KennethM KennethM skrev:
Alla dagar i veckan. Att dra in fiber brukar ligga på 18-24 000:- så du kommer ångra dig om du inte gör det nu. Jag drog in när Telia byggde ut och betalade då 22000:- vilket jag tycke var mycket men har inte ångrat mig en dag. 4500:- är billigt så ta det. 😉👍👍 Trevlig sommar ☀️
Problemet är att Telia vill låsa upp dej i 24 månader för 799:-/månad, dvs totalt 19176 + 4500=23676:-. Hos mej var det gratis, från samma bolag, men samma månadskostnader. Sen kanske man har egen IP-TV, då blir det jävligt dyrt. Finns fiber indraget som jag har i det andra huset, kan man välja Telenor som tar 299:-/månad i 12 månader och då kan man själv bestämma vilka kanaler man vill titta på. Jag skulle fortsatt satsa på 5G om han har 400-600Mb/s som han anger nu. För TV-kanaler räcker det med 10-20Mb, sen hänger det givetvis på hur mycket on-line spelande man har, men det skiter jag fullständigt i.

H HasseR skrev:
Man skulle kunna tro att det är som du säger, men det är inte riktigt så enkelt. I ett hårt lastat nät skapas alltid fördröjningar, i ett mobilt nät typiskt i en cell med för lite hårdvara. Men även i ett fibernät skapas fördröjningar om det är otillräckligt dimensionerat. I ett fiberabonnemang jag hade var operatörens CGNAT underdimensionerad, vilket resulterade i väldigt långa svarstider.
Så om tittar på ett mobilt 5G nät, ett olastat nät, så är det radionätet och corenätet som bidrar till latensen. Typiskt bidrar radionätet med några ms medan corenätet bidrar med omkring 10-30ms. Detta gäller både 4G och 5G-NSA corenät. Med 5G-SA har corenätets latens sänkts till endast några ms, dvs samma storleksordning som radionätet. Så 4G/5G-NSA som vi oftast har i Sverige fortfarande, har betydligt högre latenser än ett 5G nät av senaste modellen 5G-SA (även kallat NRSA).
Därmed inte sagt att 4G/5G-NSA är dåligt. Det räcker normalt sett utmärkt till de flesta applikationer, t.ex. flera TV kanaler parallellt. Bara för vissa krävande spelapplikationer kan man uppleva att fiber presterar bättre. Men som sagt, med 5G-SA bör inte det märkas heller.
Okej, så du idiotförklarar mig i mitt expertområde. Intressant.

Du har helt fel. Latenserna i Corenätet är exakt samma i 5G som i 4G. Om något så är latenserna eventuellt något sämre pga hur hårdvaran används.

Man kan distribuera Corenätet mer om man vill (i både 4G och 5G), men det hjälper inte det minsta om inte applikationen också distribueras.

Så du har helt fel här.

Mats-S
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag är heligt övertygad om att fiber alltid är bäst och att du fått ett okej erbjudande. Vi hade samma dilemma när vi flyttade in och valde fiber, det är så otroligt mycket rappare än vårt 4g-abonnemang var.
Men nu är det 5G som gäller, går absolut inte att likställa med 4G. Körde 4G data på sommarstället förra året, bytte till en 5G nu i år, skillnaden är astronomisk. Kör fiber hemma, jämför man så är det rent praktiskt ingen skillnad när vi streamar TV, 3 vuxna på olika program/TV funkar lika bra med 5G som med fibern hemma.

Men ...
den enda orsaken till att jag behåller fibern hemma istället för ett extra datakort och 5G-router är att jag ägnar mig åt en hel del simulatorrejsing. Det funkar absolut inte med 5G data, alldeles för hög latency så bilen hoppar och skuttar över hela banan 😂

Om det inte vore för simulatorrejsingen skulle jag alla dagar i veckan stänga fibern hemma och köra 5G hemma också, skulle spara nästan 300kr/mån på den ändringen ...

