35 793 läst ·
380 svar
36k läst
380 svar
Är det värt att dra in fiber?
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Efter dom grävt ner ducten hos oss, gjort av en lokal firma så kom det en kille från Stockholm, jag bor i Göteborg och blåste in fibern och installerade lådan osv. Inomhus, han skulle sedan iväg ner till Skåne för samma arbete. Sjukt! Undra hur den upphandlingen ser ut om det kan vara lönsamt att jobba på det viset med alla dom resorna.
Det är så vi lär oss. Förr eller senare sitter man på ett litet guldkorn andra inte hittat.N Nallebjo skrev:
Numera är Bredband2 en del av Telia. Vad jag hört av dem när jag talat med anställda på båda företagen kommer Bredband2 finnas kvar som bredbandsleverantör, men mobiltelefoni går inte att nyteckna.
Det har jag. Och det har jag redan sagt. Det tycker jag räcker.D Dilato skrev:
Nu ifrågasätter du den informationen. Så jag vet inte varför du ber just mig när du så uppenbart tvivlar på det jag skrev. Fast jag skall svara dig ändå
Det är öppen allmän information om hur det gäller i fallet med Telia och Bredband2. Vill du veta kan du kolla upp allt du är intresserad av själv. Båda företagen har kundtjänst som du kan kontakta. Eller så kan du se vad myndigheter skriver. T.ex. Konkurrensverket. Eller söka på nätet. Istället för att be mig göra jobbet åt dig. Alternativt kan du lita på att det jag skriver är riktigt utan att avkräva mig mer information.
Att det är viktigt med källinformation för dig förstår jag för det är det för mig oxo. Vill jag veta något går jag till källan. Själv. Det tycker jag fungerar bäst för mig. Ett tips bara.
Men jag kan ta det igen. Den som frågar vill ha svar, så varsågod: Bredband2 använder Telias nät. För det tjänar båda på. På Konkurrensverkets hemsida kan du läsa:
Det är väl självklart du ska ta erbjudandet! Höjer värdet på bostadenKhopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.
Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
För att ge ett något mer nyanserat svar så skulle jag nog ändå installera fiber OM du tror att det kommer bli väldigt svårt att få det installerat vid ett senare tillfälle. Då kan jag hålla med om att man ska överväga att installera fiber oavsett om man kommer använda det eller inte, om man kommer teckna mobilt bredband istället/när bindningstid på fibern går ut.
Om du tror att det kommer gå bra att installera vid ett senare tillfällen utan problem så hade jag avvaktat med att installera det.
Om du tror att det kommer gå bra att installera vid ett senare tillfällen utan problem så hade jag avvaktat med att installera det.
Vi fick ett liknande erbjudande av Telia. 1000kr/mån i två år och noll installationskostnad. Vi fick tv och tre streamingkanaler i detta pris, precis som ni får vad jag förstod av det du skrivit. Vi hade dessa streamingkanaler tidigare och flyttade dem till Telia plus att vi flyttade TV till Telia. Jag tycker att det är en bra deal. Grejen med mobilsurf är att surfar man med en router så spärras ”extra simkort” för 100kr till 15 GB (tror jag det är). Jag har obegränsad surf hos Tre på mobilen. Vill man ha obegränsad surf när sim-kortet sitter i en router kostar det 300kr/mån. Mobilbolaget märker när man stoppar i ett simkort i en router istället för en mobil.Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.
Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Skulle vi ha ett mobilabonnemang för surf skulle vi totalt sett tjänat 100kr/mån. Det blir 2400kr på två år. Visst, använder man begränsat med data så blir mobilt bredband billigare, men för oss var valet enkelt. Vi kör på fiber.
Jag hade inte valt fiber.Khopter skrev:
Jag har fiber idag och när fiber strulat har jag streamat från tel istället och det har absolut inte varit långsammare.
Så nu funderar jag på att ta ett mobilt internetabonnemang eller starlink vilka båda är under halva priset mot fibern.
Renoverare
· Stockholm
· 20 636 inlägg
Hur funkar det med publika adresser osv för mobilt. Och med fiber även om man har dynamisk IP så brukar man ha samma i åratal.
Jobbigt kontakta sin server/LAN tänker jag om så inte är fallet med mobilt.
Jobbigt kontakta sin server/LAN tänker jag om så inte är fallet med mobilt.
Streaming kan inte vara långsammare eller snabbare. Hela principen bygger på att man laddar ned korta delar av filmen/cideon, fyra parallella sådana delar, och sedan bygger ihop dem och sedan tittar man på detta med fördröjning. Om det går för långsamt så kommer nästa videosnutt att få sämre upplösning, men allting skall flöda på ändå.H Hasse2188 skrev:
Detta sätt att ladda ned en film/video är optimerad för länkar som inte är tillförlitliga
Inte det minsta jobbigt, man ser bara till att ha en lämplig DDNS-tjänst igång om man har något på LANet som man måste komma åt.AndersMalmgren skrev:
DDNS (Dynamic DNS) är en tjänst som automatiskt uppdaterar en domänadress när din publika IP-adress ändras. Detta gör det möjligt att nå ditt hemnätverk, din server eller dina smarta enheter utifrån via ett fast namn, utan att behöva hålla reda på IP-adressen.