22 811 läst ·
96 svar
23k läst
96 svar
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Har en Artic försäkring på min jordvärmepump. Nu i vår havererade processorn. Kostnad 42 000kr. Min villaförsäkring gav noll kr, pumpen var avskriven från deras sida. Hade jag inte haft försäkringen hade jag fått stå för kostnaden själv.
Försäkringsbolagen räknar ut att de rent statistikt går plus......men......
Actics värmepumpsförsäkring är nog sannolikt vid sidan av bil och hemförsäkring en av de bästa försäkringarna du potentiellt skulle kunna vilja skaffa.
Värmepumpar har rätt höga odds på skador och de kan bli väldigt kostsamma, speciellt med åldersavdraget på hemförsäkringen.
Anekdotiskt, jag har haft två större skador, vardera reparation ersatt med över 25000 kr på en 8 år gammal Nibe värmepump. Inga problem, enkel hantering att skicka in papprena, snabb hantering, så för mig personligen har försäkringen varit väldigt lönsam så generellt sett skulle jag rekommendera den.
Actics värmepumpsförsäkring är nog sannolikt vid sidan av bil och hemförsäkring en av de bästa försäkringarna du potentiellt skulle kunna vilja skaffa.
Värmepumpar har rätt höga odds på skador och de kan bli väldigt kostsamma, speciellt med åldersavdraget på hemförsäkringen.
Anekdotiskt, jag har haft två större skador, vardera reparation ersatt med över 25000 kr på en 8 år gammal Nibe värmepump. Inga problem, enkel hantering att skicka in papprena, snabb hantering, så för mig personligen har försäkringen varit väldigt lönsam så generellt sett skulle jag rekommendera den.
Hur gammal var pumpen?U ullak40 skrev:
Vad var din årskostnad för Arctic försäkringen?
Instämmer! Jättesbabb hantering och så fort jag fick fakturan från röris så skickade jag in den till Artic. Tog bara ngn dag hade jag pengarna på kontot.V VikingS skrev:Försäkringsbolagen räknar ut att de rent statistikt går plus......men......
När jag flyttade till huset för 10 år sedan fick jag en sån försäkring i näven av förra ägaren. Chansade och hoppade över det.
Värmepumpen fyller 18 år i år. Inte rört en skruv på den sen vi flyttade in, men börjar nu titta efter nytt. En CTC sitter där idag
Värmepumpen fyller 18 år i år. Inte rört en skruv på den sen vi flyttade in, men börjar nu titta efter nytt. En CTC sitter där idag
Min en Nibe fighter har fungerat väldigt bra i 18 år. Nu i vår gick kompressorn sönder, så då var jag glad jag hade försäkringen. Har även bytt köldbärare, men ingen stor kostnad.Sammy_j skrev:
Förra året brann det i mitt hus. Allt ersattes via villaförsäkringen. Vill påstå att jag vann på försäkringen.L lbgu skrev:Du har väl haft tur, inte svårare än så. Men du måste inse att de flesta inte har tur utan går med förlust på sina försäkringar. Du borde inse att försäkringsbolaget knappast skulle sälja försäkringar ifall det var en bra affär för kunderna att köpa deras försäkring.
Med bedrägeri menade jag att det enda sättet man kan vara 'säker' på att tjäna på att köpa en försäkring är ifall man avser begå försäkringsbedrägeri. I normalfallet förlorar man på sin försäkring.
Hej, Utgår från att det är Arctic/Protector tilläggsförsäkring. Har arbetat ett antal år i ett kylföretag. Under dessa år har Arctic försäkring många gånger kunnat utnyttjas av kunder när t.ex.kompressor rasat efter ett antal år. Rep.brukar avrådas p.g.a.pannans ålder-då är försäkringen guld värd. Jag har själv försäkringen och skulle inte våga/vilja vara utan när jag vet vad som kan hända och hur den kan hjälpa till.H Hans52 skrev:Min Nibe blir 6 år nu erbjuder Nibe via ett försäkringsbolag att teckna en förlängning på garantin.
Den kostar 996 kronor per år.
Har lite svårt att förstå villkoren men ska ersätta det som inte min villaförsäkring ersätter, även självrisk.
Kan förlängas till pumpen är 20 år.
Min fråga: är det en bra affär att göra det?
Kan ju inte räkna 18 år bakåt i tiden, men betalar idag 389kr/månad. Kompressorn i värmepumprn pajade tidigare i vår, så då nyttjade jag försäkringen. Hade annars fått stå för kostnaden själv då den är avskriven från hemförsäkringen. Mitt hemförsäkringsbolag sa bara du har en bra värmepumpsförsäkring, fortsätt med den. Nu gäller den bara två är till, men behovet lär ju inte bli mindre då pumpen bkir öldre.V Vector skrev:
U ullak40 skrev:Kan ju inte räkna 18 år bakåt i tiden, men betalar idag 389kr/månad. Kompressorn i värmepumprn pajade tidigare i vår, så då nyttjade jag försäkringen. Hade annars fått stå för kostnaden själv då den är avskriven från hemförsäkringen. Mitt hemförsäkringsbolag sa bara du har en bra värmepumpsförsäkring, fortsätt med den. Nu gäller den bara två är till, men behovet lär ju inte bli mindre då pumpen bkir öldre.
Ungefär vad vi betalar i villa/hemförsäkring då alltså.U ullak40 skrev:
Men det är ju just 18 år bakåt i tiden som är intressant. Att se hur mycket man betalt totalt och jämföra med vad man fått för det. Samt att då även räkna på vad kontot hade legat på om man istället sparat eller investerat pengarna.
Så om någon vinner 10 miljoner på Lotto så har den personen bevisat att det är lönsamt att spela Lotto.TRJBerg skrev:
Sen är brand ett dumt exempel eftersom alla som har lån på huset är tvingade av banken att ha försäkring som täcker brand. Så för de flesta finns inget val. Själv hade jag inte haft hemförsäkring ifall inte banken 'tvingade' mig.