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Men nu är det 5G som gäller, går absolut inte att likställa med 4G. Körde 4G data på sommarstället förra året, bytte till en 5G nu i år, skillnaden är astronomisk. Kör fiber hemma, jämför man så är det rent praktiskt ingen skillnad när vi streamar TV, 3 vuxna på olika program/TV funkar lika bra med 5G som med fibern hemma.

Men ...
den enda orsaken till att jag behåller fibern hemma istället för ett extra datakort och 5G-router är att jag ägnar mig åt en hel del simulatorrejsing. Det funkar absolut inte med 5G data, alldeles för hög latency så bilen hoppar och skuttar över hela banan 😂

Om det inte vore för simulatorrejsingen skulle jag alla dagar i veckan stänga fibern hemma och köra 5G hemma också, skulle spara nästan 300kr/mån på den ändringen ...
Vilken 5G? 5G-NSA gissar jag (mycket kvalificerad gissning iofs).

Förutsättningen för bra hastighet är då att du har bra täckning för 5G-frekvenserna. Täckningen är bara bra i mitten av cellen då de höga 5G-frekvenserna inte har samma utbredning som basfrekvenserna på 4G.

Mats-S
Är inte på sommarstället just nu så jag kan inte kolla typ av 5G. Och täckningen är nog optimal i mitt fall :)

Men min poäng var att man kan testa 5G för att se om det är bra nog, innan man lägger typ 20K på en bredbandsanslutning + extra månadskostnader för ISP på fibern. Är väl medveten om att 5G inte funkar praktiskt för alla hushåll, men för många är det nog "bra nog" :-)
Haken är nog hur spelandet ser ut hos hushållet, är riktigt korta svarstider ett måste så är det bara att som i mitt fall slanta upp 💲💲💲

S soundfox skrev:
Jag skulle satsat 100% på fiber! Skulle ha försökt förhandla med att betala en engångs kostnad, prata med banken å baka in det i huslånet. En investering för en framtid och huset blir mer värt!

Men jag skulle försökt att få tag en oberoende fiber leverantör så kr an man välja egna internet tjänster
Hej, fiber är nog inte en investering för framtiden, för 10 år sedan stämde det, om 10 år så är nog fiber helt omodernt, man vill helt enkelt sälja av de lager man har av fiber kabel innan alla förstår att utvecklingen går framåt när det gäller internet anslutning via satellit.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, fiber är nog inte en investering för framtiden, för 10 år sedan stämde det, om 10 år så är nog fiber helt omodernt, man vill helt enkelt sälja av de lager man har av fiber kabel innan alla förstår att utvecklingen går framåt när det gäller internet anslutning via satellit.
Fiber kommer vara överlägset lång tid framöver.

• Gilla
Baba_yaga och 3 till
  • Laddar…
Det jag irriterar mig på är att det inte finns någon styrning eller myndighet som fungerar när det gäller fiberutbyggnaden.
Hos mig har ju uppenbart funktionsnedsatta fått tillstånd att bygga nätet, och få stödmedel för det, och på så vis blockerat seriösare aktörer.
Resultatet är att förbindelsen kommer och går.
Jättebra när det fungerar, men väldigt irriterande när det inte gör det.
Så jag har skaffat en router med SIM-kort, och kör "failover" mot 5G.
Juli månad har strulat en hel del redan (det ser man på bilden), och ingen månad är felfri.
Men jag hoppas och tror att de flesta har en seriösare nätägare, och på så vis en bättre upplevelse av fibernätet.
Men...jag hade ändå velat ha en fiberanslutning, det är otroligt bra när den fungerar, och det är ju faktiskt för det mesta, men tyvärr inte alltid, och det gör att jag måste ha en reservlina eftersom jag jobbar hemifrån nästan 50%.

5G.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Fiber kommer vara överlägset lång tid framöver.
Hej, lång tid framöver är olika beroende på hur gammal man är, t.ex för en tonåring är väntan på att få köra moped och senare bil väldigt lång tid, jag är fortfarande övertygad om att fiber är gammalmodigt, den är nog färdigutvecklad och kan ej konkurrera med framtida Internet via satellit,
Ps. Vem har fast telefoni via kabel hemma ?

