22 811 läst ·
96 svar
23k läst
96 svar
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Tycker 2200:-
Förhoppningsvis har den inte varit så dyr dom första åren!
För ni har stått för för kostnaden själv även fast ni inte känner så , premierna ni betalat har troligen varit högre än vad kostnaden för reparationen.
Om ni istället lagt dom pengarna varje månad i någon fond så hade det högst troligen varit en bättre affär om man nu verkligen gör det vill säga.
Snudd på omöjligt att säga att försäkring för en värmepump är en bra investering då det beror på efter hur många år och försäkringskostnaden är när det behövs en reparation, vad reparationen kostar och om det ens är en bra idé att reparera för stora summor beroende på ålder kontra att byta anläggning.
Troligen skulle dom flesta tjäna på att lägga undan en slant i en reparationsfond än att köpa alla försäkringar som många har förutom värmepump, vitvarubutiker tex försöker alltid få en att köpa försäkringar och även om man köper tex en telefon.
Men man får självklart göra det som känns bäst 👍
Antar att ni hade 3-5års garanti och att ni då köpt försäkringen i 13-15 års tid.U ullak40 skrev:Kan ju inte räkna 18 år bakåt i tiden, men betalar idag 389kr/månad. Kompressorn i värmepumprn pajade tidigare i vår, så då nyttjade jag försäkringen. Hade annars fått stå för kostnaden själv då den är avskriven från hemförsäkringen. Mitt hemförsäkringsbolag sa bara du har en bra värmepumpsförsäkring, fortsätt med den. Nu gäller den bara två är till, men behovet lär ju inte bli mindre då pumpen bkir öldre.
För ni har stått för för kostnaden själv även fast ni inte känner så , premierna ni betalat har troligen varit högre än vad kostnaden för reparationen.
Om ni istället lagt dom pengarna varje månad i någon fond så hade det högst troligen varit en bättre affär om man nu verkligen gör det vill säga.
Snudd på omöjligt att säga att försäkring för en värmepump är en bra investering då det beror på efter hur många år och försäkringskostnaden är när det behövs en reparation, vad reparationen kostar och om det ens är en bra idé att reparera för stora summor beroende på ålder kontra att byta anläggning.
Troligen skulle dom flesta tjäna på att lägga undan en slant i en reparationsfond än att köpa alla försäkringar som många har förutom värmepump, vitvarubutiker tex försöker alltid få en att köpa försäkringar och även om man köper tex en telefon.
Den enda gången jag kan tänka mig att det är en vettig idé är om det är väldigt billigt för att den som utfärdar den är samma som säljer eller reparerar varan som ska försäkras. Då kan de sälja försäkringen billigt för att kunna sälja pumpen. De kan på så vis se till att få mer kunder på bekostnad av en lite för billig försäkring.C Comfort Thomas skrev:Tycker 2200:-
Antar att ni hade 3-5års garanti och att ni då köpt försäkringen i 13-15 års tid.
Ungefär som bilförsäljare som säljer bilarna lite för billigt för att sen tjäna bra på service och reparationer.
Men ett helt fristående bolag som enbart har denna försäkring att tjäna pengar på är givetvis statistiskt sett en väldigt dålig affär.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Problemet med att köpa en försäkring via återförsäljare är att man inte vet om dom finns kvar den dagen man behöver utnyttja försäkringen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Försäkringar är en klurig sak. Du har alltid som kund rätt att reklamera en produkt som gått sönder inom 36 månader från att du köpt den. Du har en garanti som ingår vid köp som ger dig vissa rättigheter, men du har också rätt att klaga för det är är säljarens/tillverkarens ansvar att bevisa att de inte haft några fel på produkten. För att få nyttja denna möjlighet måste du ha tagit hand om produkten som man ska enligt tillverkaren.H Hans52 skrev:Min Nibe blir 6 år nu erbjuder Nibe via ett försäkringsbolag att teckna en förlängning på garantin.
Den kostar 996 kronor per år.
Har lite svårt att förstå villkoren men ska ersätta det som inte min villaförsäkring ersätter, även självrisk.
Kan förlängas till pumpen är 20 år.
Min fråga: är det en bra affär att göra det?
Om jag tittar på mängden pengar jag har betalat för bilförsäkringar i mitt liv så har jag gjort en fetförlust. Det jag betalt är mycket mer än vad kostnaderna för att reparera skadorna för de krockar som jag är skyldig till.
Försäkringar är som en skön kudde, den dras via autogiro, lite osynligt och sedan när det händer dig något så har du en skön kudde som tar hand om dig.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja försäkringar är många gånger ett nödvändigt ont!
Hem/villa försäkringen kostar runt 10000:- och det är helt ok med tanke på värdet som kan vara miljoner.
Bil och husbil gäller det att jämföra bolag men kan ofta vara lite väl dyrt
Husvagn och båt tycker jag det har varit vettiga priser på
Värmepumpsförsäkringen enligt denna tråd som kostar ca 4500:- tycker jag är i högsta laget
Är lite skeptisk till värmepumpsförsäkringsr/vitvaror/telefon/elektronikförsäkringar överlag
Men vill man landa mjukt obekymrad över vad man betalar så kan man försäkra sig mot det mesta 😎
Hem/villa försäkringen kostar runt 10000:- och det är helt ok med tanke på värdet som kan vara miljoner.
Bil och husbil gäller det att jämföra bolag men kan ofta vara lite väl dyrt
Husvagn och båt tycker jag det har varit vettiga priser på
Värmepumpsförsäkringen enligt denna tråd som kostar ca 4500:- tycker jag är i högsta laget
Är lite skeptisk till värmepumpsförsäkringsr/vitvaror/telefon/elektronikförsäkringar överlag
Men vill man landa mjukt obekymrad över vad man betalar så kan man försäkra sig mot det mesta 😎
Klicka här för att svara