36 703 läst ·
399 svar
37k läst
399 svar
Är det värt att dra in fiber?
Bredband förutsätter väl att kopplingen är B R E D. För all del så kan väl en snabb lina också det fungera/förtjäna beteckningen bredband. Men de kopplingar jag har erfarenhet av är om än fullt tillräckliga för smör&bröd användning, inte snabb/bred. Det är väl detta 5g är tänkt råda bot på? Att eliminera behovet av sladd?A A-Man_08 skrev:
Även adsl via koppar kallades för bredbandV vincenthema skrev:Bredband förutsätter väl att kopplingen är B R E D. För all del så kan väl en snabb lina också det fungera/förtjäna beteckningen bredband. Men de kopplingar jag har erfarenhet av är om än fullt tillräckliga för smör&bröd användning, inte snabb/bred. Det är väl detta 5g är tänkt råda bot på? Att eliminera behovet av sladd?
Så var det nog. Minns adsl... Att slippa höra när "världens fulaste ljud" - modemuppkopplingen segade sig fram genom att ersätta detta med något smidigare, var ju en dröm. En ouppnåelig dröm trodde man då. Sen något (eller tre) år senare fanns alternativ. Ungarna fick koppling via videokabel, själv fick jag fast lina. Oj. vilket lyft!hsd skrev:
Men jag tror faktiskt att om 5g håller vad den lovar att vi inte kommer vara så bundna till fasta linor. 4g som vi har nu, räcker till mycket. 5g är rejält snabbare än 4g. Förutsatt att det funkar vill säga...
På ADSL-tiden definierade bredband som en anslutning på minst 2 Mbit/s, så ADSL med sina 8 Mbit/s var definitivt bredband.V vincenthema skrev:
Idag har man höjt kravgränsen till 10 Mbit/s i nedladdninshastighet, så idag kvalar inte traditionell ADSL in längre men efterträdarna ADSL2x är per definition fortfarande bredband.
Klicka här för att svara