36 487 läst ·
210 svar
36k läst
210 svar
Är det tillåtet som lekman att sätta fast eluttag under ett skrivbord?
Är väl inget svårt att fixa utan el-behörighet
Köp ett grenuttag och sådana klämmor som de satts fast med på bilden så kan man sätta upp egna eluttag under t.ex. skrivbordet.
Finns bl.a. hos Clas Ohlson
SÅ var problemet löst.
Köp ett grenuttag och sådana klämmor som de satts fast med på bilden så kan man sätta upp egna eluttag under t.ex. skrivbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns bl.a. hos Clas Ohlson
SÅ var problemet löst.
Vilken av lösningarna nedan tror du är elsäkerhetsmässigt bättre, hållbarare, driftsäkrare och gjord med materiel av högre kvalitet?optimum skrev:
Jag vet vad jag tror.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den nedre lösningen är inte jordad, eller borde iaf inte vara det. Om delar av den är det så är felet i den fasta installationen som grenuttagen är kopplade till.Alfredo skrev:
Den övre borde vara jordad men vi kan inte vara helt säkra. Den kan iofs även kopplas in i ojordat uttag.
Bägge grenuttagen är från ett företag som säljer själva fästena, de har hängt upp två olika typer av grenuttag bara för att visa att fästena passar till bägge typerna.
Inget av grenuttagen lär vara inkopplade.
Inget av grenuttagen lär vara inkopplade.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har några uttag, som är avsedda för ett kontorslandskap med matning från skenor i taket, det är ett vanligt utanpåliggande uttag som sitter på en bit u-balk i aluminium, på denna sitter det två rattar så att den fungerar som en tving och kan klämmas fast på en bordsskivas kant. (Det är/var ett professionellt system, det fanns även en stång från skrivbordet till taket, för att fästa sladden i)
Ikea har ju numera någon variant i moduler och snäppfästen, finns i en annan tråd här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/askvaeder-ikea.405399/
Ikea har ju numera någon variant i moduler och snäppfästen, finns i en annan tråd här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/askvaeder-ikea.405399/
Redigerat:
Det är ju bara exempel som visas på C-O sida för hur klämmorna kan användas.P Pin skrev:
Självklart inte den övre.Alfredo skrev:
Fast installation får inte anslutas med stickpropp.
Nedre är ingen installation utan bara exempel på klämmornas användningsområden.
Jo det är bara ett exempel. Jag gav exempel på hur det kan se ut för stickpropparna kopplas in.optimum skrev:
När jag tittar en gång till på bilden ser det ut som att lådorna i hurtsen inte går att öppna när grenuttagen sitter där på väggen.