36 703 läst ·
399 svar
37k läst
399 svar
Är det värt att dra in fiber?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 628 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 628 inlägg
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 628 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 628 inlägg
230 blir bättre.😎C Clossa skrev:Telia ”glömmer” gärna att berätta nackdelar. Se till att det är ÖppenFiber så att du kan byta operatör när tiden löper ut.
Om man bor i ett åskkänsligt område är fiber bra för fiber leder ingen ström.
Telias nät brukar vara Scanova som håller i trådarna och dom brukar sköta sig.
Se till att ”fiberråtorna” som drar tråden gör det ordentligt och verkligen gräver ner och inte lägger i gräsrötterna.
Om du vet var du vill ha inkommande platsen kan du förarbeta och dra slang dit. Det behövs även 220.
Stickan
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 628 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 628 inlägg
Men det kanske är bra nog? Upplänken är oftast av mindre betydelse.pacman42 skrev:
Märklig diskussion här, som om att alla har samma behov av extrem snabb uppkoppling? 5G data är som många säger bra nog, det funkar minst lika bra för de flestas behov.
Tro mig, har fiber hemma pga simracing kräver extrem bra latency. Kör 5G data på sommarstället, 3 vuxna kan tokstreama på 3 TV olika program utan minsta hackande eller problem, detta även när Sverige/Norge spelar VM fotboll
Redigerat:
Jag som jobbar med det tycker att man har en väldigt optimistisk bild av användningen av tekniken. Allt beror på hur mobiloperatörerna bygger ut framöver. Trots utbyggnad så kan kapaciteten/kvaliten bli sämre exempelvis. Det råkade jag ut för hemma hos mig. Jag var klart mer nöjd med lägre hastighet än med att jag fick en högre, men väldigt varierande, hastighet. Oftast bättre prestanda med det utbyggda, men ibland får man ingen access alls. Jag har ställt ned på enbart 4G och har nu stabilare uppkoppling, men lägre hastighet.Mats-S skrev:
Och med nya tjänster framöver kommer högre krav också. Jag hade inte vågat chansa, men jag har rätt höga krav iofs.
Förespråkarna för mobilt bredband skulle aldrig erkänna att fiber är bättre.😂Tååmten skrev:
Vi köpte nuvarande hus 2020, inget fiber. Dränerande och isolerade källaren i höstas och drog in fiber samtidigt. 25000:-. Innan körde vi med 4G, surfplattekort för 89/månad, fri surf via mobilerna. Ca 100mbit.
Ångrar inte kostnaden även om det funkade bra i 5 år med 4G, men så är jag ingen gamer...
Jag skulle satsa på fiber i alla lägen.
Stickan
Är det bara jag som växte upp med "fri mobildata", med villkoret att det var fritt fram till xx mb i månaden, sedan gick hastigheten ner till modemhastighet? Har de sådant fortfarande?
Det är väl helt naturligt att försvara sitt eget val? Annars måste man ju erkänna att man har valt fel. 🙂Unikt namn skrev:
Jag har använt modem över vanlig telefonlinje (från 300 baud till 19200 baud), ADSL, "mobilt bredband" med riktantenn (två olika varianter) samt fiber.
Jag tänker inte tala om vilken teknik som har fungerar bäst. 😉
Redigerat:
Satellitbaserade system har sina fördelar, men tänk på hur lång sträcka en signal måste färdas från din dator till en satellit och hur det påverkar den s.k. användarupplevelsen".M Målarenfixar skrev:
När det gäller just Starlink bör man nog dessutom fundera lite på sitt förhållande till nazister, men det kanske kommer alternativ så småningom.
Det där är lite intressant. Såvitt jag vet finns det ingen reglering av fibernät liknande den som finns för elnät. Det borde nog finnas en sådan.A ajn82 skrev:
Hur lågt måste satelliterna flyga för att man ska få samma svarstider som med fiber och trådlöst marknät?T teuvo tainio skrev: