useless useless skrev:
Jag vet inte vart gränsen går, men jag har jobbat hos några av de större datorbrukande företagen och myndigheterna i Sverige. Jag kan inte minnas att jag sett en stationär dator de senaste 15 åren.
Min förra uppdragsgivare har ca 1000 anställda bara på IT-avdelningen, varav 0 stycken sitter med en stationär dator.
Jag har fastnat de senaste 10 åren hos samma kund så min variation är begränsad senaste åren. Men innan dess jobbade jag hos olika enterprise bolag både mindre och större än 1000 pers på IT och alla hade workstations.

Glad min kund kör workstations. Man kan få en laptop utöver workstation om man vill dock.

J J-banan skrev:
Du fick iaf fiber, jag betalade 12k för 10 år sedan då det var ip only.
Jap. Men de stängde av tjänsten. Så jag har bara ett förstörd trädgård och kabel liggandes under terrassen. Jag har fortfarande mobil bredband eftersom jag var tvungen att förlänga min abbonemang.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
5G funkar bra tills för många använder det samtodigt - är du enda användaren på en cell så får du kanske gigabit, är ni två så får ni hälften var, är det fyra så blir det en fjärdedel (något förenklat)

useless useless skrev:
Jag vet inte vart gränsen går, men jag har jobbat hos några av de större datorbrukande företagen och myndigheterna i Sverige. Jag kan inte minnas att jag sett en stationär dator de senaste 15 åren.
Min förra uppdragsgivare har ca 1000 anställda bara på IT-avdelningen, varav 0 stycken sitter med en stationär dator.
Ja du ser. Det snurrar iväg. Snart är det väl någon som på allvar föreslår en arbetsstation till hemarbetsplatsen. Redan från början försökte jag avgränsa (ingen kompilering, ingen rendering). Det där höll en minut sen satte det igång. Håhåjaja...

V vincenthema skrev:
Ja du ser. Det snurrar iväg. Snart är det väl någon som på allvar föreslår en arbetsstation till hemarbetsplatsen. Redan från början försökte jag avgränsa (ingen kompilering, ingen rendering). Det där höll en minut sen satte det igång. Håhåjaja...
Klart som fan man har en Desktop som hemdator.

• Gilla
vincenthema och 3 till
  • Laddar…
Lika klart är att den kör Linux.

• Gilla
  • Wow
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
V vincenthema skrev:
Snart är det väl någon som på allvar föreslår en arbetsstation till hemarbetsplatsen.
Vad menar du/ni egentligen med arbetsstation? Ett numera tämligen intetsägande ord kan jag tycka.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag tänker på en rejäl stationär dator med gott om plats i lådan för allt man kan tänkas behöva.

T TommyC skrev:
Jag tänker på en rejäl stationär dator med gott om plats i lådan för allt man kan tänkas behöva.
Ja givetvis har man det och givetvis kör den Linux. Men vad det har med tråden att göra kan man fråga sig...

Alfredo Alfredo skrev:
Ja givetvis har man det och givetvis kör den Linux. Men vad det har med tråden att göra kan man fråga sig...
Förmodligen ingenting så allt är som vanligt här.

• Haha
husspekulanten och 2 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
5G funkar bra tills för många använder det samtodigt - är du enda användaren på en cell så får du kanske gigabit, är ni två så får ni hälften var, är det fyra så blir det en fjärdedel (något förenklat)
Vad bra då är vi alltid bara två personer på min närmaste mast då strax utanför Stockholm. 🙄

• Screenshot_20260717_134126_Bredbandskollen.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TobiasStockholm skrev:
Vad bra då är vi alltid bara två personer på min närmaste mast då strax utanför Stockholm.
Nej ni verkar vara många som laddar upp så lusigt som det går. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Nej ni verkar vara många som laddar upp så lusigt som det går. 😉
Det är väl ingen större överraskning att mobilt bredband är mycket mer asymmetriskt än fiber. Knappast något man behöver bry sig om i normalfallet, 50Mbit räcker långt till det mesta av normala användningsområden, det är knappast långsamt.

Snacka om att den här tråden har spårat ur.

• Haha
  • Gilla
vincenthema och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Det är väl ingen större överraskning att mobilt bredband är mycket mer asymmetriskt än fiber.
Vilket för mig är ett faktum som starkt talar för fiber. Fullkomligt on topic!

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket för mig är ett faktum som starkt talar för fiber. Fullkomligt on topic!
Varför kan ingen se längre än till just sina egna specifika behov? Är alla här verkligen så egocentriska?

Vad behöver man mer än 50 Mbit uppströms till om man inte jobbar inom IT eller har ett avancerat tekniskt intresse/hobby?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.