47 570 läst ·
639 svar
48k läst
639 svar
Är det värt att dra in fiber?
Renoverare
· Stockholm
· 21 228 inlägg
Nej. RDP är bara ett server klient protokoll liknande X forwarding eller VNC. Helt enkelt att man relayar ouputen från ett system till en eller flera andra hostee och det sker inte i realtid, fungerar men är en otrolig plåga när man måste sitta och arbeta med skräpet.P pmd skrev:
Högst relevant om man ska jobba hemifrån och tycker det går segt.N Nilsson i Boda skrev:
Microsofts RDP kräver en stabil länk duger typ för att remote styra datorer på samma nät.
Sitter man på 5G kan jag rekomendera Citrix eller NoMachine vars protokoll är mycket bättre.
Läs första inlägget igen och fundera om det verkligen är relevant. Vad jag vet har TS inte lagt fram några sådana krav. Dvs det är högst off topic för tråden.G Greger_08 skrev:
Kombon Xrdp med Tigervnc som verkar sköta autentisering fungerar förträffligt på RHEL.G Greger_08 skrev:
Absolut sämst är nog PAM360 från Indiska ZOHO.
Så allt handlar bara om TS upplevelse och inte den gemensamma kollektiva? TS kanske byter jobb om 2 månader och sen skall han sitta där i en säker miljö uppkopplad genom 4 jumphosts, 3 proxies och en massa annat och då kan det mycket väl vara relevant.T TobiasStockholm skrev:
T TobiasStockholm skrev:Det går som sagt att få publik ip från Tre och Telenor. Så även om det skulle vara ett krav så är det inget absolut hinder det heller.
Det enda bra argumentet mot mobilt bredband är om man behöver extremt hög stabil hastighet eller spelar online och behöver väldigt låga stabila svarstider. Allt annat kan mobilt bredband funka lika bra till.
Att 5G är bra så mycket billigare att etablera än fiber är det väl ingen som ifrågasätter. Kvar står frågan om denna teknik håller vad den lovar. För visst är det väl så att en väl fungerande 5G, är minst lika snabb/bred som fiber?S Stefan.o skrev:För den kostnaden hade jag kopplat in fiber bums.
På den tiden jag gjorde det själv kostade inkopplingen där jag bor (Västerbotten) 5000 vilket var ansett billigt. Då fick man dock gräva själv från tomtgränsen, men det var ganska snabbt avklarat.
Visst kanske 780kr / månad kan kännas lite ”sådär” för dig jmf 100kr men förutom att fiber förmodligen är bättre än väl fungerande 5G så är det även en billig investering i fastigheten.
Kort sagt - kör på!
Mvh
Om detta stämmer - vad finns det då för skäl att lägga ned så mycket pengar på något som var "bäst i klassen" igår?
Ja, det är precis det som är frågan. Bra, då har vi konstaterat det efter 35 sidor 😆V vincenthema skrev:Att 5G är bra så mycket billigare att etablera än fiber är det väl ingen som ifrågasätter. Kvar står frågan om denna teknik håller vad den lovar. För visst är det väl så att en väl fungerande 5G, är minst lika snabb/bred som fiber?
Om detta stämmer - vad finns det då för skäl att lägga ned så mycket pengar på något som var "bäst i klassen" igår?
(Jag fattar att du är ute efter att fiberns teoretisk hastighet är många gånger högre än vad det trådlösa spektrumet tillåter, det är det mig veterligen ingen som har ifrågasatt. Det som är relevant är skillnaden i praktiken utifrån TS behov. Dvs är good enough och finns det skäl att investera mycket pengar för ett teoretiskt framtida behov som inte finns idag.)
Svårare än så behöver inte frågan bli. Passa på att andas ut en stund innan någon kommer med "public ip" eller "tänk om man får ändrade behov" eller en tredje variant på att krångla till det hela.T TobiasStockholm skrev:Ja, det är precis det som är frågan. Bra, då har vi konstaterat det efter 35 sidor 😆
(Jag fattar att du är ute efter att fiberns teoretisk hastighet är många gånger högre än vad det trådlösa spektrumet tillåter, det är det mig veterligen ingen som har ifrågasatt. Det som är relevant är skillnaden i praktiken utifrån TS behov. Dvs är good enough och finns det skäl att investera mycket pengar för ett teoretiskt framtida behov som inte finns idag.)
Ca 46% jobbar hemifrån i någon utsträckning i Sverige, enligt SCB. Sen om alla dessa behöver publika IP adresser och digital fortnox säkerhet låter jag vara osagt. Fattar inget av deras ”datatugg” ändå 😉
Så länge all våran streaming, spelande och uppkopplad utrustning flyter på så är vi nöjda här hemma i alla fall.
Själv så blev jag sugen på att testa fibern efter allt prat här inne så beställde 1000/1000 av bredband2 för att se skillnaden mot våran 5G.
Jag kommer nog inte gå tillbaka till 5G enbart.
Sen tror jag inte vi behöver 1000/1000 direkt men va tvungen att få känna på den hastigheten lite.
Så länge all våran streaming, spelande och uppkopplad utrustning flyter på så är vi nöjda här hemma i alla fall.
Själv så blev jag sugen på att testa fibern efter allt prat här inne så beställde 1000/1000 av bredband2 för att se skillnaden mot våran 5G.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tror jag inte vi behöver 1000/1000 direkt men va tvungen att få känna på den hastigheten lite.
Du bör nog investera ytligare 10k för att dra fiber hela vägen fram till datorn för att svarstiden ska vara tillräckligt bra för att spela patiens online utan lagg enligt alla experter.G Ganescha skrev:Ca 46% jobbar hemifrån i någon utsträckning i Sverige, enligt SCB. Sen om alla dessa behöver publika IP adresser och digital fortnox säkerhet låter jag vara osagt. Fattar inget av deras ”datatugg” ändå 😉
[bild]
Om du ligger en halv sekund efter vad de andra gör så spelar det otroligt stor roll. Särskilt om du inte är proffs. Allså när du ser någon är du också redan skjuten.V Vedhuggarrn skrev:
Jag slutade att spela online shooters under min tid med mobiltbredband. för min otalang i kombination med att ha 500ms ping ledde till att jag bara var skjuten hela tiden.
Om jag idag hade tittat på hus hade jag valt bort hus utan fiber. eller räknat in kostnaden iför att dra in det i mitt egna ihuvudet pris för huset.