37 285 läst ·
412 svar
37k läst
412 svar
Är det värt att dra in fiber?
20 000 är bara en engångskostnad för fiber och installation.Demmpa skrev:
För 300 har jag bara internet.
Jag använder wifi hemma.
Har ett svagt minne om 16 Mb, senare fick vi vdsl som låg någonstans kring 50-60 Mb och det räckte bra på den tidenuseless skrev:
På ADSL-tiden definierade bredband som en anslutning på minst 2 Mbit/s, så ADSL med sina 8 Mbit/s var definitivt bredband.
Idag har man höjt kravgränsen till 10 Mbit/s i nedladdninshastighet, så idag kvalar inte traditionell ADSL in längre men efterträdarna ADSL2x är per definition fortfarande bredband.
Men det är en byråkratisk definition snarare än en teknisk och används för att bestämma vilka krav på anslutning medborgaren kan ställa gentemot samhället.
ADSL hade 8 Mbit som maxhsd skrev:
ADSL2 12 Mbit
ADSL2+ 24 Mbit
Kommer ihåg att vi fick 0,5 Mbit först som sen blev 8 Mbit och sedan 24 Mbit. Hann tyvärr aldrig få VDSL (som hade maxhastighet 55 Mbit) men var glad över att ha fått 24 Mbit 😊
Sjukt att man sitter med 10 Gbit idag 😅
Är Du säker på detT TobiasStockholm skrev:
Googlade för mitt minne sa något annat:
Enligt bredband.se
Vad är bredband via ADSL?
ADSL står för Asymmetrical Digital Subscriber Line och var länge Sveriges vanligaste infrastruktur för fast bredband. Anslutningen gick via telejacket och bredbandssignalerna skickades via det gamla kopparnätet (vilket är anledningen till att det också kallades bredband via telejacket). I bredbandssammanhang innebär asymmetrical att hastigheterna är högre nedströms än uppströms, och för just ADSL var skillnaden mellan ned- och uppladdning markant.ADSL var en vidareutveckling av DSL (Digital Subscriber Line), även det en bredbandsstandard för dataöverföring via tele/kopparnät. Förkortningen xDSL har använts som ett samlingsnamn för de två vanligaste DSL-typerna, närmare bestämt ADSL och den något snabbare efterföljaren VDSL (Very high speed Digital Subscriber Line).
Hur höga hastigheter hade bredband via ADSL?
Maxhastigheten för ADSL låg på cirka 24 Mbit/s nedströms och 3 Mbit/s uppströms. Och detta var alltså under optimala förhållanden.VDSL var något snabbare, och hade nedladdningshastigheter på maximalt 60 Mbit/s och uppladdningshastigheter på max 12 Mbit/s. Även detta var under optimala förhållanden.
Inte helt säker på VDSL, hade aldrig det själv som sagt. Olika operatörer och länder kunde säkert ha lite olika maxhastigheter. Mycket hängde på kabelkvaliteten och avståndet till stationen. Wikipedia säger max 52 Mbit nedströms (https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL) men kollar man under de olika versionerna/profilerna av VDSL så står det även där max 55 Mbit. Men vissa operatörer kan säkert ha tweakat det för att kunna hävda något högre teoretisk maxhastighet. Var nog sällan man fick ut absolut max ändå.hsd skrev:
Är Du säker på det
Googlade för mitt minne sa något annat:
Enligt bredband.se
Vad är bredband via ADSL?
ADSL står för Asymmetrical Digital Subscriber Line och var länge Sveriges vanligaste infrastruktur för fast bredband. Anslutningen gick via telejacket och bredbandssignalerna skickades via det gamla kopparnätet (vilket är anledningen till att det också kallades bredband via telejacket). I bredbandssammanhang innebär asymmetrical att hastigheterna är högre nedströms än uppströms, och för just ADSL var skillnaden mellan ned- och uppladdning markant.
ADSL var en vidareutveckling av DSL (Digital Subscriber Line), även det en bredbandsstandard för dataöverföring via tele/kopparnät. Förkortningen xDSL har använts som ett samlingsnamn för de två vanligaste DSL-typerna, närmare bestämt ADSL och den något snabbare efterföljaren VDSL (Very high speed Digital Subscriber Line).
Hur höga hastigheter hade bredband via ADSL?
Maxhastigheten för ADSL låg på cirka 24 Mbit/s nedströms och 3 Mbit/s uppströms. Och detta var alltså under optimala förhållanden.
VDSL var något snabbare, och hade nedladdningshastigheter på maximalt 60 Mbit/s och uppladdningshastigheter på max 12 Mbit/s. Även detta var under optimala förhållanden.
Jag var/är inte helt säker på vdsl hastighet men det var en rejäl uppdatering på den tiden ev.2007, sen när man fick köpa fiber så var det åter ett rejält kliv framåt och nu störningsfrittT TobiasStockholm skrev:Inte helt säker på VDSL, hade aldrig det själv som sagt. Olika operatörer och länder kunde säkert ha lite olika maxhastigheter. Mycket hängde på kabelkvaliteten och avståndet till stationen. Wikipedia säger max 52 Mbit nedströms ([länk]) men kollar man under de olika versionerna/profilerna av VDSL så står det även där max 55 Mbit. Men vissa operatörer kan säkert ha tweakat det för att kunna hävda något högre teoretisk maxhastighet. Var nog sällan man fick ut absolut max ändå.
Tidigare med kopparen, allt från 128 modem och uppåt så var det lite störningar och avbrott emellanåt
Det tråkiga är att fibern ibland har tvärdött pga strömavbrott i närliggande nod station och dessvärre har då alla grannar samma problem vilket i sin tur innebär att mobilnätet överbelastas och ingen kommer någonstans
Jag tycker det är lustigt att alla säger att mobilnäten överbelastas, jag har aldrig märkt av det. Men så bor jag ju utanför Stockholm också, kanske är därför. Men inte ens på turistsommarställen har jag märkt det.hsd skrev:
Jag var/är inte helt säker på vdsl hastighet men det var en rejäl uppdatering på den tiden ev.2007, sen när man fick köpa fiber så var det åter ett rejält kliv framåt och nu störningsfritt
Tidigare med kopparen, allt från 128 modem och uppåt så var det lite störningar och avbrott emellanåt
Det tråkiga är att fibern ibland har tvärdött pga strömavbrott i närliggande nod station och dessvärre har då alla grannar samma problem vilket i sin tur innebär att mobilnätet överbelastas och ingen kommer någonstans
För att återgå till ts fråga så rekommenderar jag att ta fibererbjudandet , det blir inte billigare och en fiber kan liknas vid en egen motorvägsfil rakt in på internet medans 5g kan stocka sig likt E4 vid rusningstid eftersom platsen i etern är begränsad, det är bla.den begränsningen som har stängt 2g nätet eftersom radiofrekvenserna behövs till 4g 5g
Klicka här för att svara