thomasx skrev:
Det enda rimliga i ett sådant fall, som redan har nämnts i tråden, är att mäklaren tackar nej till uppdtaget eftersom det inte kan utföras inom ramen för gällande lagar.
Alldeles korrekt slutsats! Rätteligen borde fastigheten sålts på konkursförvaltarens uppdrag. Jag kan tänka mig att Malins advokat valt att inte stämma mäklaren därför att det är konkursförvaltarens sak att först av allt avgöra vad som är rent brottsbalksmässigt.

billy_baver skrev:
Jag upprepar: Personer som har en enda (eller ingen) arvinge efterlämnar ett dödsbo som upplöses så snart bouppteckningen är registrerad. Mellan dödsfallet och bouppteckningen är dödsboet i princip ingen juridisk person. Dödsbodelägaren i detta fall beställer därför begravning och mäklare i sitt eget namn och med sitt eget betalningsansvar från början till slut.
Jag vet som sagt inget om detta, men det låter ändå lite märkligt att det skulle finnas ett specialfall när det bara finns en arvinge. Du menar alltså att man i detta fall inte kan ha ett oskiftat dödsbo som fortlever under en längre tid som en egen juridisk person? Det verkar lite skumt..

mycke_nu skrev:
Jag vet som sagt inget om detta, men det låter ändå lite märkligt att det skulle finnas ett specialfall när det bara finns en arvinge. Du menar alltså att man i detta fall inte kan ha ett oskiftat dödsbo som fortlever under en längre tid som en egen juridisk person? Det verkar lite skumt..
Jag instämmer till en del.

Vem vet vilka "okända" arvingar som kan dyka upp?

Det finns väl ett intervall från beslut eller kanske snarare anhängiggörande till lagakraftvinnande av ett arvsskifte då t.ex. "oäktingar" och utvandrade släktingar kan anmäla sitt intresse i saken?

thomasx skrev:
Det enda rimliga i ett sådant fall, som redan har nämnts i tråden, är att mäklaren tackar nej till uppdtaget eftersom det inte kan utföras inom ramen för gällande lagar.
Du menar att om inte mäklaren kan garantera att säljaren har rätt att sälja fastigheten, så är det mäklarens ansvar? Men mäklaren kan *aldrig* vara säker, så med den inställningen skulle innebära att mäklarna aldrig kunde åta sig uppdrag. Antagligen inte det som lagstiftarna hade tänkt sig.

Du tycks tro att det går att garantera att säljaren har rätt att sälja en fastighet. Så är alltså inte fallet.

Eftersom detta dödsbo tydligen har länsats under viss tid av delägaren, kan man nog tänka sig att det inte är skiftat än.

Mikael_L
billy_baver skrev:
Jag upprepar: Personer som har en enda (eller ingen) arvinge efterlämnar ett dödsbo som upplöses så snart bouppteckningen är registrerad. Mellan dödsfallet och bouppteckningen är dödsboet i princip ingen juridisk person. Dödsbodelägaren i detta fall beställer därför begravning och mäklare i sitt eget namn och med sitt eget betalningsansvar från början till slut.
Vad händer isåfall med dödsbon med underskott?
Dvs att den avlidne har större skulder än tillgångar ...

Man begär dödsboet i konkurs.
Socialen betalar begravningen
Fredrik

Det finns ett begrepp som heter dödsbolagfart..
Är inte det en parameter som skulle ingå i bedömningen i det fall som beskrivs i inledningen?

Hur handlägges en sådan lagfart rent praktiskt av en mäklare?

Mikael_L
Fredrik Å skrev:
Man begär dödsboet i konkurs.
Socialen betalar begravningen
Fredrik
Jo, men jag bara tänkte att Billy B antyder att det typ aldrig blir något dödsbo vid en enda arvinge, utan att det överförs till arvingen direkt. Och det är ju inte så lämpligt om den avlidne råkar ha större skulder då.

Skall man följa regelverket så är det mäklaren som är den felande länken.

Vid ansökan om lagfart - Tänk på att  Vid köp, bifoga överlåtelsehandling i original.

