Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Vad linan hemma skall användas till är inget du gick närmare på, så jag får anta att det inte handlar om videorendering utan om "normalt" användande. Jag själv har fiber - fram till hallen. Allt därefter går via Wi-Fi. Hastigheten på den är hälften av du uppger. Hälften räcker till det mesta, ljud, video, mejl osv. Nej, jag kompilerar inte varesig program eller databaser och jag renderar inte heller video. Jag mejlar och tittat på Utuben. Det laggar aldrig.
Förstår jag rätt om 5g, så är detta bara början vad gäller kapacitet. Det kommer en tid när det i stort sett all teknik är anpassat till detta. När flaskhalsarna eliminerats?
Framtiden är sladdlös.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Du kommer finna ett antal trådar om ämnet och det är någon form av religion kring det.

Jag är heligt övertygad om att fiber alltid är bäst och att du fått ett okej erbjudande. Vi hade samma dilemma när vi flyttade in och valde fiber, det är så otroligt mycket rappare än vårt 4g-abonnemang var.
4g och 5g är inte riktigt samma sak, eller?

Vad tror du om framtiden? Kommer fiberlösa lösningar konkurrera ut fiber på sammas som telefon via koppartråd?

Tänk på att alla fina synpunkter i den här tråden bygger på erfarenhet, om hur det varit fram till idag!

För redundans (till viss grad) kan två 5G abonnemang som nyttjar olika nät kanske ge dig den funktionalitet.

PS / Att dina barn gnäller på långsam uppkoppling är kanske bra. Oändlig och omedelbar tillgång till mat, sprit, droger och internet tror jag medför risker.

• Gilla
vincenthema
  • Laddar…
G
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Vad tror du om framtiden? Kommer fiberlösa lösningar konkurrera ut fiber på sammas som telefon via koppartråd?

Tänk på att alla fina synpunkter i den här tråden bygger på erfarenhet, om hur det varit fram till idag!

För redundans (till viss grad) kan två 5G abonnemang som nyttjar olika nät kanske ge dig den funktionalitet.

PS / Att dina barn gnäller på långsam uppkoppling är kanske bra. Oändlig och omedelbar tillgång till mat, sprit, droger och internet tror jag medför risker.
Nej för det finns ingen bättre transportmedium än fiber dock så tror jag att priser på fiber kommer sjunka..

• Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Jag vet faktiskt inte, får höra om jag stöter på dom. Ser dock ut att vara fiberskåp lite här och var.
Att vara ensam 5G användare i ett hav av fiberanslutna, med masten inom 500 m, är ju perfekt ;)

//

• Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Att vara ensam 5G användare i ett hav av fiberanslutna, med masten inom 500 m, är ju perfekt ;)

//
Ända till dess det blir strömavbrott och alla mobiler hoppar över till 5G.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
5 5605 skrev:
Khopter Khopter skrev:
jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader.
Det blir för dyrt.
Jag tror att runt 20 000 kr för installation och därefter 300 kr/mån för fiber abonnemanget blir bättre. Dessutom 2-3000 i ROT avdrag.
Har man en bra router och bra WiFi så behöver man inte tänka på att tanka på mobilen när det går genom fiber kabeln.
Vad ingår i dina 300kr/månad?

I TS 799kr/månad ingår internet och en del streaming, se inlägg 17.

Du betalar: 20 000+300×24=27 200
TS betalar: 4 500+799×24=23 676
Efter två år kan TS skippa all streaming och välja bara internet om TS vill.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag skulle överväga Starlink. [länk]
Nej det skall man inte göra om man inte måste. Det finns en lång lista på anledningar:
- lång latens
- tvivelaktig ägare
- blir det en krock mellan satelliter så kommer det inte att fungera längre (lagret i atmosfären blir fullt av skrot och många av satelliterna kommer att krascha
- kostnaderna över tid

Bara för att nämna några.

useless useless skrev:
Vad hade du för hastighet med fiber?
100/100 och 495:-/mån , med mobil 5G 500/500 och 395:-/mån 24 mån bindning

kisumisu
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Många som säger gör det osv.

Dock fick du betydligt bättre erbjudanden än jag.

Men du betalar 100kr/mån dvs 8ggr billigare än fibern.

Jag tycker inte det är så självklart. Jag har själv sagt upp abbonemang på fiber då jag via Telia fick 149kr/mån.
Min fiber började kosta ca 600-700kr/mån för 100Mbit. Hastigheten som jag ändå får med mobilt 5G.

