47 574 läst ·
639 svar
48k läst
639 svar
Är det värt att dra in fiber?
Renoverare
· Stockholm
· 21 231 inlägg
Både Tre och Telenor erbjuder publika ip på sina mobila bredband så det skulle vara hos dem då isf.Alfredo skrev:
Jag har inte behov av någon "server" någonstans. Jag vill kunna använda mina maskiner oavsett var jag fysiskt befinner mig.
Sen vet jag inte hur bra exempelvis en stratum 1 ntp-server eller en Home Assistant "server" med Zigbee "koppling" skulle fungera som "colocation eller en virtuell server hos lämpligt bolag".
Vi har förvisso all olika behov. Jag har inga som helst behov av en ntp-server i mitt hemmanät, eller åtkomst "utifrån" till ett zigbeenät.Alfredo skrev:
Jag har inte behov av någon "server" någonstans. Jag vill kunna använda mina maskiner oavsett var jag fysiskt befinner mig.
Sen vet jag inte hur bra exempelvis en stratum 1 ntp-server eller en Home Assistant "server" med Zigbee "koppling" skulle fungera som "colocation eller en virtuell server hos lämpligt bolag".
Jag har "behov" av filaccess.
Jag har inget VPN och jag behöver inte heller ett sånt. Jag har förvisso inte heller något jättestort behov av en enkel filserverare (eller webbserver), men det är det som ligger närmast till hands och det finns ingen anledning att placera en sådan i mitt hem.AndersMalmgren skrev:
P pmd skrev:
P pmd skrev:
Men du tycker ändå att du bör påstå:P pmd skrev:
P pmd skrev:
Löjligt, jag kommer åt alla mina ”uppkopplade prylar” så som. Mitt larm, dörr, bil laddare, zigbee lampor, Homey PRO osv. Utan något publikt IP och enbart via 5G. Funkar ypperligt och har gjort så i flera år! Tror absolut majoriteten har det så som jag har, utan att massa filservers och NAS lådor och allt av det heter. Dom som behöver det, har troligtvis Fiber. 😉
Renoverare
· Stockholm
· 21 231 inlägg
Då har samtliga av dina prylar molnlösning. Något jag undviker om jag kan tex kör jag Hubitat som funkar utmärkt utan moln. Samt min filserver har 32 TB hade vart rätt dyrt i molnlösning.G Ganescha skrev:Löjligt, jag kommer åt alla mina ”uppkopplade prylar” så som. Mitt larm, dörr, bil laddare, zigbee lampor, Homey PRO osv. Utan något publikt IP och enbart via 5G. Funkar ypperligt och har gjort så i flera år! Tror absolut majoriteten har det så som jag har, utan att massa filservers och NAS lådor och allt av det heter. Dom som behöver det, har troligtvis Fiber. 😉
En del vill inte dela av sig av allt data till hela Internet. Eller vara beroende av flera tredjepartsleverantörer för att komma åt sitt eget data.G Ganescha skrev:Löjligt, jag kommer åt alla mina ”uppkopplade prylar” så som. Mitt larm, dörr, bil laddare, zigbee lampor, Homey PRO osv. Utan något publikt IP och enbart via 5G. Funkar ypperligt och har gjort så i flera år! Tror absolut majoriteten har det så som jag har, utan att massa filservers och NAS lådor och allt av det heter. Dom som behöver det, har troligtvis Fiber. 😉
Shit tur att det finns 5g då 🙃Demmpa skrev:
Man kan inte göra en beställning av t.ex. fiber till en bostad/fastighet förrän man är registrerad ägare.
Finns det kanalisation till fastigheten så kan det ändå ta någon/några månader innan fiber blåses i.
Finns det ingen kanalisation till fastigheten, fastän det är i tätorten, så kan det ta år innan det blir någon fiberinstallation.
Så oavsett om det handlar om mobil koppling (synd att kalla det bredband...) och/eller en fast uppkoppling, så fungerar det dåligt. Finns det något tillfälle då det inte strular? Kan det vara så att det som skall synkas är undermåligt?pacman42 skrev:
Hur får jag en Home Assistant-server som är placerad "någon annanstans" att fungera med min USB-anslutna zigbeesticka? Och då vill jag givetvis ha en någorlunda normal och supportad lösning.P pmd skrev:
Vilken "serveruthyrare" rekommenderar du som erbjuder en välfungerande GPS-antenn?
Undrar då varför det heter Home Assistant server, time server och VPN-server?P pmd skrev:
Ärligt talat känns det som du argumenterar mot bättre vetande bara för att skriva något...
Det är nog så att det funkar dåligt för dem med fast uppkoppling då den med mobil uppkoppling segar ner synkningen.V vincenthema skrev:
Det fungerar bra med fiber, om alla har fiber.V vincenthema skrev: