T TobiasStockholm skrev:
Varför är det bättre om svarstiden och hastigheten uppfyller behoven? Vinner det i portabilitet också? Min mamma är 1/4 av året på sitt sommarställe. Hon har fiber installerat på båda ställena. Är det bättre att ha fiberabonnemang på båda ställena för henne menar du än att ha ett mobilt bredband som hon tar med sig mellan ställena? Hon surfar, mailar och tittar på streaming. Hur blir hennes upplevelse bättre med fiber?

Jag kör f.ö wifi till min Apple TV. 500Mbit räcker utmärkt för allt man gör på den. Ledsen om det provocerar dig.
Det gör du inte. Du har fel, men ”you do you” 😎

P prebbs_se skrev:
Det gör du inte. Du har fel, men ”you do you” 😎
Kan du inte komma med något argument till varför det är bättre i praktiken istället för att bara svara på en av mina minst viktiga frågor? Men det är väl så man svarar när man inte har några argument att komma med...

Jag förstår att fiber vinner ur vissa teoretiska aspekter men man måste se det praktiskt. För gemene man funkar 5G oftast minst lika bra som fiber. Om man inte vet varför man behöver ha fiber istället för mobilt bredband så behöver man det förmodligen inte.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
Men det finns inga abonnemang som erbjuder det i Sverige. Inte i så många länder i världen alls faktiskt.
5G URLCC behöver inte en vanlig konsument ha. 5G SA har ju Telia och Tre precis börjat erbjuda..

Att det inte är vanligt betyder ju att majoritet av slutanvändarna är nöjda med sitt 5G abonnemang och bete behöver ha en latency under 20ms

T TobiasStockholm skrev:
Kan du inte komma med något argument till varför det är bättre i praktiken istället för att bara svara på en av mina minst viktiga frågor? Jag förstår att fiber vinner ur vissa aspekter i teoretiska aspekter men man måste se det praktiskt. För gemene man funkar 5G oftast minst lika bra som fiber. Om man inte vet om man behöver ha fiber istället för mobilt bredband så behöver man det förmodligen inte.
Om jag förstår från TS handlar det om en permanent bostad. 4G/LTE/5G är perfekt för en sommarstuga (jag har en liknadne setup på en sommarstuga där fiber inte finns).

Varför fiber? Vad händer om basstationens signal blockeras av nybyggnation ? Vad händer om kopplingar till denna basstation ökar kraftig ? Eller stationen stängs av för underhåll …you can argue all you want, but for a permanent residence anything other than fiber is a compromise.

We are going round in circles - so let’s agree to disagree.

P prebbs_se skrev:
Om jag förstår från TS handlar det om en permanent bostad. 4G/LTE/5G är perfekt för en sommarstuga (jag har en liknadne setup på en sommarstuga där fiber inte finns).

Varför fiber? Vad händer om basstationens signal blockeras av nybyggnation ? Vad händer om kopplingar till denna basstation ökar kraftig ? Eller stationen stängs av för underhåll …you can argue all you want, but for a permanent residence anything other than fiber is a compromise.

We are going round in circles - so let’s agree to disagree.
Okej så man ska säkra upp med fiber för en massa framtida eventualiteter och betala betydligt mer i nuläget för något som kanske inte ens kommer inträffa? Förstår jag dig rätt? Mobilt bredband har blivit snabbare genom åren som jag har använt det, inte tvärtom.

Vi går runt i cirklar för att du inte kommer med några bra argument. HUR är det en kompromiss i dagsläget för genomsnittsanvändaren?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
5 5605 skrev:
Det blir för dyrt.
Jag tror att runt 20 000 kr för installation och därefter 300 kr/mån för fiber abonnemanget blir bättre. Dessutom 2-3000 i ROT avdrag.
Har man en bra router och bra WiFi så behöver man inte tänka på att tanka på mobilen när det går genom fiber kabeln.
Varför skulle det vara för dyrt? 24k inkl. bredband i 2 år och därefter eget val av leverantör.

S Soderholm skrev:
Hej,
Har fiber med Telia på landet. Tyvärr är Telia för dyra med sitt fiberabbonemang. Så nu kör jag 5G. I fjällstugan har jag öppen fiber, dvs kan välja på en palett av operatörer. Det blir ca 50-60 % av månadskostnaden jämfört med Telia.
Så med tanke på ovan så skulle jag inte dra in fiber med Telia.
"Telia" (eller någon underleverantör) drog in fiber till vårat hus. Nu när bindningstiden är slut så kör vi Banhof både som tjänsteleverantör och kommunikationsoperatör. Så visst kan man (ibland) få öppen fiber genom Telia. Oklart under vilka omständigheter dock.

Har bytt från fiber till 5G , billigare och snabbare

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Jag har sagt upp mitt fiber abb, kör nu endast med 5G. Tele2 har ett bra erbjudande 24mån med ett streamtv för 399,-/mån och då får man lånena router gratis. Har funkat kanon hitills och jag streamar tv med box

Paket med mobilt bredband, 21 kanaler och streamingtjänster
  • TV & Streaming Plus
  • Bredband via 5G (lån av router)
Tidigare:898 kr/mån.Nu:399 kr/mån i 24 mån.
Spara 11 976 kr
Beställ
24 mån bindningstid
Det här ingår

• Gilla
5605
  • Laddar…
J Janne 64 skrev:
Knappast snabbare. Det hänger på ditt abonnemang. Upplänken är inte i närheten av den på fiber.

• Gilla
prebbs_se
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Varför är det bättre om svarstiden och hastigheten uppfyller behoven? Vinner det i portabilitet också? Min mamma är 1/4 av året på sitt sommarställe. Hon har fiber installerat på båda ställena. Är det bättre att ha fiberabonnemang på båda ställena för henne menar du än att ha ett mobilt bredband som hon tar med sig mellan ställena? Hon surfar, mailar och tittar på streaming. Hur blir hennes upplevelse bättre med fiber?

Jag kör f.ö wifi till min Apple TV. 500Mbit räcker utmärkt för allt man gör på den. Ledsen om det provocerar dig.
Det finns säsongsabb. för fiber. Vi har det på ett av våra landställen.

• Gilla
5605
  • Laddar…
J Janne 64 skrev:
Vad hade du för hastighet med fiber?

Unikt namn Unikt namn skrev:
3st abonnemang för 100kronor låter fantastiskt billigt. Vilken operatör har du?
Zyexl 5 g utomhus router/switch delning med egen lösen Telia abonnemang obegränsad surfabonemang (finns inte teckna längre men det går bra med Telias extra användare 199:- )

T teuvo tainio skrev:
Ps. Vem har fast telefoni via kabel hemma ?
Är nog få, men 150 år efter att det etablerades.😂

• Gilla
5605 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
N Nytt-användarnamn-2026 skrev:
Zyexl 5 g utomhus router/switch delning med egen lösen Telia abonnemang obegränsad surfabonemang (finns inte teckna längre men det går bra med Telias extra användare 199:- )
Ska jag förstå rätt att du har lyckats få tag i ett fristående telia fri surf mobilt internet abb för 100kronor i månaden?
När och hur tecknades det?

En tilläggstjänst på ett dyrt mobilabb är något annat.

• Gilla
matrixxxx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.