36 487 läst ·
210 svar
36k läst
210 svar
Är det tillåtet som lekman att sätta fast eluttag under ett skrivbord?
Den behöver inte CE-märkas om den inte ska säljas eller på annat sätt överlåtas. Och om amatören nu skulle vilja CE-märka den ändå, finns det gott om konsulter som löser det, det har inte ett dugg att göra med om man är amatör eller inte.E El-Löken66 skrev:
Tror inte CE märkning på något sätt är kopplat till försäljning även om det är vanligast utan det är ifall den på något vis släpps på marknaden, det kan vara i marknadsföringssyfte men kraven för blir desamma.P Pin skrev:
@Staffan2000 det är ett intyg från tillverkaren att produkten uppfyller EUs krav:
https://europa.eu/youreurope/busine...ium=search&pk_content=compliance#Manufacturer
Maskiner som är tillverkade efter 1 januari 1995 ska vara CE-märkta. En CE-märkning innebär att tillverkaren ansvarar för att maskinen uppfyller de hälso- och säkerhetskrav som gäller inom EU.
Hur kan en konsult samtidigt vara en amatör?T tanaris skrev:
Marknadsföringssyfte? Hur menar du att den används då, på demonstrationer? I så fall är det OK om det är ett demoex innan serieproduktion som används av tillverkaren. Men troligen inte ok att låna ut till kunder.E El-Löken66 skrev:Tror inte CE märkning på något sätt är kopplat till försäljning även om det är vanligast utan det är ifall den på något vis släpps på marknaden, det kan vara i marknadsföringssyfte men kraven för blir desamma.
@Staffan2000 det är ett intyg från tillverkaren att produkten uppfyller EUs krav:
[länk]
Maskiner som är tillverkade efter 1 januari 1995 ska vara CE-märkta. En CE-märkning innebär att tillverkaren ansvarar för att maskinen uppfyller de hälso- och säkerhetskrav som gäller inom EU.
Jag använde nyss en ”apparat” som är en testbänk för mina Shelly puckar så jag kan konfigurera och testa innan installation. Några kablar, en strömbrytare och en stickpropp. Inte behövs någon CE märkning där inte så länge jag själv använder det jag byggt. Jag har även byggt kraftiga HiFi slutsteg till mig själv utan CE men där syndade jag och sålde begagnat sedan, vilket då inte skulle vara tillåtet. Köparen var helt införstådd med att jag byggt själv och han byggde själv delvis om det så där skäms jag inte för mitt övertramp på reglerna.
Amatören tillverkar den elektriska apparaten. Amatören anlitar konsulten, som inte behöver vara en amatör, för testning och CE-märkning.E El-Löken66 skrev:
Jag kan ta ett exempel, så kanske det blir lättare: Du får tillverka en skarvsladd utan någon särskild behörighet. Du behöver inte CE-märka den. Den måste naturligtvis fortfarande uppfylla alla säkerhets- och andra krav, dock.
Både och. Men framförallt vad CE:märkningen har med frågan att göra överhuvudtaget.P Pin skrev:
Staffan