Hej,

I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.

Förbrukning för februari ligger 6210 kWh för hela huset.
Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.

Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?

En räkning på över 16 000:- känns ju ändå rätt hårt.
 
  • Display av en Mitsubishi Electric enhet visar förbrukad elektrisk energi: Mars 203 kWh, Februari 4618 kWh, Januari 4035 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på Mitsubishi Electric enhet som visar energiproduktion för januari till mars 2026 och årliga summeringar för 2026 och 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan 200 kvadratmeter uppvärmt med en LVVP som tar värme från den i februari tämligen kalla uteluften - kan nog förbruka 4 600 kWh.
Men vad är det som drar ytterligare 1 600 kWh utöver värmepumpen, har ni elbil?
 
Kall janiari-februari i all ära men den har ju också dragit 100kWh per dygn i mars....
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nästan 200 kvadratmeter uppvärmt med en LVVP som tar värme från den i februari tämligen kalla uteluften - kan nog förbruka 4 600 kWh.
Men vad är det som drar ytterligare 1 600 kWh utöver värmepumpen, har ni elbil?
Det finns två elbilar. Men funderar också på vad mer som kan påverka.
 
Förbrukad elektrisk energi är väl antalet kWh el som har gått åt till den producerade värmeenergin?
Så på helåret 2025 har verkningsgraden varit 1,77. Ganska låg verkningsgrad med tanke på att det var en hyfsat varma vinterar 2025.

Är värmepumpen inställt på auto eller värme respektive kyla, om den inställningen finns på en luftvärmepump?

Kommer varmvattnet från luftvattenpumpen eller finns det en separat varmvattenberedare?

1600 kWh till laddning av 2 elbilar och resten av hushållselen kanske är rimligt.
 
Redigerat:
Februari verkar ju ha en COP på 0,96!? Det är ju imponerande att hamna under 1 🤔
 
  • Gilla
Filip David Bjurling
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Februari verkar ju ha en COP på 0,96!? Det är ju imponerande att hamna under 1 🤔
Förstår absolut inte vad du menar 🙂
 
  • Gilla
närsom
  • Laddar…
M mappar skrev:
Hej,

I dessa tider med höga elräkningar så undrar ju såklart även jag om allt står till rätt till med min luft-vatten värmepump eller om det är något annat konstigt.

Förbrukning för februari ligger 6210 kWh för hela huset.
Uppvärmd yta är 195 kvm i ett ganska dåligt isolerat hus. Bor i Stockholmsområdet i en familj med två vuxna + två barn. Har det inte speciellt varmt inne, inte över 20 grader.

Bifogat bild på förbrukad elektrisk energi och det som står som producerad energi. Vet inte riktigt vad det här betyder?

En räkning på över 16 000:- känns ju ändå rätt hårt.
Enligt mig så har du gjort av med minst 2ggr så mycket som det borde vara!

Kan du se hur mycket kompressorn resp ev elpatron dragit?
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Förbrukad elektrisk energi är väl antalet kWh el som har gått åt till den producerade värmeenergin?
Så på helåret 2025 har verkningsgraden varit 1,77. Ganska låg verkningsgrad med tanke på att det var en hyfsat varma vinterar 2025.

Är värmepumpen inställt på auto eller värme respektive kyla, om den inställningen finns på en luftvärmepump?

Kommer varmvattnet från luftvattenpumpen eller finns det en separat varmvattenberedare?

1600 kWh till laddning av 2 elbilar och resten av hushållselen kanske är rimligt.
L lat skrev:
Enligt mig så har du gjort av med minst 2ggr så mycket som det borde vara!

Kan du se hur mycket kompressorn resp ev elpatron dragit?
Det vet jag inte hur jag gör. Jag tar och ringer teknikern imorgon och frågar!
 
M mappar skrev:
Det finns två elbilar. Men funderar också på vad mer som kan påverka.
Elbilar är en bra delförklaring!
Vad gäller värmepumpen: Går det inte att trycka dig runt i värmepumpens menyer och leta efter info om kompressorns respektive elpatronens drifttid, så ser du om den behöver köra mycket elpatron, vilket ökar förbrukningen.
Det kan du göra själv, utan tekniker!
 
Skulle tor att gasen i ytterdelen läckt ut. Vanligt problem några år efter installation enl min reparatör.
Glöm inte återkoppla när det är fixat.
 
M mappar skrev:
Förstår absolut inte vad du menar 🙂
Tanken med en värmepump är ju att för varje kWh el du stoppar in får du ut 3-4 kWh värme... Den faktorn sjunker när det är kallare, men med ren elvärme har du 1 till 1... Enligt din pump har du fått ut mindre värme än du stoppat in el och det är väldigt märkligt! Även om den skulle gå på bara elpatron borde du ha 1...

Så jag delar nog åsikten att du har problem med kompressorn eller gasen även om jag inte kan mycket om de delarna...
 
  • Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Skulle tor att gasen i ytterdelen läckt ut. Vanligt problem några år efter installation enl min reparatör.
Glöm inte återkoppla när det är fixat.
Gasen är ju både dyr och miljöfarlig, så den installatör som anser att det är ok att ha läckage i gaskretsen borde nog byta bransch... Så svårt att det inte att dra kopplingar eller löda...
 
J Jan_G skrev:
Skulle tor att gasen i ytterdelen läckt ut. Vanligt problem några år efter installation enl min reparatör.
Glöm inte återkoppla när det är fixat.
Då har du en skitinstallatör, konar man rätt och drar flarekopplingarna rätt, så läcker det inte ut! Det finns flarekopplingar som suttit 30 år och inte läckt.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Då har du en skitinstallatör, konar man rätt och drar flarekopplingarna rätt, så läcker det inte ut! Det finns flarekopplingar som suttit 30 år och inte läckt.
Fel från fabrik. Mitsubishi.
Har inget med installatör att göra, Garantiärende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.