E El-Löken66 skrev:
Nej, verkligen inte. Hur skulle en amatör kunna CE-märkta denna apparat, det kräver djupgående kunskaper.
En amatör kan inte CE märka. Amatören får bygga apparaten. Att sälja apparaten är en annan sak som kanske kräver CE märkning. .

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad är att "CE-märkta" något?

Staffan
:rofl:Är du framme och rättar med röda märktpennan? :cool:

Staffans2000
P Pin skrev:
:rofl:Är du framme och rättar med röda märktpennan? :cool:
Nu hajar jag, ännu mindre!
Kan du förklara dig lite mer utförligt?

Staffan

Nu hajar jag, ännu mindre!
Kan du förklara dig lite mer utförligt?

Staffan
jag trodde du skojade om felskrivningen märkta istf märka. Alltså substantiv istf verb. Jag måste gå i svaromål när någon hotar min position som språk polis. :D

Men det kanske var CE du undrade över?

• Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Nej, verkligen inte. Hur skulle en amatör kunna CE-märkta denna apparat, det kräver djupgående kunskaper.
Den behöver inte CE-märkas om den inte ska säljas eller på annat sätt överlåtas. Och om amatören nu skulle vilja CE-märka den ändå, finns det gott om konsulter som löser det, det har inte ett dugg att göra med om man är amatör eller inte.

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
En amatör kan inte CE märka. Amatören får bygga apparaten. Att sälja apparaten är en annan sak som kanske kräver CE märkning. .
Tror inte CE märkning på något sätt är kopplat till försäljning även om det är vanligast utan det är ifall den på något vis släpps på marknaden, det kan vara i marknadsföringssyfte men kraven för blir desamma.

@Staffan2000 det är ett intyg från tillverkaren att produkten uppfyller EUs krav:
https://europa.eu/youreurope/busine...ium=search&pk_content=compliance#Manufacturer

Maskiner som är tillverkade efter 1 januari 1995 ska vara CE-märkta. En CE-märkning innebär att tillverkaren ansvarar för att maskinen uppfyller de hälso- och säkerhetskrav som gäller inom EU.

E
T tanaris skrev:
Den behöver inte CE-märkas om den inte ska säljas eller på annat sätt överlåtas. Och om amatören nu skulle vilja CE-märka den ändå, finns det gott om konsulter som löser det, det har inte ett dugg att göra med om man är amatör eller inte.
Hur kan en konsult samtidigt vara en amatör? :thinking:

E El-Löken66 skrev:
Det var inte konsulten som "amatör" syftade på utan tillverkaren av den produkt som konsulten skulle kunna CE-märka.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tror inte CE märkning på något sätt är kopplat till försäljning även om det är vanligast utan det är ifall den på något vis släpps på marknaden, det kan vara i marknadsföringssyfte men kraven för blir desamma.

@Staffan2000 det är ett intyg från tillverkaren att produkten uppfyller EUs krav:
[länk]

Maskiner som är tillverkade efter 1 januari 1995 ska vara CE-märkta. En CE-märkning innebär att tillverkaren ansvarar för att maskinen uppfyller de hälso- och säkerhetskrav som gäller inom EU.
Marknadsföringssyfte? Hur menar du att den används då, på demonstrationer? I så fall är det OK om det är ett demoex innan serieproduktion som används av tillverkaren. Men troligen inte ok att låna ut till kunder.

Jag använde nyss en ”apparat” som är en testbänk för mina Shelly puckar så jag kan konfigurera och testa innan installation. Några kablar, en strömbrytare och en stickpropp. Inte behövs någon CE märkning där inte så länge jag själv använder det jag byggt. Jag har även byggt kraftiga HiFi slutsteg till mig själv utan CE men där syndade jag och sålde begagnat sedan, vilket då inte skulle vara tillåtet. Köparen var helt införstådd med att jag byggt själv och han byggde själv delvis om det så där skäms jag inte för mitt övertramp på reglerna.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Amatören tillverkar den elektriska apparaten. Amatören anlitar konsulten, som inte behöver vara en amatör, för testning och CE-märkning.

Jag kan ta ett exempel, så kanske det blir lättare: Du får tillverka en skarvsladd utan någon särskild behörighet. Du behöver inte CE-märka den. Den måste naturligtvis fortfarande uppfylla alla säkerhets- och andra krav, dock.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
det är ett intyg från tillverkaren att produkten uppfyller EUs krav:
Det trodde jag också! Därför fattade/fattar jag ingenting, när du skrev:
P Pin skrev:
En amatör kan inte CE märka. Amatören får bygga apparaten.
Staffan

T
E El-Löken66 skrev:
Btw har jag stött på massor av konsulter som är rena amatörer.

/Konsult

:)

• Gilla
  • Haha
remrag och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
jag trodde du skojade om felskrivningen märkta istf märka. Alltså substantiv istf verb. Jag måste gå i svaromål när någon hotar min position som språk polis. :D

Men det kanske var CE du undrade över?
Både och. Men framförallt vad CE:märkningen har med frågan att göra överhuvudtaget.

Staffan

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Btw har jag stött på massor av konsulter som är rena amatörer.

/Konsult

:)
Jag med, men aldrig i ordets rätta betydelse, att de inte tar betalt. :D

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Både och. Men framförallt vad CE:märkningen har med frågan att göra överhuvudtaget.

Staffan
men du förstår väl att skrivbordet måste CE märkas?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.