L lob skrev:
Hej
Det försökte jag men det var tvärstopp. Inte ens ersättning för den ökade elförbrukningen kunde de sträcka sig. Den pajade givetvis i December dessutom
Dom borde åtmindstånde stå för eventuell självrisk.
Blir värre om dom kör med samma grej om fastighetsägaren saknar hem/villaförsäkring!

L lob skrev:
När Jämtkrafts jordkabel till mitt hus helt plötsligt ’släppte” så dog min inverter.
Du skulle väl inte ha behövt utnyttja din försäkring för det som Jämtkraft orsakade. Det hände något liknande till vårt fritidshus där Eon ville att vi skulle använda oss av hemförsäkringen, men vi hade ingen och då stod Eon för ersättning.

R
H Hans52 skrev:
Min Nibe blir 6 år nu erbjuder Nibe via ett försäkringsbolag att teckna en förlängning på garantin.
Den kostar 996 kronor per år.
Har lite svårt att förstå villkoren men ska ersätta det som inte min villaförsäkring ersätter, även självrisk.
Kan förlängas till pumpen är 20 år.
Min fråga: är det en bra affär att göra det?
Om några år kostar försäkringen 3-4 tusen. Jag ångrar djupt att jag fortsatte betala, men nu är det slut.
Ringde bolaget och frågade vad beloppet kunde bli vid ett haveri. Det beror på, bla bla bla...de hade bara svammel att komma med.

• Gilla
Skyscraper
  • Laddar…
R
R Ryzen skrev:
Om några år kostar försäkringen 3-4 tusen. Jag ångrar djupt att jag fortsatte betala, men nu är det slut.
Ringde bolaget och frågade vad beloppet kunde bli vid ett haveri. Det beror på, bla bla bla...de hade bara svammel att komma med.

• Delfoto av en blankett med texten "Till bankgironr: 5799-1226", betalningsmottagare "Arctic produkt", och en summa "5376 00" med öreangivelse.
Kostar den över 5000:- per år !!!

• Arg
Ryzen
  • Laddar…
Sitter just och räknar på om vi ska fortsätta med försäkringen nu när vi måste börja betala. Den är ju absolut prisvärd till en början men jag funderar lite på att vara mitt eget försäkringsbolag och sätta undan lite mer än vad försäkringen kostar och på sikt förhoppningsvis byggt upp en buffert om något händer. Ska såklart läsa på mitt eget försäkringsbolags åldersavdrag osv.

Har någon här en aktuell tabell på försäkringspriset per år från år 7-18?

J Jezzie skrev:
Sitter just och räknar på om vi ska fortsätta med försäkringen nu när vi måste börja betala. Den är ju absolut prisvärd till en början men jag funderar lite på att vara mitt eget försäkringsbolag och sätta undan lite mer än vad försäkringen kostar och på sikt förhoppningsvis byggt upp en buffert om något händer. Ska såklart läsa på mitt eget försäkringsbolags åldersavdrag osv.

Har någon här en aktuell tabell på försäkringspriset per år från år 7-18?
Är inte priset beroende på märke och modell ?
Vore märkligt om det är samma priser för luft/luft som för en dyr variant av luft/vatten

C Comfort Thomas skrev:
Är inte priset beroende på märke och modell ?
Vore märkligt om det är samma priser för luft/luft som för en dyr variant av luft/vatten
Såklart, miss av mig, flvp Nibe 750.

J Jezzie skrev:
Såklart, miss av mig, flvp Nibe 750.
Säkrast svar får du om du kontaktar actic om det inom kort kan vara intressant.
Handlar det om priser som eventuellt gäller om flera år så blir det nog bara gissningar.
Men kanske någon här på forumet som precis är på gång att köpa försäkringen för just din modell och fått priset

• Gilla
Jezzie
  • Laddar…
J Jezzie skrev:
Den är ju absolut prisvärd till en början
Den lär inte vara prisvärd i början. Beloppet du får i början är mycket lägre, så du betalar en försäkring för att få ett relativt litet belopp i början. Försäkringsbolaget vet det pch sätter priset därefter,m och de sätter ett pris som de vet att de tjänar på. Alltså lär du förlora på det.

L lbgu skrev:
Fast du hävdar ju att det är vettigt att teckna försäkringen. För att det ska vara ekonomiskt vettigt att teckna en försäkring så bör man ju räkna med att tjäna på den. Och ska de som tecknar försäkring tjäna på det så innebär det att försäkringsbolaget ska förlora på det. Så ditt påstående att kunderna tjäna på försäkringen innebär att försäkringsbolaget förlorar på den.

Annars kan du lika gärna rekommendera folk att spela på Lotto. Också ekonomist oklokt, men har du tur så vinner du.

Någon sorts trygghetsnarkomani som sprider sig. Jag har blivit erbjuden att köpa försäkring när jag köpt en vattenkokare för några hundra kr.på ElGiganten. Antar att det finns folk som köper den, annars hade de nog inte erbjudit det.
Du gör en tankevurpa här. Tänk ett varv till så förstår du tanken med alla former av försäkringar. Vinsten för bolagen ligger i att kanske 80-90 % av de som tagit försäkringen ( för en förhållandevis låg kostnad ) inte kommer att behöva utnyttja den. Men de som drabbas och behöver utnyttja försäkringen slipper skyhöga kostnader. Precis som med villa, båt och bilförsäkringar mm.

N nissebrun skrev:
Du gör en tankevurpa här. Tänk ett varv till så förstår du tanken med alla former av försäkringar. Vinsten för bolagen ligger i att kanske 80-90 % av de som tagit försäkringen ( för en förhållandevis låg kostnad ) inte kommer att behöva utnyttja den. Men de som drabbas och behöver utnyttja försäkringen slipper skyhöga kostnader. Precis som med villa, båt och bilförsäkringar mm.
Runt 5500:- som visades i ett tidigare inlägg anser jag inte vara en förhållandevis låg kostnad.
En produkt som kostar ca 100000:- kostar därmed nästan samma summa per år som en villaförsäkring där produkten kostar x antal hundra tusen mer och risken för skador är större jämfört med en enstaka produkt.
Tycker inte det är rimligt med över 5000:- per år för en värmepump men alla har vi olika åsikter .

Som jag säger till många kunder om denna försäkring, om man har kapital över för en skada så tycker jag att man om man vill lägger dessa försäkringspengar på ett speciellt konto så har man att ta ur om det händer något å händer det inget så har man en bra grundplåt till den ev nya värmepumpen

V Vector skrev:
Som jag säger till många kunder om denna försäkring, om man har kapital över för en skada så tycker jag att man om man vill lägger dessa försäkringspengar på ett speciellt konto så har man att ta ur om det händer något å händer det inget så har man en bra grundplåt till den ev nya värmepumpen
Hur mycket tjänar du ifall du får en kund att teckna försäkring? Antar att du inte jobbar gratis som säljare åt försäkringsbolaget.

L lbgu skrev:
Hur mycket tjänar du ifall du får en kund att teckna försäkring? Antar att du inte jobbar gratis som säljare åt försäkringsbolaget.
Jag tjänar inte ett öre då jag inte är säljare åt försäkringsbolaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.