35 901 läst ·
210 svar
36k läst
210 svar
Är det tillåtet som lekman att sätta fast eluttag under ett skrivbord?
Stickproppen är godkänd för minst 10A som är vanliga standarden i uttag. Ev är klarar den 16A även om det inte är rekomenderat att ta ut de strömmarna längre tider.a.o.f skrev:
Till ett bord på detta vis brukar man inte ställa mer än datorprylar som idag inte drar några stora mängder ström men allt behöver eget uttag.
Har själv en list med 12 uttag som vissa har dubbel eurodon och den är full men tar nog in te ut mer än 5A när allt är på.
Huruvida proppen går beror väl på vad man belastar uttagen med, inte hur många man använder?a.o.f skrev:
Men för att svara på behörighetsfrågan så är bordet en apparat som ansluts med stickpropp till elnätet och då gäller inte de vanliga starkströmsföreskrifterna. De regler som gäller är väl maskindirektivet och CE om man ska sälja bordet.
Finns ju även den här typen av grenuttag, som slår ifrån vissa uttag automatiskt:Y ytterlampa skrev:Precis som @Demmpa är inne på så ville jag ha några uttag för datorladdare och skärm som jag enkelt kan stänga av på natten (genom ena brytaren) sen vill jag använda de andra uttagen för mobil/klockladdare som jag kan välja att stänga av med andra brytaren och sen har jag några skrivbordlampor som jag alltid vill ha ström till. Grenuttag skulle vara mycket enklare men jag tänkte att detta skulle bli snyggare och enklare att slå av/på genom strömbrytaren.
https://www.kjell.com/se/produkter/...BZBmUvILKR6b1W0LrthoCzMcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Det är ändå 12 uttag och skall alla användas så kan apparaterna inte ha alldeles för hög effekt.useless skrev:
Huruvida proppen går beror väl på vad man belastar uttagen med, inte hur många man använder?
Men för att svara på behörighetsfrågan så är bordet en apparat som ansluts med stickpropp till elnätet och då gäller inte de vanliga starkströmsföreskrifterna. De regler som gäller är väl maskindirektivet och CE om man ska sälja bordet.
Om det bara är datorprylar räcker det nog men om man t.ex. sätter dit en värmefläkt för att man fryser om fötterna så är blir det inte så bra.useless skrev:
Det var att man använder prylar för fast installation.
Nu sitter allt redan på plats under bordsskivan, men hade det inte varit mer praktiskt att ha strömbrytaren och kanske ett uttag ovanpå bordsskivan för att lättare komma åt? Eller kanske inte blir tillräckligt snyggt. Skulle ju kunna placeras bakom där dator och skärm ska stå. Överkurs infällda i skivan.
Jag funderade på det men jag vill ha så få synliga kablar som möjligt. Jag byggde en liten datorhylla under skrivbordet och skärmen sitter med en arm ner i skrivbordet, så nu ser man faktiskt ingen kabel alls (har trådlösladdning för mobil och magnetupphängning för min klocka under skrivbordet).P Pin skrev:Nu sitter allt redan på plats under bordsskivan, men hade det inte varit mer praktiskt att ha strömbrytaren och kanske ett uttag ovanpå bordsskivan för att lättare komma åt? Eller kanske inte blir tillräckligt snyggt. Skulle ju kunna placeras bakom där dator och skärm ska stå. Överkurs infällda i skivan.
Jag satte nyligen dit skivan så det är inte så mysigt än men inga sladdar och personligen är jag riktigt nöjd över mitt hobbysnickrande på balkongenP polarsson skrev:
Tanken är att jag och sambon ska kunna sitta här samtidigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har en mus med ”Darkfield”-laser så behöver du troligen ingen musmatta alls,
Jag har följande mus till jobbdatorn, den fungerar även på glasbord,
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/mx-master-3.910-005694.html
Jag har följande mus till jobbdatorn, den fungerar även på glasbord,
https://www.logitech.com/sv-se/products/mice/mx-master-3.910-005694.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 176 inlägg
En stringhylla, trevligt att de bevaras och fortfarande används. Dom är inte billiga att köpa idag.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Jag har inte haft musmatta sen -09 typDemmpa skrev:
Men många på jobbet har det trots att de kör på mx master eller liknande, förövrigt ett väldigt bra styrdon!
Men det spelar ju (för säkringen) ingen direkt roll om den är fast ansluten, istoppad i ett vägguttag eller ett av uttagen i bordet, så länge allt går på samma säkring.a.o.f skrev:
På tal om värmelement och skrivbord kan jag bjuda på en anekdot. Värmen gick sönder på vårt kontor för några år sedan mitt i vintern, så mina anställda åkte till Bauhaus och köpte ett tiotal element och kopplade in i samma grendosor som deras datorer, skärmar, skrivare, telefoner, skrivbord, laddare, lampor och allt annat var inkopplade. Det gick förvånansvärt bra trots att de var specade på max 2kW, det var först när de började göra kaffe och micra lunchen som säkringarna började smälla.