AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker erbjudandet är dåligt men å andra sidan är det bara att ta det då du inte har några alternativ.
Struntprat!
Det finns alltid alternativ. Vilket oxo framkommit tidigare i tråden.

O O skrev:
Struntprat!
Vilket alternativ då?

O O skrev:
Hur vet du det?
Kan Telia installera fiber kan naturligtvis även Bredband2 det. Bredband2 ägs av Telia och är i princip bara ett varumärke med profilen "Bäst bredband enligt kunderna"
Jag har sökt och fått svaret:

Som villaägare är det svårt att få Bredband2 att gräva och dra in en helt ny fiberanslutning från grunden. De är primärt en tjänsteleverantör, vilket innebär att de hyr in sig på befintlig infrastruktur.

Att ett bolag ägs av ett annat innebär inte per definition att ägarbolagets tjänster är tillgängliga för dotterbolagets kunder direkt från dotterbolaget.

Har du annan information så säg så.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ändå intressant att människor tycks ha så starka åsikter om vilken uppkopplingstyp som är bäst.
Egentligen inte. Åsikterna och tron blir starkare ju mindre kunnandet är.

Se bara på alla som tror att Sverige kan ersätta kärnkraft med vind- och solkraft. Något Sverige känt till inte fungerar sedan minst 60år. Och därför valde att inte lägga pengar på vindkraft utan att satsa helhjärtat på kärnkraft.

Men det tros mycket. Folkkampanjen mot atomkraft och deras "politiska gren" Miljöpartiet de gröna arbetar aktivt för att lägga ner kärnkraften när övriga gör allt de kan för att hantera effekterna av att MP (& S) lagt ner 6 av 12 reaktorer.

Intressant var ordet sa Bull...

V Vedhuggarrn skrev:
Hur stor skillnad är det och är det nåt som faktiskt spelar nån roll om man spelar som tidsfördriv/hobby?
Förenklat så kan du se det såhär:

Tänk dig latens som två personer som står 100m ifrån varandra. Den ena springer sträckan på 10 sekunder (fiber) och den andra springer sträckan på 50 sekunder (5g). Ponera att det ligger en boll i mitten som båda börjar springa till samtidigt, så kommer personen som har fiber alltid att komma dit först.

För att sedan sätta det hela i spel sammanhang så sänker vi tiderna till 10ms(millisekunder) för fiber kontra 50ms för 5g och istället för en boll så ska de skjuta varandra (typ spel som counter-strike, fortnite, call of duty, dota etc etc) så får du den faktiska skillnaden i spel.

Hoppas att det var tillräckligt barnsligt förklarat.

• Gilla
Baba_yaga och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Struntprat!
Normalt är det en operatör som drar in fiber i ett område. Ibland i kommunal regi, ibland Telia Company eller någon annan entreprenör. Sen kan man välja leverantör av tjänster. Telia Company drar fibern till vår fastighetsgräns för 20900 kr om jag väljer Telia. 23900 ifall jag väljer enbart fiber och kan då välja från ett flertal tjänsteleverantörer. Valde deras maxpaket för ca 600 kr månad i ett år med Internet, streaming, TV - Max. Betalar idag ca 550 kr för enbart Internet, Streaming samt en TV-kanal. Blir då 50 kr mer per månad med ett annat tjänsteutbud än idag.

Funderar på vad det är för operatör som drar fibern för 4500 kr med dagens priser. Kan vara bra att kolla upp.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
O OTG skrev:
Funderar på vad det är för operatör som drar fibern för 4500 kr med dagens priser. Kan vara bra att kolla upp.
Inlägg #1
Khopter Khopter skrev:
jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader

O OTG skrev:
Normalt är det en operatör som drar in fiber i ett område. Ibland i kommunal regi, ibland Telia Company eller någon annan entreprenör. Sen kan man välja leverantör av tjänster. Telia Company drar fibern till vår fastighetsgräns för 20900 kr om jag väljer Telia. 23900 ifall jag väljer enbart fiber och kan då välja från ett flertal tjänsteleverantörer. Valde deras maxpaket för ca 600 kr månad i ett år med Internet, streaming, TV - Max. Betalar idag ca 550 kr för enbart Internet, Streaming samt en TV-kanal. Blir då 50 kr mer per månad med ett annat tjänsteutbud än idag.

Det är Telia som gör det, och när de har stark infrastruktur inom ett område så har de ibland sådana här otroligt bra kampanjer då de redan betalat stora pengar för att dra ett stamnät i området. Sannolikt så har du redan kanalisation till tomtgräns, så det krävs bara att de gräver den sista sträckan på fastigheten för att ansluta. Alternativt dra en fiber från en stolpe i närheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Hur vet du det?
Kan Telia installera fiber kan naturligtvis även Bredband2 det. Bredband2 ägs av Telia och är i princip bara ett varumärke med profilen "Bäst bredband enligt kunderna"
Ja och nej.

