39 819 läst ·
485 svar
40k läst
485 svar
Är det värt att dra in fiber?
Allt finns i min backup, som finns i molnet, i och med att jag kör backup på allting kontinuerligt.Alfredo skrev:
Lite långsammare gränssnitt än när jag hade egen server hemma (upplever jag det som), men å andra sidan så är frågan hur ofta jag verkligen "behöver" en fil som ligger på datorn hemma?
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Det går som sagt att få publik ip från Tre och Telenor. Så även om det skulle vara ett krav så är det inget absolut hinder det heller.AndersMalmgren skrev:
Det enda bra argumentet mot mobilt bredband är om man behöver extremt hög stabil hastighet eller spelar online och behöver väldigt låga stabila svarstider. Allt annat kan mobilt bredband funka lika bra till.
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Ja, det blir lätt att man glider utanför det reella behovet i diskussioner som denna.T TobiasStockholm skrev:Det går som sagt att få publik ip från Tre och Telenor. Så även om det skulle vara ett krav så är det inget absolut hinder det heller.
Det enda bra argumentet mot mobilt bredband är om man behöver extremt hög stabil hastighet eller spelar online och behöver väldigt låga stabila svarstider. Allt annat kan mobilt bredband funka lika bra till.
Och det blir lätt att man ser sitt egen analys som den bästa.....för alla.
Men alla kanske inte vill skicka upp allt sitt data till en molntjänst man inte har kontroll över?Hannuse skrev:
Jag talar i alla fall uteslutande om vad jag anser mig behöva och varför publik IP med låg latens är viktigt för mig. Jag vill kunna använda mina datorer på samma sätt vare sig jag är vid skrivbordet, TV soffan, på landet eller i Thailand. Jag har full respekt för att alla inte önskar detta och att lösningar som inte passar mig kan passa dem.Hannuse skrev:
Och visst, det klart det går att hämta hem en fil från en backup men det bra mycket enklare att bara logga in och titta på den.
Nej, precis, och där får man ju göra sin egen bedömning.useless skrev:
Jag ser ingen som helst nackdel med det, förutom att jag själv alltid gör en lokal backup till en NAS vid behov, så att jag har mina filer på minst två ställen lokalt, men den primära backupen ligger i molnet.
Det är en kalkylerad risk från min sida att huset brinner upp samtidigt som molntjänsen plötsligt upphör, men jag får ta den, även om den går att bygga bort.
Det kan du lösa med till exempel OneDrive om du vill.Alfredo skrev:
Jag talar i alla fall uteslutande om vad jag anser mig behöva och varför publik IP med låg latens är viktigt för mig. Jag vill kunna använda mina datorer på samma sätt vare sig jag är vid skrivbordet, TV soffan, på landet eller i Thailand. Jag har full respekt för att alla inte önskar detta och att lösningar som inte passar mig kan passa dem.
Och visst, det klart det går att hämta hem en fil från en backup men det bra mycket enklare att bara logga in och titta på den.
Renoverare
· Stockholm
· 20 712 inlägg
Jag jobbar ibland från landet eller vildmarken och VPN/RDP till workstation. Mycket tråkigare jobba med de små mikrofördrökningar som mobilt bredband inför kontra samma upppevelse över fiber
Måste ha missat att TS behöver köra X över SSH. Hur många här i tråden tror du kör det? Visst, har man specialbehov så kan fiber vara att föredra, inget snack om saken, men försök se bortom dig själv för fem öre.Alfredo skrev: