42 621 läst ·
199 svar
43k läst
199 svar
Är det brukligt att elektrikern tar med sig kundens gamla elcentral?
Det blir lätt förvirrande, när konsumenten å ena sidan, uppmanas av såväl rörläggare som elektriker att betala hantverkaren utan knot och ifrågasättande, eftersom det höga priset motiveras av det mervärde fackmannens expertkunskaper genererar. I nästa ögonblick däremot, uppmanas kunden att läsa på för att kunna ställa de rätta frågorna till proffset, så att inga missförstånd uppstår.Bo.Siltberg skrev:
Hur skall ni ha det?
Staffan
Ja om man struntar i hur det ser ut efter man är färdigt så kan man säkert bygga ihop en hel anläggning med blandat bös. Jag vill iallafall lämna snygga jobb efter mig. I detta fallet verkar de röra sig om lite säkringar så värdet i sig är nog inte många hundralappar. Jag har lite släktingar från Balkan, även några kollegor från Polen, och deras jobb är godkänt utförda, fort som fan går det, men ser ut som skit enligt mig. Vad är det som gör kunden nöjd? En par sparade hundringar eller eller en snyggt utfört jobb. Av min erfarenhet det senare.....Bo.Siltberg skrev:
Är det inte bättre att fråga vad kunden tycker? Det är ju kunden som ser till att du har mat på bordet och det är ju dennes intressen du som tjänsteutövare ska sätta i första rummet...inte dina intressen.Ramnemark skrev:
P Paxman skrev:
Jag har turen att jobba på ett företag vars kunder uppskattar kvalite. Det är mest företagskunder och där är det lite lättare att sälja in bra lösningar. Jag förstår att det är kämpigare att sälja in något om man är egenföretagare och jobbar i en by med några tusen invånare.P Paxman skrev:
Eftersom jobben man lämnar efter sig vittnar om hur pass bra man utför jobben så vill jag att det ser bra ut. De få gånger man gjort fula jobb på kundens eller chefens order så kommer det alltid någon efter något/några år och undrar hur fan man tänkte. Kalla mig kräsen men jag vill vara stolt över det jag gjort. Jag gör inget bakom ryggen på kunden, men jag förklarar vad jag tycker och tänker och det brukar räcka.
Om det är detta som hänt så är det en väldigt missledande titel på tråden. De har alltså bytt en central som ni inte pratat om? Jag trodde de tagit med sig en halvgammal central som ni var överrens om att byta. Har de bytt den nyare centralen på eget bevåg?Mimlan skrev:
Jag fick ingen information om att den centralen skulle bytas ut därav min fråga här om det är brukligt.
Jag har fått svar här ifrån flera att det är vanligt med olika förklaringar som jag tycker låter bra.
Självklart ska jag även prata med firman, ville bara höra ifrån andra som är el kunniga.
Efter som jag har en dålig erfarenhet av fuskande elektriker tidigare så har jag bytt firma och ville bara kolla runt lite innan jag kontaktar den nya firman.
Sen skriver du att ni hade mycket dåliga lösningar från förra elfirman. Det är synd att du inte har bilder för med tanke på hur dåligt de gjorde ert badrum så är det inte omöjligt att det såg jävligt ut i gängsäkringscentralen och kanske till och med var farlig. Men varför bytte de den nyare om spisen gick till den gamla?
Att rubriken blev missvisande har jag påtalat fler gånger och att det inte går att göra rubrikändring.Ramnemark skrev:
Om det är detta som hänt så är det en väldigt missledande titel på tråden. De har alltså bytt en central som ni inte pratat om? Jag trodde de tagit med sig en halvgammal central som ni var överrens om att byta. Har de bytt den nyare centralen på eget bevåg?
Sen skriver du att ni hade mycket dåliga lösningar från förra elfirman. Det är synd att du inte har bilder för med tanke på hur dåligt de gjorde ert badrum så är det inte omöjligt att det såg jävligt ut i gängsäkringscentralen och kanske till och med var farlig. Men varför bytte de den nyare om spisen gick till den gamla?