T teuvo tainio skrev:
Hej, lång tid framöver är olika beroende på hur gammal man är, t.ex för en tonåring är väntan på att få köra moped och senare bil väldigt lång tid, jag är fortfarande övertygad om att fiber är gammalmodigt, den är nog färdigutvecklad och kan ej konkurrera med framtida Internet via satellit,
Ps. Vem har fast telefoni via kabel hemma ?
Inte ens line of sight laser från satelliten till mottagaren blir lika bra som fiber därför att atmosfären är inte lika klar som förhållandet i fibern

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Khopter Khopter skrev:
Hej! Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, dessvärre finns ingen fiber indragen. Däremot så har jag lagt till en ytterligare användare på mobilabbonnemanget och kör via 5G. Det fungerar super, jag får nästan alltid hastigheter på ca 400-600 mbit. Dock lite högre latens än vad jag är van vid i spel.

Nu till funderingen; jag har fått ett erbjudande att dra in fiber av Telia för endast 4500kr, med villkoret att jag har ett bundet abonnemang för 799kr/månad i 24 månader. I dagsläget betalar jag bara 100 kr/månad för 5G. Är jag dumsnål om jag inte tar del av erbjudandet eller är det bara onödigt med pengar för något som bara blir dyrare. Tack på förhand!
Det blir för dyrt.
Jag tror att runt 20 000 kr för installation och därefter 300 kr/mån för fiber abonnemanget blir bättre. Dessutom 2-3000 i ROT avdrag.
Har man en bra router och bra WiFi så behöver man inte tänka på att tanka på mobilen när det går genom fiber kabeln.

5 5605 skrev:
Det blir för dyrt.
Jag tror att runt 20 000 kr för installation och därefter 300 kr/mån för fiber abonnemanget blir bättre. Dessutom 2-3000 i ROT avdrag.
Har man en bra router och bra WiFi så behöver man inte tänka på att tanka på mobilen när det går genom fiber kabeln.
2000-3000 i rot? Haha.. behöver dom gräva en hel dag för att få ner några meter duct?

P prebbs_se skrev:
Du är dumsnål om du inte drar in fiber. Som du nämnde, 5G har problem med latens och även påverkas när det är många andra kunder anslutna. 4500 är en bra pris för installation dock 799:- i 24 månader är rätt saftig.
Har du frågat vad det kostar att installera utan att binda upp dig på en svindyr abonnemang?
Och om man bor i ett område där man inte har problem med latens eller kapscitet? Är man fortfarande dumsnål om man väljer det billigare alternativet om det uppfyller alla krav man har (och slår fiber på vissa andra punkter)?

T TobiasStockholm skrev:
Och om man bor i ett område där man inte har problem med latens eller kapscitet? Är man fortfarande dumsnål om man väljer det billigare alternativet om det uppfyller alla krav man har (och slår fiber på vissa andra punkter)?
Ja. Fast uppkoppling alltid vinner över trådlös. Det är samma grej med folk som är för lata att dra ethernet till deras Apple TV för att ”det fungera OK på wifi”

• Gilla
matrixxxx
  • Laddar…
P prebbs_se skrev:
Ja. Fast uppkoppling alltid vinner över trådlös. Det är samma grej med folk som är för lata att dra ethernet till deras Apple TV för att ”det fungera OK på wifi”
Varför är det bättre om svarstiden och hastigheten uppfyller behoven? Vinner det i portabilitet också? Min mamma är 1/4 av året på sitt sommarställe. Hon har fiber installerat på båda ställena. Är det bättre att ha fiberabonnemang på båda ställena för henne menar du än att ha ett mobilt bredband som hon tar med sig mellan ställena? Hon surfar, mailar och tittar på streaming. Hur blir hennes upplevelse bättre med fiber?

Jag kör f.ö wifi till min Apple TV. 500Mbit räcker utmärkt för allt man gör på den. Ledsen om det provocerar dig.

• Gilla
Annalog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.