optimum
Är väl inget svårt att fixa utan el-behörighet
Köp ett grenuttag och sådana klämmor som de satts fast med på bilden så kan man sätta upp egna eluttag under t.ex. skrivbordet.

Grenuttag monterade på väggen under ett skrivbord med hjälp av metallklämmor som visas i produktbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns bl.a. hos Clas Ohlson

SÅ var problemet löst.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Är väl inget svårt att fixa utan el-behörighet. SÅ var problemet löst.
Vilken av lösningarna nedan tror du är elsäkerhetsmässigt bättre, hållbarare, driftsäkrare och gjord med materiel av högre kvalitet?

Jag vet vad jag tror.

Fyra vita vägguttag monterade på träplanka med en inkopplad strömbrytare och kabel.
Skapa konto
Två vita grenuttag monterade på vägg, var och en med indivuduell strömbrytare och flera uttag.
Skapa konto

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken av lösningarna nedan tror du är elsäkerhetsmässigt bättre, hållbarare, driftsäkrare och gjord med materiel av högre kvalitet?

Jag vet vad jag tror.

[bild] [bild]
Den nedre lösningen är inte jordad, eller borde iaf inte vara det. Om delar av den är det så är felet i den fasta installationen som grenuttagen är kopplade till.

Den övre borde vara jordad men vi kan inte vara helt säkra. Den kan iofs även kopplas in i ojordat uttag.

Bägge grenuttagen är från ett företag som säljer själva fästena, de har hängt upp två olika typer av grenuttag bara för att visa att fästena passar till bägge typerna.
Inget av grenuttagen lär vara inkopplade.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har några uttag, som är avsedda för ett kontorslandskap med matning från skenor i taket, det är ett vanligt utanpåliggande uttag som sitter på en bit u-balk i aluminium, på denna sitter det två rattar så att den fungerar som en tving och kan klämmas fast på en bordsskivas kant. (Det är/var ett professionellt system, det fanns även en stång från skrivbordet till taket, för att fästa sladden i)

Ikea har ju numera någon variant i moduler och snäppfästen, finns i en annan tråd här.

https://www.byggahus.se/forum/threads/askvaeder-ikea.405399/

Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Ikea har ju numera någon variant i moduler och snäppfästen, finns i en annan tråd här.

[länk]
Som är SÄLJSTOPPAD av någon just nu okänd anledning.

optimum
P Pin skrev:
Den nedre lösningen är inte jordad, eller borde iaf inte vara det. Om delar av den är det så är felet i den fasta installationen som grenuttagen är kopplade till.

Den övre borde vara jordad men vi kan inte vara helt säkra. Den kan iofs även kopplas in i ojordat uttag.
Det är ju bara exempel som visas på C-O sida för hur klämmorna kan användas.

optimum
Alfredo Alfredo skrev:

Jag vet vad jag tror.

[bild] [bild]
Självklart inte den övre.
Fast installation får inte anslutas med stickpropp.

Nedre är ingen installation utan bara exempel på klämmornas användningsområden.

optimum optimum skrev:
Fast installation får inte anslutas med stickpropp.
Vad har det med saken att göra? :thinking: Hemmabyggda elektriska apparater både får och bör normalt anslutas med stickpropp och det är detta det handlar om här.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är ju bara exempel som visas på C-O sida för hur klämmorna kan användas.
Jo det är bara ett exempel. Jag gav exempel på hur det kan se ut för stickpropparna kopplas in.

När jag tittar en gång till på bilden ser det ut som att lådorna i hurtsen inte går att öppna när grenuttagen sitter där på väggen. :surprised: Men som sagt bara ett exempel. :rofl:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det med saken att göra? :thinking: Hemmabyggda elektriska apparater både får och bör normalt anslutas med stickpropp och det är detta det handlar om här.
Hemmabyggda saker av amatörer får inte kopplas in på elnätet i Sverige.
Däremot får man ansluta en färdigt godkänt grenuttag.

• Haha
  • Wow
remrag och 2 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Dumheter. Har man kunskaperna att bygga en elektrisk apparat är det fullt tillåtet, man kan fortfarande vara amatör för det.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
E
T tanaris skrev:
Dumheter. Har man kunskaperna att bygga en elektrisk apparat är det fullt tillåtet, man kan fortfarande vara amatör för det.
Nej, verkligen inte. Hur skulle en amatör kunna CE-märkta denna apparat, det kräver djupgående kunskaper.

optimum optimum skrev:
Kan du hänvisa till gällande regler?
Gärna med länk (inte till någon betalsida).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Hur skulle en amatör kunna CE-märkta denna apparat,
Vad är att "CE-märkta" något?

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.