41 436 läst ·
515 svar
41k läst
515 svar
Är det värt att dra in fiber?
Du har precis gjort det dvs övervägt. Jag har kompisar som bott på knepiga områden med dålig täckning och fått betydligt snabbare uppkoppling. Priset jämfört med den uppkoppling jag har är lika, men hastigheten mycket snabbare.pacman42 skrev:
Nej det skall man inte göra om man inte måste. Det finns en lång lista på anledningar:
- lång latens
- tvivelaktig ägare
- blir det en krock mellan satelliter så kommer det inte att fungera längre (lagret i atmosfären blir fullt av skrot och många av satelliterna kommer att krascha
- kostnaderna över tid
Bara för att nämna några.
Jag växte upp med att datorer i ett nät kan prata med varandra. Det här med att skilja på servrar och klienter är ett nytt onödigt påfund. Server vs klient är en konfigurationsfråga. En dator kan vara både en server och en klient samtidigt.AndersMalmgren skrev:
Använd en cache som mellanlagring. Synkronisering till din huvudlagring kan ske asynkront.AndersMalmgren skrev:
(Ja, det där lät konstigt, men jag tror att det är vettiga sättet att beskriva det.😀)
Ett nytt litet sidospår.Alfredo skrev:
Jag brukade ha alla konfigurationsfiler i ett repo. Från början i CVS, sen i Subversion, och sista tiden i GIT.
Det fungerade jättebra eftersom jag ofta använde olika datorer men ville ha så lika miljö som möjligt.
Bor du granne med TS?T TommyC skrev:Det är ett Telia kontantkort som jag mätte med. Jag hittar ingen information om begränsad bandbredd hos Telia. Datamängden är begränsad för kontantkort. För fiberanslutningen är det uppenbart att hastigheten är begränsad för att kunna ta mer betalt för högre hastighet. Jag ska prova att mäta med ett kort med abonnemang hos en annan operatör som finns i familjen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 755 inlägg