För den kostnaden hade jag kopplat in fiber bums.

På den tiden jag gjorde det själv kostade inkopplingen där jag bor (Västerbotten) 5000 vilket var ansett billigt. Då fick man dock gräva själv från tomtgränsen, men det var ganska snabbt avklarat.

Visst kanske 780kr / månad kan kännas lite ”sådär” för dig jmf 100kr men förutom att fiber förmodligen är bättre än väl fungerande 5G så är det även en billig investering i fastigheten.

Kort sagt - kör på!

Mvh

useless useless skrev:
Du kanske ska testa nåt som använder VNC eller något annat modernare protokoll istället?
Jodå jag kör även VNC. Har dock aldrig behövt testa hur bra/dåligt det funkar på en laggig mobillina men det funkar säkert bättre än X.

useless useless skrev:
Själv kör jag RustDesk för att komma åt skrivbordet på mina datorer och telefoner hemma.
Jag får kolla upp det. Inte bekant med produkten. Tack.

Alfredo Alfredo skrev:
Jodå jag kör även VNC. Har dock aldrig behövt testa hur bra/dåligt det funkar på en laggig mobillina men det funkar säkert bättre än X.

Jag får kolla upp det. Inte bekant med produkten. Tack.
Vnc är värdelöst kontra RDP.
VNC streamar skärmen som en bildström medans RDP strömmar win32 data. Den strömmar bara bilddata om det är content den inte kan replikera på klientsidan

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vnc är värdelöst kontra RDP.
VNC streamar skärmen som en bildström medans RDP strömmar win32 data. Den strömmar bara bilddata om det är content den inte kan replikera på klientsidan
Varför ska man strömma win32-data om man kör Linux på båda sidorna?

useless useless skrev:
Varför ska man strömma win32-data om man kör Linux på båda sidorna?
Linux måste väl ha något motsvarande

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Linux måste väl ha något motsvarande
NX är väl det som kommer närmast. Men det funkar bara för X11, inte modernare skrivbord som kör Wayland. Men det flyter på extremt bra även med riktigt dålig bandbredd.
Ska man köra nåt som stöds av fler plattformar är RustDesk ett bra alternativ då den streamar bilden med H265.

Annars finns ju FreeRDP till Linux...

useless useless skrev:
NX är väl det som kommer närmast. Men det funkar bara för X11, inte modernare skrivbord som kör Wayland. Men det flyter på extremt bra även med riktigt dålig bandbredd.
Ska man köra nåt som stöds av fler plattformar är RustDesk ett bra alternativ då den streamar bilden med H265.

Annars finns ju FreeRDP till Linux...
En fördel med skicka kommandon istället för bildström är om man har begränsat med data som man ofta har med mobilt bredband. Drar bara några hundra megabyte per arbetsdags.

Bra pris. Det är inte ovanligt med priser på 20K+ så om man utgår från det 20-4.5 = 15.5/800 = 19.375 så har du i det scenariot betalat av allt och på <20 månader. Betalar 679 för bahnhof i nuläget varje månad som jämförelse.

Enda rekommendation jag har är att köra ett VPN föreslagsvis mullvad då du talar om Telia som är ett notoriskt bolag när det kommer till att vara överstatliga samt vilja övervaka folk.

Sen om fibern redan finns så finns det väl svartfiber med eller kanaler för att blåsa in ytterligare. Så det är en framtidssäkring.

Jämförelse (max):
5g: 20 Gbps
Single mode fiber: 32,000 Gbps

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Byggde för 8årsen kopplade in fiber. I vintras bytte jag till mobilt bredband fick snbbare uppkoppling för mindre än halva priset. Har int märkt några dippar i hastighet hittills.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag körde 4g hemma i närmare 10 år. Det var billigare men jag hade väldiga problem med att när man behövde internet som mest, då droppade det till 0,1 mbit.

I ”värsta” fall så kan du gå tillbaka till 5g efter dina 24 månader men då har du åtminstone säkrat upp huset med fiber vilket i min bok höjer värdet på det!
Hur kan fiber för 5 tusen höja värdet på ett hus som kostar många miljoner?

A allan51 skrev:
Var framgår värdet av TS hus?

Alfredo Alfredo skrev:
Var framgår värdet av TS hus?
Hus kostar numera miljoner

A allan51 skrev:
Hus kostar numera miljoner
Det kan du inte säga generellt.

Screenshot_2026-07-16-21-35-18-462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2026-07-16-21-34-29-762.jpg
Skapa konto

Screenshot_2026-07-16-21-30-09-823.jpg
Skapa konto

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ossian K Olsson
A allan51 skrev:
När jag skulle köpa hus valde jag bort hus helt som saknade fiber. Vi budade på det huset jag bor i idag först efter att Telia bekräftat att vi kunde dra in fiber och vi gjorde beställningen redan innan tillträde.

Fiber är oerhört viktigt för många.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
S
T TobiasStockholm skrev:
Okej men det är ju ingen i tråden som har hävdat att mobilt bredband skulle vara ett bra alternativ för just dig. Isf kan vi konkludera tråden med att mobilt bredband fungerar precis lika bra som fiber för de allra flesta men inte för precis alla om man har ovanliga / speciella behov (vilken ingen I tråden har påstått). Det finns liksom inget mer att diskutera isf.

Men vissa i tråden hävdar ju att mobilt bredband inte duger till någonting för någon alls och att fiber är det enda som duger för alla.
Med all respekt, uttalanden som ”mobilt bredband är bättre än fiber, inga störningar” etc. är fullständigt värdelösa. Stor variation på kvalitet landet runt beroende på belägenhet, omgivning och säsongsvariationer. I mitt fall oanvändbart i Juli månad

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.