43 501 läst ·
605 svar
44k läst
605 svar
Är det värt att dra in fiber?
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Du hade blivit skjuten på en snabbare lina också. Man tror det är linans fel när man blir skjuten bakom skydd. Men det är bara för att signalen att du är död kom fram sent till din klient.Swamp skrev:
Om du ligger en halv sekund efter vad de andra gör så spelar det otroligt stor roll. Särskilt om du inte är proffs. Allså när du ser någon är du också redan skjuten.
Jag slutade att spela online shooters under min tid med mobiltbredband. för min otalang i kombination med att ha 500ms ping ledde till att jag bara var skjuten hela tiden.
Om jag idag hade tittat på hus hade jag valt bort hus utan fiber. eller räknat in kostnaden iför att dra in det i mitt egna ihuvudet pris för huset.
Servern spelar tillbaka tiden till när skottet brann av på skjutande klient. Eftersom din avatars colliders är tillbakaspelade är du inte i skydd och skottet träffar.
Det hade varit exakt samma utfall om du varit på en snabb lina, skillnad har varit att du dött direkt och inte hunnit springa sista biten bakom skydd.
Har skrivit egen nätkod, roliga problem lösa.
Edit: Jitter är ett större problem än latens för då kan inte servern spela tillbaka i tiden tillförlitligt
Edit: men det finns massor av problem med långsam lina och varför många servrar har max tillåten ping
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Du behöver bara publik ip om du vill ansluta till din egen workstation hemma. De flesta använder nog workstation hos arbetsgivareG Ganescha skrev:Ca 46% jobbar hemifrån i någon utsträckning i Sverige, enligt SCB. Sen om alla dessa behöver publika IP adresser och digital fortnox säkerhet låter jag vara osagt. Fattar inget av deras ”datatugg” ändå 😉
Så länge all våran streaming, spelande och uppkopplad utrustning flyter på så är vi nöjda här hemma i alla fall.
Själv så blev jag sugen på att testa fibern efter allt prat här inne så beställde 1000/1000 av bredband2 för att se skillnaden mot våran 5G.
[bild]
Jag kommer nog inte gå tillbaka till 5G enbart.
Sen tror jag inte vi behöver 1000/1000 direkt men va tvungen att få känna på den hastigheten lite.
Om du med workstation avser en stationär dator så indikerar en snabb googling att uppåt 80% av kontorsarbetarna använder bärbara datorer, vilket ju också är rätt rimligt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Inte utvecklare dock. Tänk dig att hosta hela lokala miljön på en laptop.MathiasS skrev:
Edit: men du lär behöva VPN in till kontoret även med laptop men som sagt behövs ingen publik IP
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
I enterprise jobbar vi med rätt tunga system. Det är klart det går sitta på en laptop men det blir rätt frustrerande. Speciellt när man kör alla integrationstesterna. Jag har 32 trådar på min maskin och det tar ca 2 minuter köra alla.useless skrev:
Också jobbigt konka på en laptop som klarar hosta en miljö.
Jag jobbade en vecka från vildmarken i juni och körde på en liten Asus 12" med i5 och 8 gig ram
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Kräver dit dagjobb att du har en Windows-dator beklagar jag verkligen, förstår det blir många vinluncher. I min vardag är de enda som använder Windows de som spenderar dagarna med att skapa powerpoints och gå på möten, resten kör Apple, eller de mer tekniska någon variant av Linux.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Rent teoretiskt kan jag ju köra Linux/MacOS då .NET numer är plattformsoberoende.A ajn82 skrev:
Men varför straffa mig och köra sämre OS / IDE 🤣
Prestandan på Apple är medioker också, det enda metric de vinner på är batteritid och strömförbrukning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Givetvis. Jag antog att det var de övriga 20%en men en närmare koll visar att det är under 10% som jobbar med utveckling. Så det är väldigt få som använder stationära datorer på arbetsplatsen idag.AndersMalmgren skrev:
Ser på din tabell att du har nära dubbla farten än vad jag har. Det går fort fram till väggen, sen plockar WiFi ned hela till en bra mycket lägre nivå. Ändå räcker det långt. Faktiskt så långt att jag inte ens tänker på att "spara" mer krävande uppgifter till natten.G Ganescha skrev:Ca 46% jobbar hemifrån i någon utsträckning i Sverige, enligt SCB. Sen om alla dessa behöver publika IP adresser och digital fortnox säkerhet låter jag vara osagt. Fattar inget av deras ”datatugg” ändå 😉
Så länge all våran streaming, spelande och uppkopplad utrustning flyter på så är vi nöjda här hemma i alla fall.
Själv så blev jag sugen på att testa fibern efter allt prat här inne så beställde 1000/1000 av bredband2 för att se skillnaden mot våran 5G.
[bild]
Jag kommer nog inte gå tillbaka till 5G enbart.
Sen tror jag inte vi behöver 1000/1000 direkt men va tvungen att få känna på den hastigheten lite.
Har 5G verkligen kommit igång - fullt ut? Som jag förstår det så blir det inte snabbare än den svagaste länken. Är det så nu, att allt är igång?
Jag vet inte vart gränsen går, men jag har jobbat hos några av de större datorbrukande företagen och myndigheterna i Sverige. Jag kan inte minnas att jag sett en stationär dator de senaste 15 åren.AndersMalmgren skrev:
I enterprise jobbar vi med rätt tunga system. Det är klart det går sitta på en laptop men det blir rätt frustrerande. Speciellt när man kör alla integrationstesterna. Jag har 32 trådar på min maskin och det tar ca 2 minuter köra alla.
Också jobbigt konka på en laptop som klarar hosta en miljö.
Jag jobbade en vecka från vildmarken i juni och körde på en liten Asus 12" med i5 och 8 gig ram
Min förra uppdragsgivare har ca 1000 anställda bara på IT-avdelningen, varav 0 stycken sitter med en stationär dator.