Alfredo Alfredo skrev:
Fungerar det smidigt för några TB utspritt på säg fem maskiner?
Ja, du väljer att synka det lokalt, då blir det i princip som att jobba på hårddisken lokalt, funkar riktigt bra.

T TobiasStockholm skrev:
Försök se bortom dig själv för fem öre.
Vanför då? Jag pratar om mina behov. Diskussionen har för länge sedan gått vidare från att bara handla om TS behov.

Hannuse Hannuse skrev:
Ja, du väljer att synka det lokalt, då blir det i princip som att jobba på hårddisken lokalt, funkar riktigt bra.
Med Linux som OS?

Alfredo Alfredo skrev:
Med Linux som OS?
Det har jag inte kunskapen att svara på tyvärr, jag kör uteslutande Windows, och där fungerar det så.

Alfredo Alfredo skrev:
Vanför då? Jag pratar om mina behov. Diskussionen har för länge sedan gått vidare från att bara handla om TS behov.
Okej men det är ju ingen i tråden som har hävdat att mobilt bredband skulle vara ett bra alternativ för just dig. Isf kan vi konkludera tråden med att mobilt bredband fungerar precis lika bra som fiber för de allra flesta men inte för precis alla om man har ovanliga / speciella behov (vilken ingen I tråden har påstått). Det finns liksom inget mer att diskutera isf.

Men vissa i tråden hävdar ju att mobilt bredband inte duger till någonting för någon alls och att fiber är det enda som duger för alla.

• Gilla
Annalog
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det har jag inte kunskapen att svara på tyvärr, jag kör uteslutande Windows, och där fungerar det så.
För mig är det tvärtom. I princip uteslutande Linux. Windows startas undantagsvis i en VM.

Men synkar du verkligen alla konfigurationsfiler? Alla loggfiler? Alltså alla filer?

Men vi kanske ska släppa detta sidospår som börjar bli rätt OT.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Men vissa i tråden hävdar ju att mobilt bredband inte duger till någonting för någon alls och att fiber är det enda som duger för alla.
Då har du läst något jag missat eller lagt in tolkningar skilda från mina. Kan du ge något exempel?

Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det tvärtom. I princip uteslutande Linux. Windows startas undantagsvis i en VM.

Men synkar du verkligen alla konfigurationsfiler? Alla loggfiler? Alltså alla filer?

Men vi kanske ska släppa detta sidospår som börjar bli rätt OT.
Ja, vi kan släppa det.
Men som svar på din fråga så synkar jag alla filer som jag jobbar med, och det är inte inte konfigurationsfiler, loggfiler eller installerade programmappar, dom har jag inget behov av.

Alfredo Alfredo skrev:
Då har du läst något jag missat eller lagt in tolkningar skilda från mina. Kan du ge något exempel?
Inte du specifikt kanske, tolkade det väl som att du fortsatte på den diskussionen som större delen av tråden har handlat om. Ber om ursäkt om jag läste in något i det du skrev som du inte skrev. Vi har väl diskuterat olika saker helt enkelt 😊

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
Av princip klickar jag inte på länkar med anknytning till Microsoft.

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
dom har jag inget behov av.
OK. Det har jag. Det är exempelvis inte helt ovanligt att jag hjälper bekanta med deras datorer och då vill jag ibland se hur det ser ut hos mig. Eller om jag får ett larm om något vill jag kunna kolla relevanta loggar.

hsd
johnsilver johnsilver skrev:
Ta in minst tre anbud sen kan du välja och evt pruta ta det kallt
Det är inte alls säkert att det går, kanhända Telia öppen fiber ligger å väntar vid tomtgränsen medans någon annan aktör måste gräva 3km om tillstånd från kommunen ges

Alfredo Alfredo skrev:
OK. Det har jag. Det är exempelvis inte helt ovanligt att jag hjälper bekanta med deras datorer och då vill jag ibland se hur det ser ut hos mig. Eller om jag får ett larm om något vill jag kunna kolla relevanta loggar.
Ja, vi har olika kravbilder.
Jag känner att behovet att uppkopplingen alltid ska fungera är det viktigaste, därför litar jag inte på endast en fiberanslutning, inte två heller om dom går i samma kanalisation.
På grund av det har jag även mobilt bredband med en automatisk failover om fibern går ner.
Man kanske skulle kika på Starlink som en SUB3 lösning också?
Skulle vara intressant.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar? Jag tycker X över ssh går ganska knackigt om man har dåliga svarstider.
Du kanske ska testa nåt som använder VNC eller något annat modernare protokoll istället? Själv kör jag RustDesk för att komma åt skrivbordet på mina datorer och telefoner hemma.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.