A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men i praktiken kan det blika fel eller rätt för det. Så den kunskapen har inget som helst med elsäkerhet att göra.

Staffan
Möjligtvis men då har iallafall inte vi här skapat något elfel hos någon som kan bli en dödsfälla... Eller hur?..

Alfredo Alfredo skrev:
Och då gäller "behörighetsregler" kring vem som får installera respektive byta uttaget eller strömbrytaren.
Helt sant, men eftersom diskussonen kom upp vill jag infliak följande

Detta får du göra själv
  • Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/

Alltså, i en fast installation får man göra vissa arbeten själv om man har tillräckliga kunskaper

Staffans2000
Maskintok skrev:
Möjligtvis men då har iallafall inte vi här skapat något elfel hos någon som kan bli en dödsfälla... Eller hur?..
Nej!
För lyckas man med konststycket att installera ett uttag så felaktigt att det blir roten till en olycka, på en vägg, går det nog lika illa under ett bord.
En pappersprodukt utan något som helst säkerhetsmässigt värde.

Staffan

A
Nej!
För lyckas man med konststycket att installera ett uttag så felaktigt att det blir roten till en olycka, på en vägg, går det nog lika illa under ett bord.
En pappersprodukt utan något som helst säkerhetsmässigt värde.

Staffan
Men snälla, tror nog också att du inser ganska fort att det finns folk som läser i stress för att lösa något eller inte följer instruktioner... Gör något halvt om halvt som de läst på nätet... Sedan sover familjen och just det där blir början på en brand i huset...

Därför anser jag att det är bra att man skriver ut vad man ska, får, inte får göra..

Maskintok skrev:
Tack för det..
Det är alltid bra att man skriver ut just detta för annars läser någon något här och börjar skruva själv...
Om du läser andra inlägget i tråden så ser du att det står där att apparater/möbler som ansluts med stickpropp inte ingår i fasta installationen och att starkströmsföreskrifterna inte gäller.

Staffans2000
Maskintok skrev:
Sedan sover familjen och just det där blir början på en brand i huset...
Så branden kan bara uppstå ifall uttaget är fast monterat på en vägg, men inte på en "mobil enhet":D, när familjen sover? Skojar du, eller?

Staffan

Så branden kan bara uppstå ifall uttaget är fast monterat på en vägg, men inte på en "mobil enhet":D, när familjen sover? Skojar du, eller?
Jag förstår nog inte riktigt vad ni diskuterar. Självklart kan en felaktig "elapparat" orsaka samma typ av skador som en felaktig "installation", ingen har väl påstått något annat? Dock är det väl inget konstig med att det är olika regelverk som reglerar "apparater" kontra "installationer", på samma sätt som det är olika regelverk som reglerar exempelvis bilkörning kontra sprängning, båda potentiellt farliga aktiviteter.

A

Staffan
Nä då men missförstå gärna rätt

A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad ni diskuterar. Självklart kan en felaktig "elapparat" orsaka samma typ av skador som en felaktig "installation", ingen har väl påstått något annat? Dock är det väl inget konstig med att det är olika regelverk som reglerar "apparater" kontra "installationer", på samma sätt som det är olika regelverk som reglerar exempelvis bilkörning kontra sprängning, båda potentiellt farliga aktiviteter.
Nä då ingen har väl hävdat något sådant..
Men jag tycker dock i denna moderna tid att man gott kan skriva ut lite mer info om vad man egentligen får och inte får göra vad det gäller eldragningar..
Jag har ju bara svåger och svärfar som talar om för mig vad jag får och inte får göra..

Nu får se göra alla eldragningar och installationer, för jag är inte intresserad alls.
Men vissa läser ju inte hela texten och då kan det bli galet, det är så jag resonerar...

Maskintok skrev:
Men jag tycker dock i denna moderna tid att man gott kan skriva ut lite mer info om vad man egentligen får och inte får göra vad det gäller eldragningar.
Jag tror att många här kanske tycker att just detta ämne hör till de ämnen som i åratal analyserats och debatterats ner till minsta "molekyl" här på Byggahus och när samma "behörighetsfrågor" hela tiden dyker upp i mer eller mindre varenda "eltråd" är gränsen mellan "saklig upplysning" och "meningslöst repetitivt tjat" många gånger väldigt svår.

I delforumets klistrade tråd nedan finns en del referenser till regelverket inom området.
https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-att-diskutera-el-i-byggahus-forum.73820/

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att många här kanske tycker att just detta ämne hör till de ämnen som i åratal analyserats och debatterats ner till minsta "molekyl" här på Byggahus och när samma "behörighetsfrågor" hela tiden dyker upp i mer eller mindre varenda "eltråd" är gränsen mellan "saklig upplysning" och "meningslöst repetitivt tjat" många gånger väldigt svår.

I delforumets klistrade tråd nedan finns en del referenser till regelverket inom området.
[länk]
Ursäkta mig isåfall

Maskintok skrev:
Ursäkta mig isåfall
Finns inget att be om ursäkt för! Jag försöker bara ge min syn på saken.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Möjligen har jag missat något och sköt därför från höften.
Men om det diskuteras skillnaden mellan ett fast installerat vägguttag på ett föremål som inte är en del av byggnaden och dito på en vägg. Om så. Kan jag inte förstå varför det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att påpeka att det ena är lagligt, men inte det andra. Familjen "brinner oppsan i galoppsan" iallafall, ifall det kopplats i blindo och på fyllan. Men är det en normalt händig (Och nykter) person som installerar ett vägguttag, hemma hos sig själv, kan familjen sova lungt, var än uttaget är installerat.

Staffan

om det diskuteras skillnaden mellan ett fast installerat vägguttag på ett föremål som inte är en del av byggnaden och dito på en vägg. Om så. Kan jag inte förstå varför det är viktigt ur säkerhetssynpunkt att påpeka att det ena är lagligt, men inte det andra.
Ur säkerhetssynpunkt håller jag med om att det kvittar. Ur juridisk synpunkt kan det ändå finnas ett intresse att skilja på vad en lekman får eller inte får göra inom elområdet. Trådens rubrik handlar ändå om just detta.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.