Telefon som accesspunkt och placerade den där den fungerade bäst, men det blev aldrig bra. Men bättre än att använda de individuella telefonerna blev det. Den blev stabil, men jag fick då bara ett par-tre Mbps och ingen 5G-bärare.
Varför skaffar du inte en stationär 5G-router?pacman42 skrev:
Nu är jag inte kvar där, men svärmor har ingen router. Hon har varken dator eller TV via Internet. Hon har valt det abonnemang till telefonen som fungerar bäst i hennes hus - Telenor/Vimla.
När vi var där så satte jag upp en Telefon som accesspunkt och placerade den där den fungerade bäst, men det blev aldrig bra. Men bättre än att använda de individuella telefonerna blev det. Den blev stabil, men jag fick då bara ett par-tre Mbps och ingen 5G-bärare.
Ja vill man inte ordna en bra lösning så blir väl resultatet därefter, knappast teknikens fel. Det behövs väl ändå två simkort för att ha ett i telefonen som du placerade på något "bra" ställe?pacman42 skrev:
Man ska ha en stationär router och riktantenn samt bandlåsning om man vill köra mot en specifik mast. Mobiler går inte att bandlåsa men inte alla routrar heller.pacman42 skrev:
Nu är jag inte kvar där, men svärmor har ingen router. Hon har varken dator eller TV via Internet. Hon har valt det abonnemang till telefonen som fungerar bäst i hennes hus - Telenor/Vimla.
Tänk på att routrar och mobilen går på bästa signalstyrkan, inte högsta hastigheten..