G Ganescha skrev:
Oavsett så är det kasst! Men visst, kostar väl för mycket som vanligt.
Gissar på att FIFA levererar 4K i princip okomprimerat. Blir en otrolig påfrestning på servrarna om det skulle skickas vidare men 720p är väl kanske i lägsta laget. 1080P med hygglig bitrate kan jag tycka är ett minimum med tanke på att det krävs sportabbonemang som är ganska dyrt.

Ska man leverera 4K till en miljon abonnenter handlar det ju om datamängder runt 25.000Gbit/s vilket jag inte tror TV4 har kapacitet till. För 1080P är man kanske nere på 4-5000Gbit istället vilket även det är en ganska redig datamängd.

T TobiasStockholm skrev:
Vad behöver man mer än 50 Mbit uppströms till om man inte jobbar inom IT eller har ett avancerat tekniskt intresse/hobby?
För att det märks skillnad även vid helt vanligt kontorsarbete. Om du inte märker skillnad, grattis!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att det märks skillnad även vid helt vanligt kontorsarbete. Om du inte märker skillnad, grattis!
Hur kan det krävas mer än 50 Mbit upp vid vanligt kontorsarbete? 😅

Jag fjärrstyr min familjs datorer vid support, det fungerar perfekt via mobilt bredband.

T TobiasStockholm skrev:
Hur kan det krävas mer än 50 Mbit upp vid vanligt kontorsarbete? 😅

Jag fjärrstyr min familjs datorer vid support, det fungerar perfekt via mobilt bredband.
Det har diskuterats otaliga gånger på forumet. Är det inget problem för dig, grattis!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Gissar på att FIFA levererar 4K i princip okomprimerat. Blir en otrolig påfrestning på servrarna om det skulle skickas vidare men 720p är väl kanske i lägsta laget. 1080P med hygglig bitrate kan jag tycka är ett minimum med tanke på att det krävs sportabbonemang som är ganska dyrt.

Ska man leverera 4K till en miljon abonnenter handlar det ju om datamängder runt 25.000Gbit/s vilket jag inte tror TV4 har kapacitet till. För 1080P är man kanske nere på 4-5000Gbit istället vilket även det är en ganska redig datamängd.
SVT sänder i 1080p med 6,5 - 7 i bitrade och ja, där är en markant skillnad på fattiga TV4ans sändning! Tråkigt att behöva se finalen på 4:an helt enkelt.

G Greger_08 skrev:
Om man nu ska vara en besserwisser så är fiber ett transport medium inget annat.
Alla andra i tråden förstod säkert vad jag ville säga.

T TobiasStockholm skrev:
Allt är inte så svartvitt som alla egocentriska personer i den här tråden får det att framstå.
Räknar du in dig själv i gruppen för jag tycker din argumentation är tämligen svartvit. 😉

L Liljeros skrev:
med tanke på att det krävs sportabbonemang som är ganska dyrt.
Vi har inget dyrt sportpaket men kan ändå se fotbollen. Jag tror frugan betalar runt en femtiolapp i månaden för det minsta paketet.

T TobiasStockholm skrev:
Och behöver man ta med sig uppkopplingen någon annanstans än hemmet
Fast då tappar man uppkopplingen i hemmet och det kan inte många vilja.

Alfredo Alfredo skrev:
Vi har inget dyrt sportpaket men kan ändå se fotbollen. Jag tror frugan betalar runt en femtiolapp i månaden för det minsta paketet.
Inga i min bekantskapskrets har kunna se fotbollen på 4an via stream. Vet inte hur det är på kanalpaket för kabel-tv/fiber-tv

Alfredo Alfredo skrev:
Räknar du in dig själv i gruppen för jag tycker din argumentation är tämligen svartvit. 😉
Jag har aldrig påstått att mobilt bredband är bäst eller överlägset för precis allt eller att fiber är undermåligt, något som förespråkarna av fiber har påstått återkommande.

Jag kör dessutom 10Gbit fiber hemma själv så jag har ingen egen häst i racet alls. Däremot har jag hjälpt familjemedlemmar fixa mobilt bredband när det är en vettigare lösning än fiber, t.o.m för flera som ändå har fiber draget hemma redan och där installationskostnaden inte ens är inräknad i ekvationen, men där mobilt bredband kostar hälften av vad ett fiberbredbandsabonnemang kostar per månad, och mobilt bredband klarar av alla deras behov utmärkt.

L Liljeros skrev:
Inga i min bekantskapskrets har kunna se fotbollen på 4an via stream. Vet inte hur det är på kanalpaket för kabel-tv/fiber-tv
Jag har bara 4:an via stream, med reklam, betalar 50kr/mån. Enbart för att se VM. en sägs det upp igen, men jag har inga paket eller dylikt, enbart stream.

L Liljeros skrev:
Vi har detta paket och streamar just nu fotbollen på landet vi en "ren" bredbandstjänst från Bahnhof. Jag tror som sagt priset är runt 50 kronor per månad.

Screenshot_2026-07-19-22-44-10-166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lustiga är att tittar man på de olika paketen så verkar det onekligen som att "Plus" inte ska räcka för VM men det gör det just i detta ögonblick för oss. Möjligen att paketet via Telia inte är identiskt med det vanliga Plus-paketet.

Screenshot_2026-07-19-22-48-56-424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Vi har detta paket och streamar just nu fotbollen på landet vi en "ren" bredbandstjänst från Bahnhof. Jag tror som sagt priset är runt 50 kronor per månad.

[bild]

Det lustiga är att tittar man på de olika paketen så verkar det onekligen som att "Plus" inte ska räcka för VM men det gör det just i detta ögonblick för oss. Möjligen att paketet via Telia inte är identiskt med det vanliga Plus-paketet.

[bild]
Jag har också enbart Plus och då ska jag kunna se all fotboll fast med reklam. Enbart film och serier är utan reklam för mig. Jag prenumererar enbart på TV4. Inga paket som sagt. Vill jag ha utan reklam skulle det bli TV4+ sport, men det va onödigt dyrt.

G Ganescha skrev:
Jag prenumererar enbart på TV4. Inga paket som sagt.
Ja jag använder säkert felaktig terminologi. När jag skriver "Plus-paketet" syftar jag på det som visas i bilden före ditt inlägg för 69 kronor per månad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.