Information som tyvärr inte har nått ut till gemene man är att fibernätet i Sverige består av tre delar, du kan gärna se det här som en pyramid där botten är Nätägaren (i det här fallet Skanova) kommunikationsoperatören (i det här fallet Telia via "Telia Öppen Fiber) och tjänsteleverenatören eller ISPn (i det här fallet Telia)

Skanova(Nätägaren): Äger hela det fysiska nätet i form av rör och fiber och utrustning på stationen som tolkar allt det här.

Telia Öppen Fiber (kommunikationsoperatören, eller KO): Äger utrustning på stationen som kan kopplas samman med utrustningen från Nätägaren. Kommunikationsoperatören hyr sedan nät från Nätägaren till fastigheten i fråga. Om det inte finns hela vägen fram så får de en offert från Nätägaren vad det skulle kosta att bygga ut till den fastigheten.

Tjänsteleveranören. Hyr ovanstående tjänster från respektive part och förmedlar sedan denna till fastighetsägaren.

Sedan är det bara ett nummer spel, antar att Telia får tillräckligt många kunder att nappa på 4500:- erbjudandet så att det blir en lönsam affär. Vilket kanske inte bredband2 vill göra ifall de inte också går ut med samma information till alla kunder i detta område.

Edit: Efter att ha sugit åt sig information av andra på detta forum i flera år så är det skönt att äntligen kunna bistå med lite av min egna kompetens.

N Nallebjo skrev:
Ja och nej.

Information som tyvärr inte har nått ut till gemene man är att fibernätet i Sverige består av tre delar, du kan gärna se det här som en pyramid där botten är Nätägaren (i det här fallet Skanova) kommunikationsoperatören (i det här fallet Telia via "Telia Öppen Fiber) och tjänsteleverenatören eller ISPn (i det här fallet Telia)

Skanova(Nätägaren): Äger hela det fysiska nätet i form av rör och fiber och utrustning på stationen som tolkar allt det här.

Telia Öppen Fiber (kommunikationsoperatören, eller KO): Äger utrustning på stationen som kan kopplas samman med utrustningen från Nätägaren. Kommunikationsoperatören hyr sedan nät från Nätägaren till fastigheten i fråga. Om det inte finns hela vägen fram så får de en offert från Nätägaren vad det skulle kosta att bygga ut till den fastigheten.

Tjänsteleveranören. Hyr ovanstående tjänster från respektive part och förmedlar sedan denna till fastighetsägaren.

Sedan är det bara ett nummer spel, antar att Telia får tillräckligt många kunder att nappa på 4500:- erbjudandet så att det blir en lönsam affär. Vilket kanske inte bredband2 vill göra ifall de inte också går ut med samma information till alla kunder i detta område.

Edit: Efter att ha sugit åt sig information av andra på detta forum i flera år så är det skönt att äntligen kunna bistå med lite av min egna kompetens.
En liten korrigering - det är inte alltid det finns en KO.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inlägg #1
Telia. Var bor du då eftersom det skiljer så mycket mellan det erbjudande vi får här i Huddinge kommun. Priset motsvarar närmare ett mobilt bredband. Har för mig att jag betalade detta för antenn och inkoppling av mobilt bredband när vårt ADSL las ner. 799 kr månad för tjänsten är för dyrt. Kollar man de paket som finns på Telias hemsida för tjänsteutbudet/fiber är dessa betydligt lägre.

D Dilato skrev:
Jag har sökt och fått svaret:

Som villaägare är det svårt att få Bredband2 att gräva och dra in en helt ny fiberanslutning från grunden. De är primärt en tjänsteleverantör, vilket innebär att de hyr in sig på befintlig infrastruktur.
Menar du att det är lättare att få Telia att komma och gräva för att dra in fiber än att få Bredband2 att komma att gräva? Tror du verkligen att Telia har egen personal som gräver?

När TS får sin fiber ingrävd kommer det att utföras av en lokal fiberinstallatör. Varken Telia eller Bredband2 gräver själva.😀

D Dilato skrev:
Att ett bolag ägs av ett annat innebär inte per definition att ägarbolagets tjänster är tillgängliga för dotterbolagets kunder direkt från dotterbolaget.
Inte per definition, men normalt. För det tjänar företagen och dess ägare på.

O O skrev:
Menar du att det är lättare att få Telia att komma och gräva för att dra in fiber än att få Bredband2 att komma att gräva? Tror du verkligen att Telia har egen personal som gräver?

När TS får sin fiber ingrävd kommer det att utföras av en lokal fiberinstallatör. Varken Telia eller Bredband2 gräver själva.😀
Frågade Caroline Litton på Telia Company vem som utför entreprenaden. Svaret är att Telia enbart anlitar Eltel eller Skanova.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket alternativ då?
Om du läser tråden ser du. Det har föreslagits många alternativ. Börja med inlägg nummer 1.

Jag hjälper gärna till. Men att läsa igenom tråden och upprepa det som redan sagts av andra åt dig kommer bara att göra det ännu svårare att hitta det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.