För egen del så har det fungerat helt tillfredsställande med 5G.
Vi är en stor familj dessutom.

Men ingen av oss jobbar på distans och är beroende av nätet.
Barnen spelar men mest offline så inget större behov där heller. Men ibland blir det stora uppdateringar och spelnedladdningar.

Så gör ändå av med ca 15TB data i månaden.
Kanske jag haft tur eller vad. Vi hade en kass mottagning på Telias 3G o 4G. När jag tog abbet så jag var väldigt skeptisk (gjorde pga prishöjningar och monopolställning på fiber) men i samma veva när jag tog abbet blev det 5G i mobilen och bättre täckning (antar nån mast byggdes nära mig).

Men har fungerat bra tom nu när det är massa turister och sommargäster i den här kommunen.

Stugan där jag fick ännu bättre hastigheter än jag nånsin fått hemma (bättre än fibern nånsin gav) har jag dock märkt en försämring såhär sommartid när sommargäster och badgäster finns på området, men helt godkänt där också för mina behov. Är på ett mer öde ställe och ligger i grannkommunen men ändå flera mils avstånd från mitt boende.

Stugan har dock Telia alltid haft fullt täckning och Telenor saknar helt täckning där. Annars hade jag hellre velat ha Telenor, alltid haft bra 3G/4G där jag bor. Bättre kundservice och priser (på obegränsat abb). Men som sagt helt värdelöst i stugan. Deras "Norrlandstäckning" har inte blivit ett dugg bättre.

Sen fick man inte behålla 5G routern hos Telenor heller. Hos Telia köper man den själv.

Redigerat:
  • Gilla
vincenthema
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:

Hej! 4500 kr är billigt. Har nu väntat på fiber som nu äntligen kommer trots att jag bor ca 7 km från Telia's gamla huvudkontor i Farsta.Vi får betala 20900 kr samt ett abonnemang på ca 600 kr mån. 300 Mbps inkl TV-paket. Betalar idag ca 500 kr där inget TV-paker ingår. Har då ett fast mobilt bredband (4G) vilket är värdelöst då nerlänk eller upplänk ofta enbart är från 2-5-0,3 Mbps. Provade med deras 5G men öven den värdelös.

Ifall vi ej valt Telia skulle det kosta 23900 eller 33900 när kampanjen slutar 31/8 2026. Fördelen med fiber är att det blir relativt enkelt att uppgradera hastighet ifall behov finns. Svårt med mobila lösningar beroende på hur många som nyttjar siten för basstationen.

kisumisu
O OTG skrev:
Hej! 4500 kr är billigt. Har nu väntat på fiber som nu äntligen kommer trots att jag bor ca 7 km från Telia's gamla huvudkontor i Farsta.Vi får betala 20900 kr samt ett abonnemang på ca 600 kr mån. 300 Mbps inkl TV-paket. Betalar idag ca 500 kr där inget TV-paker ingår. Har då ett fast mobilt bredband (4G) vilket är värdelöst då nerlänk eller upplänk ofta enbart är från 2-5-0,3 Mbps. Provade med deras 5G men öven den värdelös.

Ifall vi ej valt Telia skulle det kosta 23900 eller 33900 när kampanjen slutar 31/8 2026. Fördelen med fiber är att det blir relativt enkelt att uppgradera hastighet ifall behov finns. Svårt med mobila lösningar beroende på hur många som nyttjar siten för basstationen.
Verkar vara svårt i Stockholm med 4G o 5G.
Är väl som med elbil svårt äga sån i Stockholm 😅 när det helt enkelt inte byggs tillräckligt med stationer.

Är det så med basstationer för mobilnätet också?

Provat att manuellt söka nät och flytta routern? Provat med direkt nätverkskabel från routern till datorn? Ofta är det wifi som begränsar mycket.

• Gilla
OTG
  • Laddar…
Unikt namn
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Med god tillgång till stabilt internet behöver ungarna inte sniffa thinner för att underhålla sig. 🙄

• Haha
kisumisu
  • Laddar…
J Janne 64 skrev:
100/100 och 495:-/mån , med mobil 5G 500/500 och 395:-/mån 24 mån bindning
5G levererar inte i närheten av 500 Mbps i upplänk. Det kan bara finnas en handfull användare i cellen om du skall kunna lovas 500 Mbps i nedlänk.

Du har dyrt abonnemang på fibern också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.