 Vid gåva, bifoga gåvohandling i original.
 Vid gåva mellan makar ska gåvan registreras vid Skatteverket, Äktenskapsregistret, 871 87 Härnösand innan lagfart
kan beviljas.
 Är egendomen enskild på grund av föreskrift vid gåva eller i testamente ska det visas med bestyrkt kopia av
handlingen.
 Vid bodelning, fanns giftorätt mellan makarna bifoga bodelningshandling i original, vid upphörande av
samboförhållande bifoga handlingar från förrättningen enligt sambolag i original.
 Är du ensam dödsbodelägare eller ska söka dödsbolagfart, bifoga en bestyrkt kopia av bouppteckningen.
Bouppteckningen måste vara inregistrerad hos Skatteverket.
 Består dödsbodelägarkretsen av två eller fler personer, bifoga arvskifteshandling – undertecknad av samtliga
dödsbodelägare – i original. Bifoga även en bestyrkt kopia av den inregistrerade bouppteckningen efter
den avlidne och i den ska fastigheten vara upptagen.
 Söks lagfart på grund av testamente, bifoga testamente i original. Testamentet ska ha vunnit laga
kraft vanligtvis genom att samtliga dödsbodelägare godkänt testamentet. Vidare ska även en bestyrkt kopia av den
inregistrerade bouppteckningen efter den avlidne bifogas ansökan och i den ska fastigheten vara upptagen.
 Är du gift och överlåter en fastighet måste du ha med medgivande från make/maka/partner.
Är du skild och överlåter en fastighet måste du styrka att din före detta inte längre har giftorätt, vanligtvis genom
bodelningshandling.
 Fastigheter som är taxerade som jordbruksfastighet/skogsbruksfastighet kan kräva förvärvstillstånd från länsstyrelsen.
Kontrollera vad som gäller just din fastighet genom att kontakta länsstyrelsens lantbruksenhet. Om tillstånd krävs
för din fastighet ska det bifogas ansökan. Använd vår kostnadsfria tjänst "Min fastighet" på www.lantmateriet.se
 Om fastighetens taxeringsvärde saknas eller där det kan finnas skäl att det blir ändrat (när en fastighet förändras eller
nyss skapats) kan ett värdeintyg krävas.
 Om ansökan genomförs där ett ombud eller företrädare undertecknat överlåtelsehandlingar ska fullmakt i original
eller annat underlag som styrker detta bifogas.
 Är sökanden en juridisk person ska handling bifogas som visar att undertecknad är behörig.
 Kontrollera att alla uppgifter är korrekt ifyllda i ansökan och att överlåtelsehandlingarna uppfyller formkraven.
 Har du andra frågor angående ditt ärende kontakta Lantmäteriets kundcenter på telefon 0771-63 63 63.

Vid ansökan om inteckning - Tänk på att
 Är du gift måste du ha med medgivande från make/maka/partner.
Är du skild måste du styrka att din före detta inte längre har giftorätt.
 Är egendomen enskild på grund av föreskrift vid gåva eller i testamente ska det visas med bestyrkt kopia av
handlingen.
 Är sökanden en juridisk person bifoga handling om att undertecknad är behörig.
 Önskar du annan åtgärd än ny inteckning eller anteckning om innehav måste du bifoga berörda pantbrev (såväl
skriftliga som elektroniska).
 Kontrollera att alla uppgifter är korrekt ifyllda.
 Har du andra frågor angående ditt ärende kontakta Lantmäteriets kundcenter på telefon 0771-63 63 63.

Redigerat:
Men det är som jag förstår två problem köparen har skickat sina lånade pengar till en person som inte har med affären att göra. Få tillbaka dom pengarna är nog det svåraste som finns. Personen sitter på en strand med 1.8 mille på kontot som KFM inte når och oavsett domar så blir det nog inga pengar.

Just det Cecar33!

Och då gäller det ju att försöka hitta en syndabock :cool:

Jag tycker iofs att vi vet för lite om förhållandena för att säkert kunna säga att mäklaren gjort rätt eller fel. Det stämmer att en affär är aldrig helt säker, i princip finns det ju inget som hindrar att en säljare säljer samma hus till 4 - 5 personer samtidigt, så länge alla affärerna slutförs innan det syns på lagfarten, ex. samma dag.

-MH- skrev:
Du menar att om inte mäklaren kan garantera att säljaren har rätt att sälja fastigheten, så är det mäklarens ansvar? Men mäklaren kan *aldrig* vara säker, så med den inställningen skulle innebära att mäklarna aldrig kunde åta sig uppdrag. Antagligen inte det som lagstiftarna hade tänkt sig.

Du tycks tro att det går att garantera att säljaren har rätt att sälja en fastighet. Så är alltså inte fallet.
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa samma sak.

Se 17§ fastighetsmäklarlagen

"17 § Fastighetsmäklaren ska kontrollera vem som har rätt att förfoga över fastigheten"

Vad tycker du, att mäklare kan skita i lagen bara för att de anser att de inte kan följa den?

För mig är det en ren självklarhet att en mäklare i sin yrkesutövning kollar upp de personer han företräder i en affär i två-miljonersklassen. Jag brukar själv personligen bistå vänner och bekanta med dylika övningar i affärer i 100-tusenkronorsklassen och upp. Det är också mycket pengar att bli blåst på, och en enkel kontroll att utföra.

Att som mäklare missa att den man företräder i en försäljning är försatt i personlig konkurs och saknar rätt att förfoga över försäljningsobjektet tycker jag är en mycket grov miss. Så grov att den kan kosta den andra parten mäklaren ska företräda närmare 2 mille och sitt eget hem.

mycke_nu skrev:
Det kan låta skumt, men är faktiskt så. Ett arvskifte är inget annat än ett avtal mellan arvingarna hur boets tillgångar skiftas. En ensam arvtagare kan (behöver) inte sluta avtal med sig själv. '

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.