Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör du om du behöver åtkomst till en fil som finns i hemmet när du själv inte är där?
Man kan lätt köra en VPN tunnel även bakom CGNAT.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör du om du behöver åtkomst till en fil som finns i hemmet när du själv inte är där?
Allt finns i min backup, som finns i molnet, i och med att jag kör backup på allting kontinuerligt.
Lite långsammare gränssnitt än när jag hade egen server hemma (upplever jag det som), men å andra sidan så är frågan hur ofta jag verkligen "behöver" en fil som ligger på datorn hemma?

T TobiasStockholm skrev:
Man kan lätt köra en VPN tunnel även bakom CGNAT.
Behövs NAT punch through = molntjänst

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lösningen är ju att ha alla filer i molnet?
Ingen lösning för mig men vi är alla olika.

Kanske bara är jag som behöver publik ip
Det går som sagt att få publik ip från Tre och Telenor. Så även om det skulle vara ett krav så är det inget absolut hinder det heller.

Det enda bra argumentet mot mobilt bredband är om man behöver extremt hög stabil hastighet eller spelar online och behöver väldigt låga stabila svarstider. Allt annat kan mobilt bredband funka lika bra till.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Behövs NAT punch through = molntjänst
Varför "behövs" det? För just dig eller alla användare? Behöver TS det? Motivera gärna.

T TobiasStockholm skrev:
Varför "behövs" det? För just dig eller alla användare? För TS?
Rent tekniskt. En klient kan inte anropa en tjänst bakom NAT utan att gå via en molntjänst som aktiverar NAT punch through. Inte alla NAT heller som man kan puncha genom

T TobiasStockholm skrev:
Det går som sagt att få publik ip från Tre och Telenor. Så även om det skulle vara ett krav så är det inget absolut hinder det heller.

Det enda bra argumentet mot mobilt bredband är om man behöver extremt hög stabil hastighet eller spelar online och behöver väldigt låga stabila svarstider. Allt annat kan mobilt bredband funka lika bra till.
Ja, det blir lätt att man glider utanför det reella behovet i diskussioner som denna.
Och det blir lätt att man ser sitt egen analys som den bästa.....för alla.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
spelar online och behöver väldigt låga stabila svarstider.
Spelar? Jag tycker X över ssh går ganska knackigt om man har dåliga svarstider.

Hannuse Hannuse skrev:
Allt finns i min backup, som finns i molnet, i och med att jag kör backup på allting kontinuerligt.
Lite långsammare gränssnitt än när jag hade egen server hemma (upplever jag det som), men å andra sidan så är frågan hur ofta jag verkligen "behöver" en fil som ligger på datorn hemma?
Men alla kanske inte vill skicka upp allt sitt data till en molntjänst man inte har kontroll över?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och det blir lätt att man ser sitt egen analys som den bästa.....för alla.
Jag talar i alla fall uteslutande om vad jag anser mig behöva och varför publik IP med låg latens är viktigt för mig. Jag vill kunna använda mina datorer på samma sätt vare sig jag är vid skrivbordet, TV soffan, på landet eller i Thailand. Jag har full respekt för att alla inte önskar detta och att lösningar som inte passar mig kan passa dem.

Och visst, det klart det går att hämta hem en fil från en backup men det bra mycket enklare att bara logga in och titta på den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men alla kanske inte vill skicka upp allt sitt data till en molntjänst man inte har kontroll över?
Nej, precis, och där får man ju göra sin egen bedömning.
Jag ser ingen som helst nackdel med det, förutom att jag själv alltid gör en lokal backup till en NAS vid behov, så att jag har mina filer på minst två ställen lokalt, men den primära backupen ligger i molnet.
Det är en kalkylerad risk från min sida att huset brinner upp samtidigt som molntjänsen plötsligt upphör, men jag får ta den, även om den går att bygga bort.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag talar i alla fall uteslutande om vad jag anser mig behöva och varför publik IP med låg latens är viktigt för mig. Jag vill kunna använda mina datorer på samma sätt vare sig jag är vid skrivbordet, TV soffan, på landet eller i Thailand. Jag har full respekt för att alla inte önskar detta och att lösningar som inte passar mig kan passa dem.

Och visst, det klart det går att hämta hem en fil från en backup men det bra mycket enklare att bara logga in och titta på den.
Det kan du lösa med till exempel OneDrive om du vill.

Jag jobbar ibland från landet eller vildmarken och VPN/RDP till workstation. Mycket tråkigare jobba med de små mikrofördrökningar som mobilt bredband inför kontra samma upppevelse över fiber

Alfredo Alfredo skrev:
Spelar? Jag tycker X över ssh går ganska knackigt om man har dåliga svarstider.
Måste ha missat att TS behöver köra X över SSH. Hur många här i tråden tror du kör det? Visst, har man specialbehov så kan fiber vara att föredra, inget snack om saken, men försök se bortom dig själv för fem öre.

Hannuse Hannuse skrev:
Det kan du lösa med till exempel OneDrive om du vill.
Fungerar det smidigt för några TB utspritt på säg fem maskiner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.