Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Kolla så att det är Telia Öppen villa fiber och inte Telia villa fiber. Det måste vara den öppna för annars kan du inte byta leverantör i framtiden. Ha detta på skrift! Telia är luriga här.
Kolla även andra leverantörer tex bahnhof (ej öppen) - finns säkert fler. Räkna med att vanlig fiber kostar från 400 per månad. Dvs du betalar ca 15000 sek totalt vilket är ett ok pris.
Generellt får du tillbaka investeringen…

A ajn82 skrev:
Om det är ett värde att kunna få fiber är det såklart ett större värde att ha fibern på plats direkt, men om man inte vill ha fiber så har inget av det värde såklart. Men jag tror en stor del av köparna vill ha fiber, och skönt kunna jobba hemifrån osv direkt man flyttar in utan behöva fixa temporära lösningar
Vad jobbar man med hemifrån om man inte kan göra det med mobilt bredband? 🤔

T TobiasStockholm skrev:
Filsynkroniseringen vid realtidsarbeten i dokument med andra är ett rent h-vete på mobilt bredband. Både för mig och mina kollegor som då sitter på fast bredband.

pacman42 pacman42 skrev:
Filsynkroniseringen vid realtidsarbeten i dokument med andra är ett rent h-vete på mobilt bredband. Både för mig och mina kollegor som då sitter på fast bredband.
Märkligt att det kan vara ett problem med flera hundra Mbit och svarslatens under 30ms.

T TobiasStockholm skrev:
Jag jobbar hemifrån och så länge fibern i byn fungerar går det utmärkt att köra via mobilen. Men så fort det är något problem med fibern så alla bybor börjar surfa mobilt istället tar det mer eller mindre stopp.

• Gilla
Rob1000
  • Laddar…
Jag vet inte om det redan avhandlats i tråden men ett stort problem med 5G-abonnemang är att även de obegränsade faktiskt inte är just obegränsade.

I väntan på fiber kör jag 5G obegränsat via Telia, som stryper hastigheten något enormt efter man under månaden förbrukat 1 TB. Den strypta hastigheten är på en nästan oanvändbar nivå.

Jag har inte hittat ett enda abonnemang som är faktiskt obegränsat.

Detta är inte ett problem för småförbrukarna men har man stora behov existerar inget alternativ till fiber.

useless useless skrev:
Jag jobbar hemifrån och så länge fibern i byn fungerar går det utmärkt att köra via mobilen. Men så fort det är något problem med fibern så alla bybor börjar surfa mobilt istället tar det mer eller mindre stopp.
Jag vet att folk beskriver det du säger. Jag har aldrig upplevt något sådant, att hastigheten blir obrukbart långsam, inte ens under de 4-5 åren jag använde uteslutande 4G mobilt bredband innan 5G kom. Men okej, fast även om jag köper det argumentet, då hjälper det ju inte att ha fiber heller om det är när fibern lägger av som mobilt bredband blir så långsamt.

Jag sitter på 10Gbit fiber idag men det är mest för att det är kul med hög hastighet, jag redan har fiber installerat och att prisskillnaden i form av månadskostnaden är väldigt liten, inte för att jag inte skulle klara mig utmärkt med mobilt bredband. Hade prisskillnaden varit större så hade jag absolut valt mobilt bredband istället.

useless useless skrev:
Hur mycket mer fick du för villan tack vare att du dragit in fiber?
Jag vet att du inte frågade mig, men min känsla är att det kan attrahera fler budgivare. Det blir ju ingen direkt värdeökning med X tusen

R Ramses II skrev:
Jag vet inte om det redan avhandlats i tråden men ett stort problem med 5G-abonnemang är att även de obegränsade faktiskt inte är just obegränsade.

I väntan på fiber kör jag 5G obegränsat via Telia, som stryper hastigheten något enormt efter man under månaden förbrukat 1 TB. Den strypta hastigheten är på en nästan oanvändbar nivå.

Jag har inte hittat ett enda abonnemang som är faktiskt obegränsat.

Detta är inte ett problem för småförbrukarna men har man stora behov existerar inget alternativ till fiber.
Här kan du läsa om vilka som har riktigt obegränsad data (Tre och Telenor har helt obegränsad data utan fair use policy). Jag har använt 15TB som mest en månad med Telenor utan någon som helst begränsning.

https://www.sweclockers.com/artikel/39945-sa-funkar-obegransad-surf-hos-operatorerna

• Gilla
pmd
  • Laddar…
G
A ajn82 skrev:
Om det är ett värde att kunna få fiber är det såklart ett större värde att ha fibern på plats direkt, men om man inte vill ha fiber så har inget av det värde såklart. Men jag tror en stor del av köparna vill ha fiber, och skönt kunna jobba hemifrån osv direkt man flyttar in utan behöva fixa temporära lösningar
Har man köpt något i en tätort så är det ju bara lyfta på luren och säga hej jag vill ha fiber så är det klart innan du flyttar in.

Har man köpt en stuga ute på vischan är det en helt annan sak.

G Greger_08 skrev:
Har man köpt något i en tätort så är det ju bara lyfta på luren och säga hej jag vill ha fiber så är det klart innan du flyttar in.

Har man köpt en stuga ute på vischan är det en helt annan sak.
Man kan inte göra en beställning av t.ex. fiber till en bostad/fastighet förrän man är registrerad ägare.

Finns det kanalisation till fastigheten så kan det ändå ta någon/några månader innan fiber blåses i.
Finns det ingen kanalisation till fastigheten, fastän det är i tätorten, så kan det ta år innan det blir någon fiberinstallation.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Märkligt att det kan vara ett problem med flera hundra Mbit och svarslatens under 30ms.
Svarslatensen är inte på 30 ms. I snitt ligger den där, men den varierar kraftigt. Om en fil börjar synka så kan den gå över sekunden och då får man problem att jobba med andra i realtid. Bokstäverna kan komma flera sekunder efter att man tryckt på tangenten.

pacman42 pacman42 skrev:
Svarslatensen är inte på 30 ms. I snitt ligger den där, men den varierar kraftigt. Om en fil börjar synka så kan den gå över sekunden och då får man problem att jobba med andra i realtid. Bokstäverna kan komma flera sekunder efter att man tryckt på tangenten.
Märkligt att jag inte märker det problemet när jag kollaborerat dokument. Men det kanske krävs vissa typer av avancerade dokument. Återigen, knappast något genomsnittsanvändaren lider av.

useless useless skrev:
Hur mycket mer fick du för villan tack vare att du dragit in fiber?
Drog ju inte in fiber för att jag skulle få mer för villan oavsett så det är ointressant. Men visst hade priset blivit lägre om fiber inte funnits.

hsd
T TobiasStockholm skrev:
Här kan du läsa om vilka som har riktigt obegränsad data (Tre och Telenor har helt obegränsad data utan fair use policy). Jag har använt 15TB som mest en månad med Telenor utan någon som helst begränsning.

[länk]
Det gäller mobilsurf men mobilt bredband har ,vad jag har förstått, inte den begränsningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.