43 510 läst ·
605 svar
44k läst
605 svar
Är det värt att dra in fiber?
Gissar på att FIFA levererar 4K i princip okomprimerat. Blir en otrolig påfrestning på servrarna om det skulle skickas vidare men 720p är väl kanske i lägsta laget. 1080P med hygglig bitrate kan jag tycka är ett minimum med tanke på att det krävs sportabbonemang som är ganska dyrt.G Ganescha skrev:
Ska man leverera 4K till en miljon abonnenter handlar det ju om datamängder runt 25.000Gbit/s vilket jag inte tror TV4 har kapacitet till. För 1080P är man kanske nere på 4-5000Gbit istället vilket även det är en ganska redig datamängd.
SVT sänder i 1080p med 6,5 - 7 i bitrade och ja, där är en markant skillnad på fattiga TV4ans sändning! Tråkigt att behöva se finalen på 4:an helt enkelt.L Liljeros skrev:Gissar på att FIFA levererar 4K i princip okomprimerat. Blir en otrolig påfrestning på servrarna om det skulle skickas vidare men 720p är väl kanske i lägsta laget. 1080P med hygglig bitrate kan jag tycka är ett minimum med tanke på att det krävs sportabbonemang som är ganska dyrt.
Ska man leverera 4K till en miljon abonnenter handlar det ju om datamängder runt 25.000Gbit/s vilket jag inte tror TV4 har kapacitet till. För 1080P är man kanske nere på 4-5000Gbit istället vilket även det är en ganska redig datamängd.
Jag har aldrig påstått att mobilt bredband är bäst eller överlägset för precis allt eller att fiber är undermåligt, något som förespråkarna av fiber har påstått återkommande.Alfredo skrev:
Jag kör dessutom 10Gbit fiber hemma själv så jag har ingen egen häst i racet alls. Däremot har jag hjälpt familjemedlemmar fixa mobilt bredband när det är en vettigare lösning än fiber, t.o.m för flera som ändå har fiber draget hemma redan och där installationskostnaden inte ens är inräknad i ekvationen, men där mobilt bredband kostar hälften av vad ett fiberbredbandsabonnemang kostar per månad, och mobilt bredband klarar av alla deras behov utmärkt.
Vi har detta paket och streamar just nu fotbollen på landet vi en "ren" bredbandstjänst från Bahnhof. Jag tror som sagt priset är runt 50 kronor per månad.L Liljeros skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lustiga är att tittar man på de olika paketen så verkar det onekligen som att "Plus" inte ska räcka för VM men det gör det just i detta ögonblick för oss. Möjligen att paketet via Telia inte är identiskt med det vanliga Plus-paketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också enbart Plus och då ska jag kunna se all fotboll fast med reklam. Enbart film och serier är utan reklam för mig. Jag prenumererar enbart på TV4. Inga paket som sagt. Vill jag ha utan reklam skulle det bli TV4+ sport, men det va onödigt dyrt.Alfredo skrev:
Vi har detta paket och streamar just nu fotbollen på landet vi en "ren" bredbandstjänst från Bahnhof. Jag tror som sagt priset är runt 50 kronor per månad.
[bild]
Det lustiga är att tittar man på de olika paketen så verkar det onekligen som att "Plus" inte ska räcka för VM men det gör det just i detta ögonblick för oss. Möjligen att paketet via Telia inte är identiskt med det vanliga Plus-paketet.
[bild]