I Ingenjör Jesper skrev:
Gasen är ju både dyr och miljöfarlig, så den installatör som anser att det är ok att ha läckage i gaskretsen borde nog byta bransch... Så svårt att det inte att dra kopplingar eller löda...
Berätta det för dem som bygger enheterna hos Mitsubishi, inte på ett svenskt forum ;-)

Oj det där var inte skoj!
Är värmepumpen gammal? Tänker om du måste dras med den många år eller om du kan få borra för bergvärme.

I Ingenjör Jesper skrev:
Tanken med en värmepump är ju att för varje kWh el du stoppar in får du ut 3-4 kWh värme... Den faktorn sjunker när det är kallare, men med ren elvärme har du 1 till 1... Enligt din pump har du fått ut mindre värme än du stoppat in el och det är väldigt märkligt! Även om den skulle gå på bara elpatron borde du ha 1...

Så jag delar nog åsikten att du har problem med kompressorn eller gasen även om jag inte kan mycket om de delarna...
J Jan_G skrev:
Fel från fabrik. Mitsubishi.
Har inget med installatör att göra, Garantiärende.
Vi har också Mitsubishi. Kompressorn gick sönder för ett år sen så den är bytt.
J Jan_G skrev:
Berätta det för dem som bygger enheterna hos Mitsubishi, inte på ett svenskt forum ;-)
Vi har också Mitsubishi. Tror att den installerades 2017 (vi har bott i huset i två år). För ett år sen gick kompressorn sönder så vi har bytt den. Den har krånglat rätt mycket så vi har haft reparatör här ganska frekvent.

R Runnis skrev:
Oj det där var inte skoj!
Är värmepumpen gammal? Tänker om du måste dras med den många år eller om du kan få borra för bergvärme.
Nej, inte jättegammal. Installerades 2017. Bergvärme vore ju såklart bättre.

M mappar skrev:
Nej, inte jättegammal. Installerades 2017. Bergvärme vore ju såklart bättre.
Om den har krånglat och dessutom inte tycks leverera något vidare är det skäl nog att byta 😉 du lever en gång och kan du köpa dig fri från bekymmer så gör det.

Min snart tre år gamla bergvärmepump från Nibe hade ett COP på 5 nu när det var som kallast. 1648kr i elräkning för februari (Tibber + Linde Energi) plus en korg ved per dygn ca 10kg.

M mappar skrev:
Hej,

I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.

Förbrukning för februari ligger 6210 kWh för hela huset.
Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.

Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?

En räkning på över 16 000:- känns ju ändå rätt hårt.
Producerad energi är rimliga siffror. Elektrisk energi borde vara minst halverad. Det ser dessutom ut som att den blivit sämre och sämre.

Producerad energi/energibehov
Du säger 195 kvm, ganska dåligt isolerat. Det är allt vi har att gå på. Det gjorde att jag gissade på 55 W/kvm toppeffektbehovet och alltså 11 kW för huset. Gånger 2400h så blir det runt 25000 kWh/år. Är tabellen bara för värme eller även för vv. Om den bara är för vs så får du lägga till ca 5000 för vv och då är du uppe i 30000 kWh vilket är ungefär det du har.

Elektrisk energi
Som folk varit inne på ska ju en värmepump ge ett COP som gör att man får ut mycket mer värme än det man stoppar in. För en lvvp som gör värme brukar man hamna på ett snitt cop över året på ca 3 och för vv på 2,5

Dela producerad energi på elektrisk energi
Cop För 2025 = 1,8
Cop för 2026 = 1,05
För februari = under ett!!

Kan det vara något fel på avfrostningen? Något är allvarligt fel och som folk säger borde du ha typ halverad förbrukning iaf. Klart att bergvärme är bättre men med bergvärme kanske du skulle hamna på 60-65 procent lägre förbrukning från idag men med en lvvp som funkar borde du hamna på 50 procent lägre iaf.

Bra att elen varit dyr så att folk vaknar till och tar tag i sina undermåliga uppvärmningssystem!

• Gilla
närsom
  • Laddar…
F Filip David Bjurling skrev:
Producerad energi är rimliga siffror. Elektrisk energi borde vara minst halverad. Det ser dessutom ut som att den blivit sämre och sämre.

Producerad energi/energibehov
Du säger 195 kvm, ganska dåligt isolerat. Det är allt vi har att gå på. Det gjorde att jag gissade på 55 W/kvm toppeffektbehovet och alltså 11 kW för huset. Gånger 2400h så blir det runt 25000 kWh/år. Är tabellen bara för värme eller även för vv. Om den bara är för vs så får du lägga till ca 5000 för vv och då är du uppe i 30000 kWh vilket är ungefär det du har.

Elektrisk energi
Som folk varit inne på ska ju en värmepump ge ett COP som gör att man får ut mycket mer värme än det man stoppar in. För en lvvp som gör värme brukar man hamna på ett snitt cop över året på ca 3 och för vv på 2,5

Dela producerad energi på elektrisk energi
Cop För 2025 = 1,8
Cop för 2026 = 1,05
För februari = under ett!!

Kan det vara något fel på avfrostningen? Något är allvarligt fel och som folk säger borde du ha typ halverad förbrukning iaf. Klart att bergvärme är bättre men med bergvärme kanske du skulle hamna på 60-65 procent lägre förbrukning från idag men med en lvvp som funkar borde du hamna på 50 procent lägre iaf.

Bra att elen varit dyr så att folk vaknar till och tar tag i sina undermåliga uppvärmningssystem!
Ja jag har förstått att något är skevt. Vi skulle med andra ord betala mindre om vi hade direktverkande el?

Reparatören kommer hursomhelst på måndag.

• Gilla
Filip David Bjurling
  • Laddar…
Vad har du för värden på kbin/kbut när maskin går?
Vad har du för framledning/retur på värmesidan?
Vad har du för hetgastemp?
Vad har du för vätsketemp?

R Runnis skrev:
Om den har krånglat och dessutom inte tycks leverera något vidare är det skäl nog att byta 😉 du lever en gång och kan du köpa dig fri från bekymmer så gör det.

Min snart tre år gamla bergvärmepump från Nibe hade ett COP på 5 nu när det var som kallast. 1648kr i elräkning för februari (Tibber + Linde Energi) plus en korg ved per dygn ca
DonPablo DonPablo skrev:
Vad har du för värden på kbin/kbut när maskin går?
Vad har du för framledning/retur på värmesidan?
Vad har du för hetgastemp?
Vad har du för vätsketemp?
Är det här de värdena? Jag kan inte hitta så många ställen att avläsa saker på

• Display från Mitsubishi Electric som visar temperaturläsningar som TH1A -39°C och TH5 46°C, datum 3 mars 2026, klockan 19:48.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mappar skrev:
Hej,

I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.

Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.

Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?
,
Det låter som extremt mycket.
Jag har en 22 år gammal Thermia bergvärme och ett hus på 90 m² med lika stor källare samt 50m² övervåning och håller 23 grader i hela huset även källaren.
Med en El förbrukning på 4500 kWh/år.
Visserligen i norra Skåne

M mappar skrev:
Är det här de värdena? Jag kan inte hitta så många ställen att avläsa saker på
inte lätt att veta när inget är namngivet

M mappar skrev:
Hej,

Hej, du bör en seriös tekniker gå igenom din anläggning. Jag bor i Norrbotten och vår luft-vatten värmepump har inta förbrukat mer än 7000 kWh per år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.