V Vector skrev:
Jag tjänar inte ett öre då jag inte är säljare åt försäkringsbolaget.
Inte ofta folk jobbar gratis som säljare åt ett försäkringsbolag. Ifall du pratar med bolaget så kan du säkert få provision på försäkringarna. De tjänar nog så bra på dem att de kan ge 10-20% (eller vad som är brukligt) av årspremien så länge försäkringen betalas.

• Gilla
Cam73
  • Laddar…
Det är Actic som kontaktar slutkund nån gång när garantin är på gång att gå ut för att ”erbjuda” försäkringen.
Återförsäljare/installatör får ingen ersättning om kunden köper försäkringen, har i alla fall inte hört någon som fått det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Den enda som garanterat vinner på försäkringar är försäkringsbolaget. En tumregel kan vara att man enbart ska försäkra saker som man inte hade haft råd att reparera eller ersätta om skadan skulle ske. Hus, bil som inte är betald, skador på andra människor (ansvar) osv.

Behöver man försäkra en brödrost så ska man nog låta bli att köpa den överhuvudtaget. Har man inte råd att reparera en värmepump bör man spara mer så att man har råd att bo där man bor.
En bil och en värmepump kan ju faktiskt kosta ungefär lika mycket 😉
Vart går gränsen enligt dig, i kronor, för vad man har råd med att fixa själv?

Walle85 Walle85 skrev:
En bil och en värmepump kan ju faktiskt kosta ungefär lika mycket 😉
Vart går gränsen enligt dig, i kronor, för vad man har råd med att fixa själv?
Det skiljer förstås från person till person. Men det brukar gå i linje med vilka ägodelar man har. Om man behöver försäkra relativt billiga saker så äger man för dyra saker (eller ja, man lånar pengar till fördyra saker...)

Men i mitt fall anser jag att hem, hus och den nyare bilen är värt att försäkra, samt liv och hälsa. Resten har jag ansvarsförsäkring på (trafik, man kan ju krocka med en Bentley...)
Resten har jag råd att ersätta eller mista.

L lbgu skrev:
Självklart är det inte lönsamt att teckna en försäkring. De som säljer försäkringen har garanterat bättre koll på hur sannolikt det är att pumpen havererar än vad du har så de sätter priset därefter. Eller tror du de vill förlora pengar på att sälja försäkring?

Enda scenariot det skulle kunna vara lönsamt vore om man ska syssla med något sorts försäkringsbedrägeri. Sabotera en gammal pump på ett trovärdigt sätt i syfte att få en ny.
Jaha ja. Så du menar att antingen har min försäkring inte lönat sig eller så har jag begått bedrägeri? Plutte du
Faktura från ett företag för tjänster som arbetskostnad tekniker och framkörning servicebil, samt byte av defekt display, totalt 5 626 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ersättningsbekräftelse från Arctic kundtjänst för en skada, totalt 5626 kr, som kommer betalas inom 30 dagar.
Skapa konto

En faktura från ett värmeföretag med kostnader för arbete, framkörning, cirkulationspump och sprit, totalt 12 728 kr att betala.
Skapa konto

Kundtjänst Arctic mejl om ersättningsbekräftelse för trygghetsförsäkring, ersättning på 11982 kr efter avdrag för självrisk och ålder. Ärende avslutat.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Jaha ja. Så du menar att antingen har min försäkring inte lönat sig eller så har jag begått bedrägeri? Plutte du
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ordinarie försäkringsbolag ersatte med drygt 700:-, därav diffen på skada 2

A Avarell_Dalton skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det beror ju på vad du betalar för din försäkring. Hur ska nån kunna svara utan den informationen?

Men hur som helst, att just DU har gått plus på din försäkring är ju inte ett bevis för att det lönar sig med försäkringar. Det är ungefär lika korkat som att en lotto-vinnare påstår att just spela på lotto är oerhört lönsamt och alla borde göra det! Man blir ju miljonär på bara några tiors insats.

Det enda sättet att vara säker på att en försäkring är lönsam ÄR att antingen redan innan man tecknar veta att saker är sönder, eller att idka försäkringsbedrägeri. I övrigt är det ett rent lotteri! Visserligen normalt med lite större chans att gå med plus än ett lotteri.

• Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men hur som helst, att just DU har gått plus på din försäkring är ju inte ett bevis för att det lönar sig med försäkringar
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det beror ju på vad du betalar för din försäkring. Hur ska nån kunna svara utan den informationen?

Men hur som helst, att just DU har gått plus på din försäkring är ju inte ett bevis för att det lönar sig med försäkringar. Det är ungefär lika korkat som att en lotto-vinnare påstår att just spela på lotto är oerhört lönsamt och alla borde göra det! Man blir ju miljonär på bara några tiors insats.

Det enda sättet att vara säker på att en försäkring är lönsam ÄR att antingen redan innan man tecknar veta att saker är sönder, eller att idka försäkringsbedrägeri. I övrigt är det ett rent lotteri! Visserligen normalt med lite större chans att gå med plus än ett lotteri.
Jo jag förväntade mig såna här svar och hade du tog staffetpinnen merd hull och hår

Därför jämför du med lotto??? Att inte alla gör vinst på en försäkring förstår nog de flesta och var nog inte det ts undrade.

2200/år kostar den, försäkringen, har betalt den i ett år snart. Jag och arctic visste väldigt väl hur skicket var på min pump, den besiktigades innan tecknandet så gissa på nu, var den trasig sedan innan eller är jag bedräglig?. Att jämföra med lotto och lotterier är ju direkt verklighetsfrånvänt, du glömde börsen också. Men som sagt, jag förväntade mig svar som ditt. Livet är fullt av möten av människor med alla möjliga konstiga logiker.

