35 793 läst ·
380 svar
36k läst
380 svar
Är det värt att dra in fiber?
Jag är tämligen ointresserad av hur genomsnittsanvändaren påverkas. Det som är intressant för mig är hur jag påverkas. Ett bredband utan publikt IP är exempelvis helt ointressant. 30 ms genomsnittlig latens med högt jitter låter också rätt otäckt.T TobiasStockholm skrev:
Det som fungerar bäst när det gäller egen server är colocation eller en virtuell server hos lämpligt bolag som inte använder dynamisk IP.AndersMalmgren skrev:
Då är inte mobilt bredband något för dig. Nu gällde väl tråden TS och inte dig och om mobilt bredband kan fortsätta vara ett fullgott alternativ för honom. Han tycker mobilt bredband fungerar utmärkt låter det som.Alfredo skrev:
Hos oss tog IP Only (numera sammanslaget med Global Connect) sju år och tre månader på sig att installera fiber. Det vann vi förstås lite på med tanke på inflationen, men lite tråkigt var det allt.Melipal skrev:
Hej
Vad du än gör, låt inte Global Connect bli inblandat i det. I vanliga fall är det de som gräver och äger fiber medan abbonemangen går via Leverantören (Tele2, Telia, Banhof, etc). Global Connect är ett bedrageri verksamhet. De jagade mig i två år för att gräva internet hemma. Till sist skrev vi ett avtal på 8.700 kr för uppkoppling.
Det tog de 33 veckor att installera. De grävde bort elen i min tomt och tog inte ansvar, de slängde fibern under altanen, förstörde trädgården och skickade en faktura på 10.000 kr.
När jag vägrade betata fakturan stängde de internet.
Kolla nogran vem äger kabeln.
(Vi betalade efter installation. Priset sattes vid beställning).
De grävde inte sönder något stort här, men jag var mycket noga med att begära uppgifter om försäkringar och ansvar vid eventuella skador av grävningen. Hur bra sådant hanteras tror jag beror mycket på underentreprenören för grävjobbet.
En granne i närheten fick sin elservis avklippt och med det många vitvaror och annan elektrisk/elektronisk utrustning förstörd.
Redigerat:
Det finns redan flera ostyrbara satelliter i omloppsbana, men det speciella med Starlink (och liknande konstellationer) är att de är så extremt många.V vincenthema skrev:
Mänskligheten har klarat sig hyfsat bra utan rymdfart i många tusen år, så civilisationen lär inte gå under om Kesslereffekten blir verklighet. Vi får övergå till kabelbaserad kommunikation, och jag är inte tvärsäker på att avsaknaden av spionsatelliter är mer negativ än positiv.
Ja i det här fallet, lika lite som det är intressant hur det passar dig eller inte, det som är intressant här är om det är ett fullgott alternativ för TS. Det låter det som att det är, oavsett om det kommer in en massa personer som skriker att inget duger utom riktig fiber.Alfredo skrev:
Redigerat:
Jag har inte behov av någon "server" någonstans. Jag vill kunna använda mina maskiner oavsett var jag fysiskt befinner mig.P pmd skrev:
Sen vet jag inte hur bra exempelvis en stratum 1 ntp-server eller en Home Assistant "server" med Zigbee "koppling" skulle fungera som "colocation eller en virtuell server hos lämpligt bolag".