P pmd skrev:
Det finns väl dokumenterat hur elektriska installationer ska vara utförda för att inte vara lagstridiga?

Om man frågar hur man ska göra för att man tror (eller anser) att man saknar rätt kunskaper så får man väl rätt kunskaper efter att ha frågat? I en del fall räcker det kanske inte med att ta till sig svar på frågor och då ska man ha tillräckligt med självinsikt för att avstå från att göra installationen.

Bryta mot lagen ska man helst inte göra, så det kan vara en god idé att fråga någon som kan lagen bättre om det man vet hur man gör är tillåtet.
Det finns en mängd olika vägar att gå och det kan försvåra när man inte "riktigt förstår". Det vore mycket enklare om det bara funnits en väg "den rätta".

OK, för att göra det lite mer konkret. Hur vet jag att jag får byta ett uttag? Är det upp till mig att avgöra om jag har den nödvändig kunskapen, eller kan jag gå till någon certiferad utbildare och få det verifierat?

Eller går det bara att visa motsatsen, när huset brunnit ned? :)

A
M -MH- skrev:
OK, för att göra det lite mer konkret. Hur vet jag att jag får byta ett uttag? Är det upp till mig att avgöra om jag har den nödvändig kunskapen, eller kan jag gå till någon certiferad utbildare och få det verifierat?

Eller går det bara att visa motsatsen, när huset brunnit ned? :)
Du kan ju låta en behörig elinstallatör utbilda dig en stund så har du vetskapen om vad du håller på med..

A
Låt bli fasta installationer bara..

Maskintok skrev:
Du kan ju låta en behörig elinstallatör utbilda dig en stund så har du vetskapen om vad du håller på med..
Men även här så får man inte byta uttaget om man gör fel och enda sättet man vet det är att de händer nått.
Med andra ord det är OK att byta eluttag och brytare. Även att bygga egna lampor eller möbler med inbyggd el om man vet hur man gör och kan det. Men brinner nått upp så hade man tydligen inte kunskap nog.
Hur man får denna rätta kunskap finns det inga regler för och ingen som kan säga att "nu får du göra detta"

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Det finns en mängd olika vägar att gå och det kan försvåra när man inte "riktigt förstår". Det vore mycket enklare om det bara funnits en väg "den rätta".
Ja, även folk som har lärt sig av en riktig lärare gör fel ibland för att de inte riktigt har förstått.

Icke desto mindre kan man inte försvara ett felaktigt förfarande med att man ansåg sig ha de rätta kunskaperna.

A
Nä enligt behörig elinstallatör så är ett uttag en fast installation.. Dvs det får man inte koppla själv, inte heller brytare..

Skarv sladdar och lampor är temporära saker, de är okej...

Maskintok skrev:
Nä enligt behörig elinstallatör så är ett uttag en fast installation.. Dvs det får man inte koppla själv, inte heller brytare..
Precis, du får inte sätta upp nya uttag eller brytare men du får byta ut befintliga och koppla själv om du har kännedom hur man skall göra.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
Ja möjligt... Men varför hålla på med detta om man inte som sagt har kunskapen?

Kunskapen enligt mig får man om man går en kurs om ellära och praktiska övningar hur man drar kablarna..
Att man sedan Inte är behörig det är en annan femma...
Jag hade om jag kände mig osäker ringt och hört om inte en eller flera behöriga kunde lära mig någon timme, självklart emot ersättning..
T, ex en fredag eftermiddag...

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Tro inte att en hög kunskap i ellära gör någon lämplig hempula, den är bara en liten bit för att förstå varför säkerhetsföreskrifterna ser ut som dom gör. Så om man ska välj så välj föreskrifterna före elläran.

A
Lämplig och lämplig..
Man får ju en större förståelse vad man håller på med iallafall...
Speciellt de som håller på och pular i fasta installationer.... Vilket många gör...

• Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä enligt behörig elinstallatör så är ett uttag en fast installation. Dvs det får man inte koppla själv, inte heller brytare.
Ett uttag eller en strömbrytare används normalt som en del i den fasta elinstallationen. Och då gäller "behörighetsregler" kring vem som får installera respektive byta uttaget eller strömbrytaren.

I denna tråd ingår dock uttaget i en egen hemmabyggd apparat, skrivbordet, och har därmed i denna tråd inget att göra med fast installation. Detta innebär naturligtvis inte att man ska slarva med elsäkerheten men reglerna kring elinstallation är ej tillämpliga på hur egna apparater får byggas.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ett uttag eller en strömbrytare används normalt som en del i den fasta elinstallationen. Och då gäller "behörighetsregler" kring vem som får installera respektive byta uttaget eller strömbrytaren.

I denna tråd ingår dock uttaget i en egen hemmabyggd apparat, skrivbordet, och har därmed i denna tråd inget att göra med fast installation. Detta innebär naturligtvis inte att man ska slarva med elsäkerheten men reglerna kring elinstallation är ej tillämpliga på hur egna apparater får byggas.
Tack för det..
Det är alltid bra att man skriver ut just detta för annars läser någon något här och börjar skruva själv...

Staffans2000
E elmont skrev:
Och tror man att lite ellära gör någon till en duglig "elektriker" så är man lite snett ute. Tror man det så är det kanske ett bevis på att man saknar den insikt som krävs.
För att sätta dit ett nytt uttag och koppla in sig i en dosa, krävs inga kunskaper som bara en duglig elektriker besitter. Utan mer i klass med en ganska usel elektriker.

Staffan

Staffans2000
Maskintok skrev:
Tack för det..
Det är alltid bra att man skriver ut just detta för annars läser någon något här och börjar skruva själv...
Men i praktiken kan det blika fel eller rätt för det. Så den kunskapen har inget som helst med elsäkerhet att göra.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.