För övrigt anser jag själv att felfrekvensen på en vara påverkar både priset på försäkringen och sannolikheten att man någon gång tvingas nyttja den om man väljer att teckna den

Sa jag förresten att Folksam ersatte drygt 700:- i jämförelse med Arctics 12 000:-. Nu har jag pengar till nio års försäkringspremier om vi räknar in båda skadorna. En bekymmersfri ålders höst för pumpen

Någon skrev att man skulle kolla villkoren noga. Nu vet alla att Arctic inte har vare sig självrisk eller åldersavdrag. Nu ska jag maila dem och säga att de är min bästa upplevelse av försäkringsbolag någonsin, inga mankemang, bara att skicka in fakturakopia från reparatör och utfall från villaförsäkringen så var allt klart. Och det händer ärliga människor utan bedrägliga avsikter

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Du har väl haft tur, inte svårare än så. Men du måste inse att de flesta inte har tur utan går med förlust på sina försäkringar. Du borde inse att försäkringsbolaget knappast skulle sälja försäkringar ifall det var en bra affär för kunderna att köpa deras försäkring.

Med bedrägeri menade jag att det enda sättet man kan vara 'säker' på att tjäna på att köpa en försäkring är ifall man avser begå försäkringsbedrägeri. I normalfallet förlorar man på sin försäkring.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
2200/år kostar den, försäkringen, har betalt den i ett år snart. Jag och arctic visste väldigt väl hur skicket var på min pump, den besiktigades innan tecknandet så gissa på nu, var den trasig sedan innan eller är jag bedräglig?. Att jämföra med lotto och lotterier är ju direkt verklighetsfrånvänt, du glömde börsen också. Men som sagt, jag förväntade mig svar som ditt. Livet är fullt av möten av människor med alla möjliga konstiga logiker.

Sa jag förresten att Folksam ersatte drygt 700:- i jämförelse med Arctics 12 000:-. Nu har jag pengar till nio års försäkringspremier om vi räknar in båda skadorna. En bekymmersfri ålders höst för pumpen
Är du säker på att det blir 2200kr/år alla dom nio åren.. jag tror då inte det

V Vector skrev:
Är du säker på att det blir 2200kr/år alla dom nio åren.. jag tror då inte det
Näe, det var en gissning

Försäkringsbolag räknar bättre än gemene man. Det är en anledning till att jag köpt aktier i försäkringsbolag. Både bra kursutveckling och bra återkommande utdelning.

Man får själv avgöra om man har råd att ta risken.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
var den trasig sedan innan eller är jag bedräglig?
Ingen i tråden har anklagat dig för att vara bedräglig, utan har påpekat att du haft tur.

A Avarell_Dalton skrev:
Därför jämför du med lotto??? Att inte alla gör vinst på en försäkring förstår nog de flesta och var nog inte det ts undrade.
Ja, en försäkring är VÄLDIGT jämförbar med ett lotteri. Man betalar en liten peng och om man har tur eller otur så får man tillbaka mycket.

Vinstmarginalen på ex. Arctic som du pratar dig varm om är 20%. Så även om de ersätter utan krusiduller, har lönekostnader osv så lyckas de dela ut 22 miljoner om året till sina ägare. Det är en ganska bra vinstmarginal, något som de flesta "giriga" ICA-handlare eller hantverkare kan drömma om.
A Avarell_Dalton skrev:
2200/år kostar den, försäkringen, har betalt den i ett år snart.
Kommer den fortsätta kosta 2200:- per år? Du har ju bara haft den ett år, finns det med i avtalet? Tänker att du nog inte kommer kunna fortsätta med 2200 per år för evigt, då hade ju ingen människa köpt en ny pump!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ingen i tråden har anklagat dig för att vara bedräglig, utan har påpekat att du haft tur.

Ja, en försäkring är VÄLDIGT jämförbar med ett lotteri. Man betalar en liten peng och om man har tur eller otur så får man tillbaka mycket.

Vinstmarginalen på ex. Arctic som du pratar dig varm om är 20%. Så även om de ersätter utan krusiduller, har lönekostnader osv så lyckas de dela ut 22 miljoner om året till sina ägare. Det är en ganska bra vinstmarginal, något som de flesta "giriga" ICA-handlare eller hantverkare kan drömma om.

Kommer den fortsätta kosta 2200:- per år? Du har ju bara haft den ett år, finns det med i avtalet? Tänker att du nog inte kommer kunna fortsätta med 2200 per år för evigt, då hade ju ingen människa köpt en ny pump!
Orkar inte men 1, jag har besvarat frågan om priset ligger fast.
2. Du jämför Ica och Arctic. Varför inte leovegas och SAAB? Eller varför inte andra FÖRSÄKRINGSBOLAG även om jag inte för mitt liv kan förstå varför sånt ska in i frågan om det lönar sig att teckna en försäkring
Lev vidare i din Jag-vet-allt-och alla andra-är-idioter-värld. Inget jag säger kan ändra din person. Min pump har gått sönder 2 ggr på 3 månader, det har varit lönsamt att ha försäkringen och jag vet att företag inte har som affärsmodell att göra röda siffror. Det har inte Svenska spel heller, jag antar att du inte spelar på turspel heller

L lbgu skrev:
Du har väl haft tur, inte svårare än så. Men du måste inse att de flesta inte har tur utan går med förlust på sina försäkringar.
man har sällan tur när varmvatten och värme fallerar, det kan jag skriva under på när det endast kom kallvatten när jag skulle duscha två timmar innan avresa mot Thailand i två veckor. Och näe, försäkringsbolag lever under krav av avkastning. Jag förstår inte vem du tror att du måste förklara det för

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.