Hej,
I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.
Förbrukning för februari ligger 6210 kWh för hela huset.
Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.
Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?
En räkning på över 16 000:- känns ju ändå rätt hårt.
I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.
Förbrukning för februari ligger 6210 kWh för hela huset.
Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.
Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?
En räkning på över 16 000:- känns ju ändå rätt hårt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nästan 200 kvadratmeter uppvärmt med en LVVP som tar värme från den i februari tämligen kalla uteluften - kan nog förbruka 4 600 kWh.
Men vad är det som drar ytterligare 1 600 kWh utöver värmepumpen, har ni elbil?
Men vad är det som drar ytterligare 1 600 kWh utöver värmepumpen, har ni elbil?
Det finns två elbilar. Men funderar också på vad mer som kan påverka.SågspånPappspikEternit skrev:
Förbrukad elektrisk energi är väl antalet kWh el som har gått åt till den producerade värmeenergin?
Så på helåret 2025 har verkningsgraden varit 1,77. Ganska låg verkningsgrad med tanke på att det var en hyfsat varma vinterar 2025.
Är värmepumpen inställt på auto eller värme respektive kyla, om den inställningen finns på en luftvärmepump?
Kommer varmvattnet från luftvattenpumpen eller finns det en separat varmvattenberedare?
1600 kWh till laddning av 2 elbilar och resten av hushållselen kanske är rimligt.
Så på helåret 2025 har verkningsgraden varit 1,77. Ganska låg verkningsgrad med tanke på att det var en hyfsat varma vinterar 2025.
Är värmepumpen inställt på auto eller värme respektive kyla, om den inställningen finns på en luftvärmepump?
Kommer varmvattnet från luftvattenpumpen eller finns det en separat varmvattenberedare?
1600 kWh till laddning av 2 elbilar och resten av hushållselen kanske är rimligt.
Redigerat:
Februari verkar ju ha en COP på 0,96!? Det är ju imponerande att hamna under 1 🤔
Enligt mig så har du gjort av med minst 2ggr så mycket som det borde vara!M mappar skrev:Hej,
I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.
Förbrukning för februari ligger 6210 kWh för hela huset.
Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.
Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?
En räkning på över 16 000:- känns ju ändå rätt hårt.
Kan du se hur mycket kompressorn resp ev elpatron dragit?
Pjosk75 skrev:
Förbrukad elektrisk energi är väl antalet kWh el som har gått åt till den producerade värmeenergin?
Så på helåret 2025 har verkningsgraden varit 1,77. Ganska låg verkningsgrad med tanke på att det var en hyfsat varma vinterar 2025.
Är värmepumpen inställt på auto eller värme respektive kyla, om den inställningen finns på en luftvärmepump?
Kommer varmvattnet från luftvattenpumpen eller finns det en separat varmvattenberedare?
1600 kWh till laddning av 2 elbilar och resten av hushållselen kanske är rimligt.
Det vet jag inte hur jag gör. Jag tar och ringer teknikern imorgon och frågar!L lat skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Elbilar är en bra delförklaring!M mappar skrev:
Vad gäller värmepumpen: Går det inte att trycka dig runt i värmepumpens menyer och leta efter info om kompressorns respektive elpatronens drifttid, så ser du om den behöver köra mycket elpatron, vilket ökar förbrukningen.
Det kan du göra själv, utan tekniker!
Tanken med en värmepump är ju att för varje kWh el du stoppar in får du ut 3-4 kWh värme... Den faktorn sjunker när det är kallare, men med ren elvärme har du 1 till 1... Enligt din pump har du fått ut mindre värme än du stoppat in el och det är väldigt märkligt! Även om den skulle gå på bara elpatron borde du ha 1...M mappar skrev:
Så jag delar nog åsikten att du har problem med kompressorn eller gasen även om jag inte kan mycket om de delarna...
Gasen är ju både dyr och miljöfarlig, så den installatör som anser att det är ok att ha läckage i gaskretsen borde nog byta bransch... Så svårt att det inte att dra kopplingar eller löda...J Jan_G skrev:
Då har du en skitinstallatör, konar man rätt och drar flarekopplingarna rätt, så läcker det inte ut! Det finns flarekopplingar som suttit 30 år och inte läckt.J Jan_G skrev:

