44 089 läst ·
632 svar
44k läst
632 svar
Är det värt att dra in fiber?
Jo, jag vet. Jag jobbar med utveckling av mobilnät.F folkeorg skrev:
Du har nog långsammare internet än mig, jag sitter som sagt på 10 Gbit fiber hemma så vet inte riktigt vad du syftar på, det blir liksom inte snabbare till privatpersoner. Hur snabbt internet har du?Alfredo skrev:
Men jag har tillräckligt med förmåga att se bortom mina egna preferenser för att förstå att alla har olika krav och att väldigt många inte behöver ha hastigheter/svarstider som de inte har någon som helst användning av och att de oftast har större nytta av att det är lägre kostnad eller att man kan ta med bredbandet överallt där man rör sig.och jag kan lätt erkänna att jag skulle klara mig utmärkt med mobilt internet, vilket jag också skulle byta till om kostnaden var märkbart lägre eller jag hade behov av att ta det med mig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 790 inlägg
Vad kör du för router då? En med 2.5 Gbit interface på alla portar eller krävs det 10 samtida klienter för att maxa linan?T TobiasStockholm skrev:Du har nog långsammare internet än mig, jag sitter som sagt på 10 Gbit fiber hemma så vet inte riktigt vad du syftar på, det blir liksom inte snabbare till privatpersoner. Hur snabbt internet har du?
Men jag har tillräckligt med förmåga att se bortom mina egna preferenser för att förstå att alla har olika krav och att väldigt många inte behöver ha hastigheter/svarstider som de inte har någon som helst användning av och att de oftast har större nytta av att det är lägre kostnad eller att man kan ta med bredbandet överallt där man rör sig.och jag kan lätt erkänna att jag skulle klara mig utmärkt med mobilt internet, vilket jag också skulle byta till om kostnaden var märkbart lägre eller jag hade behov av att ta det med mig.
Imponerande att routa 10 Gbit på WAN. Min mikrotik svettas knappt på 1 Gbit iof så den skulle komma nära
Så ditt ursprungliga inlägg där.du skrevpacman42 skrev:
"Rätt fascinerande hur dåligt det kan fungera i praktiken faktiskt." saknade med andra ord meningen "när man vägrar skaffa en fungerande lösning"?
Ungefär som att jag skulle argumentera för att fiber är uselt för att det blev avgrävt i min trädgård en gång (vilket faktiskt har hänt), jag tejpade ihop det med silvertejp och nu funkar det inte. Jag vägrar ta hit en fibertekniker.
Knappast som att en stationär 5G-router behöver speciellt mycket felsökning, speciellt jämfört med att ha en telefon som internetdelning.
Tråden har väl sedan länge gått vidare från att bara behandla om TS behöver fiber eller kan klara sig på 5G, utan behandlar snarare frågan om TS har något nytta av fiber, kombinerat med om det kommer ha en positivt inverkan på fastighetens värde eller inte.
För den andra delen av frågan så är ju dessa anekdotiska exempel relevanta, om man får en till budgivare vid en försäljning så ökar det sannolikt värdet med minst lika mycket som installationen kostade, och det finns uppenbarligen folk som anser fiber vara väldigt viktigt, både nu och i framtiden-.
För den andra delen av frågan så är ju dessa anekdotiska exempel relevanta, om man får en till budgivare vid en försäljning så ökar det sannolikt värdet med minst lika mycket som installationen kostade, och det finns uppenbarligen folk som anser fiber vara väldigt viktigt, både nu och i framtiden-.
Det sista är dock väldigt svårt att diskutera mer än att konstatera att det kommer finnas fall där det absolut höjer värdet på huset och andra fall där det inte spelar någon som helst roll om man har installerat fiber. Och det är väldigt svårt att veta på förhand vad som kommer vara vad.A ajn82 skrev:Tråden har väl sedan länge gått vidare från att bara behandla om TS behöver fiber eller kan klara sig på 5G, utan behandlar snarare frågan om TS har något nytta av fiber, kombinerat med om det kommer ha en positivt inverkan på fastighetens värde eller inte.
Jag skulle tro att generellt, ju större städer det gäller, desto mindre spelar det roll. Det kommer finnas budgivare ändå och objekt tenderar att säljas så dyrt som de kan om efterfrågan ändå är hög, oavsett fiber eller inte.
Mina föräldrar sålde sitt hus på landet. De begärde och fick långt över vad snittpriset för området var. De hade precis dragit in fiber och köparna jobbade i filmbranschen mot Hollywood och satt och redigerade och laddade upp stora mängder film. De sa specifikt att det faktum att det fanns fiber var helt avgörande för att de köpte. Det var dock ingen budgivning alls men de fick ett för den tiden väldigt bra försäljningspris.
Samma sak där min mor bor i dagsläget, i en liten stad där det drogs fiber typ år 2020. Det är komplicerat att dra fibern rent praktiskt, så tackade man nej så är det osäkert om man någonsin kommer få fiber installerad.
I sådana fall kan det mycket väl vara värt investeringen att installera fiber. Nu använder ju inte min mor den installerade fibern ändå för att abonnemanget är så mycket dyrare, allt hon gör fungerar utmärkt på mobilt bredband och hon kan ta med det smidigt till sitt sommarställe där hon spenderar en stor del av året.
Min tidigare lägenhet inne i Stockholm innerstad hade det knappast spelat någon roll för priset om det fanns fiber eller inte (nu gjorde det det men ändå).
Nu var detta som ett tillägg till tidigare inlägg om hur det ser ut hemma hos mig. Låt mig ta en annan plats istället då, mina föräldrars tidigare sommarstuga i Västerbotten. Där hade vi riktantenn som vi testade på flera olika master, men det blev aldrig stabilt ändå på sommaren. Trots riktantenn och router så kastades alltid vår anslutning ut när nätet blev lastat. Det fungerade bra på nätter och på förmiddagen, men efter lunch blev det stadigt sämre och redan vid fyratiden och fram till midnatt var det oanvändbart.T TobiasStockholm skrev:Så ditt ursprungliga inlägg där.du skrev
"Rätt fascinerande hur dåligt det kan fungera i praktiken faktiskt." saknade med andra ord meningen "när man vägrar skaffa en fungerande lösning"?
Ungefär som att jag skulle argumentera för att fiber är uselt för att det blev avgrävt i min trädgård en gång (vilket faktiskt har hänt), jag tejpade ihop det med silvertejp och nu funkar det inte. Jag vägrar ta hit en fibertekniker.
Knappast som att en stationär 5G-router behöver speciellt mycket felsökning, speciellt jämfört med att ha en telefon som internetdelning.
På hösten, vintern och våren fungerade det bra. Grannarna 100 m bort hade bra kvalitet på vanliga mobiltelefoner.
Orsaken till problemet var flerfaldigt: dels var det plåttak på stugorna, dels stod de på nakna berghällar, dels var det öppet hav utanför som gjorde att man fick in basstationer flera mil bort. Radioutvecklare som jag känner sade att det vi drabbades av där var lite av en "perfect storm". Även idag kan man faktiskt se på Telias kartor att det är sämre täckning på just den fläcken där fritidsboendet ligger. Problemet är att det kommer för mycket störningar från sidan och läcker in, inte ens riktantenn räcker till.
Även marksänd digital TV fungerade dåligt (analog fungerade bra). Vi hade efter övergången till digital marksänd TV därför satellit där pga detta. Samma abonnemang som hemma hos mina föräldrar, de flyttade bara boxen emellan.
Som tur var så erbjöds det fiber, så den sommarstugan har bra Internet idag via fiber.
Ett utmärkt exempel på en situation där fiber är enda lösningen (i nuläget). Det är dock ett dåligt exempel för att generalisera utifrån.pacman42 skrev:
Nu var detta som ett tillägg till tidigare inlägg om hur det ser ut hemma hos mig. Låt mig ta en annan plats istället då, mina föräldrars tidigare sommarstuga i Västerbotten. Där hade vi riktantenn som vi testade på flera olika master, men det blev aldrig stabilt ändå på sommaren. Trots riktantenn och router så kastades alltid vår anslutning ut när nätet blev lastat. Det fungerade bra på nätter och på förmiddagen, men efter lunch blev det stadigt sämre och redan vid fyratiden och fram till midnatt var det oanvändbart.
På hösten, vintern och våren fungerade det bra. Grannarna 100 m bort hade bra kvalitet på vanliga mobiltelefoner.
Orsaken till problemet var flerfaldigt: dels var det plåttak på stugorna, dels stod de på nakna berghällar, dels var det öppet hav utanför som gjorde att man fick in basstationer flera mil bort. Radioutvecklare som jag känner sade att det vi drabbades av där var lite av en "perfect storm". Även idag kan man faktiskt se på Telias kartor att det är sämre täckning på just den fläcken där fritidsboendet ligger. Problemet är att det kommer för mycket störningar från sidan och läcker in, inte ens riktantenn räcker till.
Även marksänd digital TV fungerade dåligt (analog fungerade bra). Vi hade efter övergången till digital marksänd TV därför satellit där pga detta. Samma abonnemang som hemma hos mina föräldrar, de flyttade bara boxen emellan.
Som tur var så erbjöds det fiber, så den sommarstugan har bra Internet idag via fiber.
Det är inte det jag gör heller, jag lyfte exempel på att det inte alltid är bra förutsättningar även om man har täckning. Även kapaciteten i cellen förändras över tid. Där jag bor så blev det sämre efter att de byggde ut med mer kapacitet. Osv. Folk verkar tro att mobilnätet är något statiskt som bara blir bättre, så enkelt är det inte.T TobiasStockholm skrev:
Till att börja med så måste Pacman42s svärmor försöka ta reda på om det är telefonen eller routern som krånglar. Det är 100 % mer felsökning än om hon inte har en router.T TobiasStockholm skrev:
Vad ska hon ha en router till?