Hej,
vi ska renoverar ett gammalt hus och bland annat ska det det in ett vedspis i köket igen. Någon gång har man rivit ut den som fanns och byggt upp nya vägar för att skapar ett pannrum.
Tanken är att tar bort en del av väggen och bygger en ny mot murstocken så vi kan ansluter vedspisen mot skorsten samt att och mura upp för en vedspis. Frågan jag sitter med är:
Är det möjligt att bygger enligt bilden nedan eller behöver baksidan vara mot en stenmur?
Något annat jag behöver tänker på?
vi ska renoverar ett gammalt hus och bland annat ska det det in ett vedspis i köket igen. Någon gång har man rivit ut den som fanns och byggt upp nya vägar för att skapar ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att tar bort en del av väggen och bygger en ny mot murstocken så vi kan ansluter vedspisen mot skorsten samt att och mura upp för en vedspis. Frågan jag sitter med är:
Är det möjligt att bygger enligt bilden nedan eller behöver baksidan vara mot en stenmur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något annat jag behöver tänker på?
Kontakta skorstensfejarmästaren för rådgivning.
Det finns lösningar på det mesta men min erfarenhet är att en del firmor inte har koll och därför är det bättre att få info innan bygganmälan och annat drar igång.
Brandskyddsskivor kan man klä en vägg med om man inte vill mura up något nytt.
Det finns lösningar på det mesta men min erfarenhet är att en del firmor inte har koll och därför är det bättre att få info innan bygganmälan och annat drar igång.
Brandskyddsskivor kan man klä en vägg med om man inte vill mura up något nytt.
Det finns plats så att det skulle kunna funkar att spara väggen. Tänte att det blir enklare att eventuellt sätte en kåpa över spisen sen när det sitter direkt mot murstocken.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara