Ja , satsa på fiber !

När det var OS i vintras jobbade jag i Skövde och då var 5G totalt överbelastat. Var helt hopplöst att titta på . Efter OS var det inga problem.

Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
hadde tagit fiber alla dagar i veckan tror fibern höjer värdet minst vad du får betala är ni bara 2 nu och 5g räcker nästan(du är ju inte helt nöjd) så tänk framåt med några fler familjemedlemmar som oxå vill spela se på tv mm samtidigt

R
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Värt att kolla med kommunen också. Det skall vara öppen fiber så du kan göra som du vill sedan, inte låst till Telia.
Kanske kabeltv kan vara aktuellt.
Läs på och fundera.

O OTG skrev:
Hej! 4500 kr är billigt. Har nu väntat på fiber som nu äntligen kommer trots att jag bor ca 7 km från Telia's gamla huvudkontor i Farsta.Vi får betala 20900 kr samt ett abonnemang på ca 600 kr mån. 300 Mbps inkl TV-paket. Betalar idag ca 500 kr där inget TV-paker ingår. Har då ett fast mobilt bredband (4G) vilket är värdelöst då nerlänk eller upplänk ofta enbart är från 2-5-0,3 Mbps. Provade med deras 5G men öven den värdelös.

Ifall vi ej valt Telia skulle det kosta 23900 eller 33900 när kampanjen slutar 31/8 2026. Fördelen med fiber är att det blir relativt enkelt att uppgradera hastighet ifall behov finns. Svårt med mobila lösningar beroende på hur många som nyttjar siten för basstationen.
Det sista du la till om hur pass enkelt/prisvärt det är att uppgradera är något som lätt kommer bort i planerandet. Väl värt hålla i minnet.

• Gilla
OTG
  • Laddar…
TheImprovisor
4500:- är billigt, men de tar igen det på abonnemanget.

kisumisu kisumisu skrev:
Verkar vara svårt i Stockholm med 4G o 5G.
Är väl som med elbil svårt äga sån i Stockholm 😅 när det helt enkelt inte byggs tillräckligt med stationer.

Är det så med basstationer för mobilnätet också?

Provat att manuellt söka nät och flytta routern? Provat med direkt nätverkskabel från routern till datorn? Ofta är det wifi som begränsar mycket.
Haft tekniker som flyttat antennen för fast mobilt bredband. Blev till slut tvungen att anmäla till Konsumentverket. Tog ett år så uppgraderades basstationer för området. Fortfarande kasst. Ska någon spela ett modernt spel hänger nätet. Jobbat 23 år på Telia varav de flesta med radioteknik så är inte glad över hur dåligt det fungerar.

Khopter Khopter skrev:

För perspektiv betalade vi för 1.5år sen 30000 för fiber i en större stad så det lät som en bra deal
Abonnemanget lite dyrt beroende på vilken hastighet de innebär

• Gilla
OTG
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
- blir det en krock mellan satelliter så kommer det inte att fungera längre (lagret i atmosfären blir fullt av skrot och många av satelliterna kommer att krascha
Kesslereffekten har dessutom potential att skapa så mycket rymdskrot att det omöjliggör rymdfart. I så fall är det nog bättre att ha satsat på fiber hemma (eller 4G/5G),

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kesslereffekten har dessutom potential att skapa så mycket rymdskrot att det omöjliggör rymdfart. I så fall är det nog bättre att ha satsat på fiber hemma (eller 4G/5G),
Det var den jag tänkte på. Det räcker att ett par satelliter tappar styrförmågan så börjar det bli en ordentlig risk. Får vi en kraftig solstorm som varar några dagar så är det i princip ett faktum.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:

Hej,

Samma problem. Hade ett vettigt fiberabonnemang med Telia och en fiberansluting. 799 kr/manad är hutlöst jämfört med ett 5G abonnemang om du inte är beroende av fantastiskt bra latens. Jag tittar pa ett fritidhusabonemang runt 200kr per månad.

De reducerar kostnaden för att dra in Fiber, för att stänga in dig i ett dyrt abonnemang.

Antagligen har du en 5G router, se bara till att den är stabil.

metramo metramo skrev:
Hej,

Samma problem. Hade ett vettigt fiberabonnemang med Telia och en fiberansluting. 799 kr/manad är hutlöst jämfört med ett 5G abonnemang om du inte är beroende av fantastiskt bra latens. Jag tittar pa ett fritidhusabonemang runt 200kr per månad.

De reducerar kostnaden för att dra in Fiber, för att stänga in dig i ett dyrt abonnemang.

Antagligen har du en 5G router, se bara till att den är stabil.
799 kr/mån är inte så dyrt om du är intresserad av TV-paketen. För ren Internet är det dock väldigt dyrt.

N nordstrommm skrev:
För perspektiv betalade vi för 1.5år sen 30000 för fiber i en större stad så det lät som en bra deal
Abonnemanget lite dyrt beroende på vilken hastighet de innebär
Yepp. 4500 pengar är ok. Frågan är om abonnemanget innehåller TV, Streaming m.m. Väljer man enbart Internet så kanske man tjänar någon hundring. Frågade Skanova kring en offert för många år sedan. Fick ett svar på 60000 kr. Då vårt område nu förvandlas från fritidsområde till villaområde med VA - förbättrad vägstandard, gatubelysning m.m har entreprenören öven lagt ner kanalisation för fiber till samtliga fastigheter...Passade på att även lägga ner kanalisation från vägen upp till huset. Slipper då gräva upp en gång till.

O OTG skrev:
Frågan är om abonnemanget innehåller TV, Streaming m.m.
Läs inlägg 17 från TS, ja abonnemanget innehåller i alla fall streaming utöver internet.

• Gilla
OTG
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men du glömmer att TS inte har fiber ännu, installationen av fiber är ju en del av erbjudandet och du får ingen fiber installerat av Bredband2.
Hur vet du det?
Kan Telia installera fiber kan naturligtvis även Bredband2 det. Bredband2 ägs av Telia och är i princip bara ett varumärke med profilen "Bäst bredband enligt kunderna"

S SPR skrev:
Inget att tveka. Koppla in. Huset stiger i värde oftast 50.000 kr
Värde? Du menar att fastighetsavgiften ökar, så det i praktiken blir ännu dyrare?
Förutom att betala 799kr/mån istället för 100kr/mån i 24 månader. Och få en massa "TV" som mani inte vill ha. Innehåll som "TV", sport mm vill man välja själv, inte ta det Telia har. Alltså det Telia kan ändra som de vill under bindningstiden.

Vad det kosta att koppla in fiber varierar mycket. Ibland är det gratis...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.