22 811 läst ·
96 svar
23k läst
96 svar
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Men tänk lite. Det finns ett företag som säljer försäkringen för 1000 kr per år. Menar du att de räknar med att förlora pengar på försäkringen. Tror du på det så tror du på tomten också.L Lassiter skrev:
Eftersom försäkringsbolaget räknar med att tjäna på försäkringen så innebär det givetvis att de räknar med att kunden förlorar.
Så givetvis är det rent ekonomiskt dåligt att teckna försäkring. Du har oddsen emot dig att du tjänar på det. Men visst, några har tur. Men som du resonerar så ska man rekommendera folk att spela på Lotto också.
Min erfarenhet som installatör är att försäkring är bra att ha, framförallt luft/vattenvärmepumpar som är mer känsliga.L lbgu skrev:Men tänk lite. Det finns ett företag som säljer försäkringen för 1000 kr per år. Menar du att de räknar med att förlora pengar på försäkringen. Tror du på det så tror du på tomten också.
Eftersom försäkringsbolaget räknar med att tjäna på försäkringen så innebär det givetvis att de räknar med att kunden förlorar.
Så givetvis är det rent ekonomiskt dåligt att teckna försäkring. Du har oddsen emot dig att du tjänar på det. Men visst, några har tur. Men som du resonerar så ska man rekommendera folk att spela på Lotto också.
Jag förstår din resonemang och brukar själv resonera likadant men med undantag med värmepumps försäkring 😊
Så du menar på allvar att bolagen går med förlust på sin försäkring. Jag har svårt att tro det.L Lassiter skrev:
Fast du hävdar ju att det är vettigt att teckna försäkringen. För att det ska vara ekonomiskt vettigt att teckna en försäkring så bör man ju räkna med att tjäna på den. Och ska de som tecknar försäkring tjäna på det så innebär det att försäkringsbolaget ska förlora på det. Så ditt påstående att kunderna tjäna på försäkringen innebär att försäkringsbolaget förlorar på den.L Lassiter skrev:
Annars kan du lika gärna rekommendera folk att spela på Lotto. Också ekonomist oklokt, men har du tur så vinner du.
Någon sorts trygghetsnarkomani som sprider sig. Jag har blivit erbjuden att köpa försäkring när jag köpt en vattenkokare för några hundra kr.på ElGiganten. Antar att det finns folk som köper den, annars hade de nog inte erbjudit det.
Sen så är det väl per definition inte en försäkring? Det är väl en konstruktion som träder in och betalar självrisk och avskrivning som du drabbas av när du använder din hemförsäkring? Om du inte har hem/villaförsäkring funkar den inte. Jag har iaf gått plus på min arctic”försäkring”. När Jämtkrafts jordkabel till mitt hus helt plötsligt ’släppte” så dog min inverter. Det enda smällen den inte tog var min extra elkostnad som blev när jag fick köra elpatron istället för VP under den tid som det tog innan pumpen blev fixad.
Du måste ju försöka förstå, att för Lassiter (som säljer försäkringen) är det självklart väldigt bra om kunderna köper försäkringen. Det är ju inte för KUNDEN den är bra, utan för försäljaren.L lbgu skrev:
Jadu vad kan jag säga, alla har vi ju olika förutsättningar i livet. Jag tycker det är skönt att ha försäkring det är en trygghet för mig som bor själv i hus.L lbgu skrev:Fast du hävdar ju att det är vettigt att teckna försäkringen. För att det ska vara ekonomiskt vettigt att teckna en försäkring så bör man ju räkna med att tjäna på den. Och ska de som tecknar försäkring tjäna på det så innebär det att försäkringsbolaget ska förlora på det. Så ditt påstående att kunderna tjäna på försäkringen innebär att försäkringsbolaget förlorar på den.
Annars kan du lika gärna rekommendera folk att spela på Lotto. Också ekonomist oklokt, men har du tur så vinner du.
Någon sorts trygghetsnarkomani som sprider sig. Jag har blivit erbjuden att köpa försäkring när jag köpt en vattenkokare för några hundra kr.på ElGiganten. Antar att det finns folk som köper den, annars hade de nog inte erbjudit det.
Samma sak med tex hund el kattförsäkring ibland har man tur och slipper utnyttja den ibland har man otur och det kostar massor hos veterinären som då försäkringen tar en stor del av.
Så är ju livet .
ibland vinner man ibland förlorar man 🤔
Den enda som garanterat vinner på försäkringar är försäkringsbolaget. En tumregel kan vara att man enbart ska försäkra saker som man inte hade haft råd att reparera eller ersätta om skadan skulle ske. Hus, bil som inte är betald, skador på andra människor (ansvar) osv.
Behöver man försäkra en brödrost så ska man nog låta bli att köpa den överhuvudtaget. Har man inte råd att reparera en värmepump bör man spara mer så att man har råd att bo där man bor.
Behöver man försäkra en brödrost så ska man nog låta bli att köpa den överhuvudtaget. Har man inte råd att reparera en värmepump bör man spara mer så att man har råd att bo där man bor.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Är det Jämtkrafts kabel så är väl dom ansvariga och det bör gå på deras försäkring och inte din ?L lob skrev:Sen så är det väl per definition inte en försäkring? Det är väl en konstruktion som träder in och betalar självrisk och avskrivning som du drabbas av när du använder din hemförsäkring? Om du inte har hem/villaförsäkring funkar den inte. Jag har iaf gått plus på min arctic”försäkring”. När Jämtkrafts jordkabel till mitt hus helt plötsligt ’släppte” så dog min inverter. Det enda smällen den inte tog var min extra elkostnad som blev när jag fick köra elpatron istället för VP under den tid som det tog innan pumpen blev fixad.
Jag köpte en laptop nyligen hos Power i Lund.
Den kostade 4990 på rea och försäkring ville dom ha typ 650 per år för.
Jag skrattade och påpekade att för 149 kronor per år i extra avgift får jag två års extra garanti via min kreditkortsutgivare (re: member).
Vi hade en liten diskussion om just detta och säljaren sa att det var många som tecknade försäkringen..vilket bevisar att den sista idioten ännu inte är född.
Den kostade 4990 på rea och försäkring ville dom ha typ 650 per år för.
Jag skrattade och påpekade att för 149 kronor per år i extra avgift får jag två års extra garanti via min kreditkortsutgivare (re: member).
Vi hade en liten diskussion om just detta och säljaren sa att det var många som tecknade försäkringen..vilket bevisar att den sista idioten ännu inte är född.