35 793 läst ·
380 svar
36k läst
380 svar
Är det värt att dra in fiber?
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Tar ett tag för alla dnser att uppdatera så om den byter för ofta kan det bli problem.Demmpa skrev:
Inte det minsta jobbigt, man ser bara till att ha en lämplig DDNS-tjänst igång om man har något på LANet som man måste komma åt.
DDNS (Dynamic DNS) är en tjänst som automatiskt uppdaterar en domänadress när din publika IP-adress ändras. Detta gör det möjligt att nå ditt hemnätverk, din server eller dina smarta enheter utifrån via ett fast namn, utan att behöva hålla reda på IP-adressen.
Hur är det med publik ip då?
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Transcoding, vilket är av ondopacman42 skrev:
Streaming kan inte vara långsammare eller snabbare. Hela principen bygger på att man laddar ned korta delar av filmen/cideon, fyra parallella sådana delar, och sedan bygger ihop dem och sedan tittar man på detta med fördröjning. Om det går för långsamt så kommer nästa videosnutt att få sämre upplösning, men allting skall flöda på ändå.
Detta sätt att ladda ned en film/video är optimerad för länkar som inte är tillförlitliga
Edit: man vill se orginal-strömmen
Däremot verkar iaf Telenor dela ut ipv6-adress till min iPhone om man nu vill ha en publikt tillgänglig adress. Därmed inte sagt att dom släpper igenom alla portar man vill förstås…pacman42 skrev:
Hej
Vad du än gör, låt inte Global Connect bli inblandat i det. I vanliga fall är det de som gräver och äger fiber medan abbonemangen går via Leverantören (Tele2, Telia, Banhof, etc). Global Connect är ett bedrageri verksamhet. De jagade mig i två år för att gräva internet hemma. Till sist skrev vi ett avtal på 8.700 kr för uppkoppling.
Det tog de 33 veckor att installera. De grävde bort elen i min tomt och tog inte ansvar, de slängde fibern under altanen, förstörde trädgården och skickade en faktura på 10.000 kr.
När jag vägrade betata fakturan stängde de internet.
Kolla nogran vem äger kabeln.
Vad du än gör, låt inte Global Connect bli inblandat i det. I vanliga fall är det de som gräver och äger fiber medan abbonemangen går via Leverantören (Tele2, Telia, Banhof, etc). Global Connect är ett bedrageri verksamhet. De jagade mig i två år för att gräva internet hemma. Till sist skrev vi ett avtal på 8.700 kr för uppkoppling.
Det tog de 33 veckor att installera. De grävde bort elen i min tomt och tog inte ansvar, de slängde fibern under altanen, förstörde trädgården och skickade en faktura på 10.000 kr.
Om ett par satelliter upphör fungera så känns det nog som att internetkopplingen till ens eget hus är en av de mer triviala problem samhället står inför.pacman42 skrev:
Ha ha, ursäkta min reaktion.Melipal skrev:
Hej
Men det låter precis som Open Infra, förutom att dom även körde in i fasaden med plöjningsaggregatet 🙃
Jag sålde precis min villa men jag drog in öppen fiber för ett antal år sedan och har inte ångrat en sekund. Var ju dock lite dyrare, tror jag betalade 19k men då kunde jag välja vem jag ville som leverantör. Kolla om du kan dra in öppen fiber och jämför priser?
Hur mycket mer fick du för villan tack vare att du dragit in fiber?C Carcoza skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 574 inlägg
Om det finns fiber i gatan och inkopplingskostnaden är exvis 20 kkr, så borde rimligtvis värdeökningen på en villa på denna fiktiva gata vara 20 kkr.
Om det är ett värde att kunna få fiber är det såklart ett större värde att ha fibern på plats direkt, men om man inte vill ha fiber så har inget av det värde såklart. Men jag tror en stor del av köparna vill ha fiber, och skönt kunna jobba hemifrån osv direkt man flyttar in utan behöva fixa temporära lösningarG Greger_08 skrev:
I telias aboneman brukar det ingå 20 TV kanaler också. KolladetKhopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.
Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!