Gamla Spisens tre 10A dvärgsäkringar var monterade i den ”nyare centralen”( som jag fått lära mig här i tråden var en äldre modell som tidigare firma monterat)
När den förra elfirman (nr1,)kom tillbaks för att jorda badrummen monterade han in en dvärgsäkring i den ” nyare ” centralen.
När då denna elfirma (nr 2 )kom hit för någon månad sedan för att säkra upp för min nyköpta induktionsspis ,från 3 st 10A 400W till 3 st 16 A 230 w,säkringar öppnade han den gamla skruvsäkringscentralen för att leta efter elkabeln som gick från spisens dvärgsäkringar.
Han sa också att det fattades en kabel från mitt periflexuttag i köket så han behövde dra en ny ledning. ( har förstått här att den gamla kontakten saknade en nolla).
Han drog lite i kabeln som gick från dvärgsäkringen och sa sedan att det var för rörigt i den gamla skruvsäkringscentralen, det fanns enligt honom ( jag såg inget) tejpade skarvar som han sa mycket väl kunde vara gjorda av firma nr 1 då han kände till att den firman har gjort dåliga jobb.
Han sade att det vore bäst om de kunde komma tillbaka och byta ut skruvsäkringscentralen mot en nyare.
Jag sa ja till det.
När så en annan elektriker (från firma nr 2 ) kom hit för att utföra arbetet ,så höll jag mig undan.
( arbetsplatsen där elskåpen sitter är i källaren) då han hade med sig en åk 3 elev ifrån gymnasiet och jag tillhör riskgruppen ville jag inte trängas med dem i den hallen.
De kom klockan 8 och åkte härifrån kl 15:15 och när han åkte sa han att han lämnat ett kladdpapper med vilka säkringar som går till vad och att han skulle komma förbi vi ett annat tillfälle med en förteckning.
Såg då att han bytt båda centralerna.
Redigerat:
Då förstår jag. Det låter mycket märkligt att han inte kunde byta en 3x10A till en 3x16A, de tar lika mycket plats. Jag kan tycka att du kan vara hård mot firman och ifrågasätta varför den nyare av centralerna byttes. Du har bara beställt byte av den med porslinssäkringar.Mimlan skrev:
Att rubriken blev missvisande har jag påtalat fler gånger och att det inte går att göra rubrikändring.
Gamla Spisens tre 10A dvärgsäkringar var monterade i den ”nyare centralen”( som jag fått lära mig här i tråden var en äldre modell som tidigare firma monterat)
När den förra elfirman (nr1,)kom tillbaks för att jorda badrummen monterade han in en dvärgsäkring i den ” nyare ” centralen.
När då denna elfirma (nr 2 )kom hit för någon månad sedan för att säkra upp för min nyköpta induktionsspis ,från 3 st 10A 400W till 3 st 16 A 230 w,säkringar öppnade han den gamla skruvsäkringscentralen för att leta efter elkabeln som gick från spisens dvärgsäkringar.
Han sa också att det fattades en kabel från mitt periflexuttag i köket så han behövde dra en ny ledning. ( har förstått här att den gamla kontakten saknade en nolla).
Han drog lite i kabeln som gick från dvärgsäkringen och sa sedan att det var för rörigt i den gamla skruvsäkringscentralen, det fanns enligt honom ( jag såg inget) tejpade skarvar som han sa mycket väl kunde vara gjorda av firma nr 1 då han kände till att den firman har gjort dåliga jobb.
Han sade att det vore bäst om de kunde komma tillbaka och byta ut skruvsäkringscentralen mot en nyare.
Jag sa ja till det.
När så en annan elektriker (från firma nr 2 ) kom hit för att utföra arbetet ,så höll jag mig undan.
( arbetsplatsen där elskåpen sitter är i källaren) då han hade med sig en åk 3 elev ifrån gymnasiet och jag tillhör riskgruppen ville jag inte trängas med dem i den hallen.
De kom klockan 8 och åkte härifrån kl 15:15 och när han åkte sa han att han lämnat ett kladdpapper med vilka säkringar som går till vad och att han skulle komma förbi vi ett annat tillfälle med en förteckning.
Såg då att han bytt båda centralerna.
Det jag svarat på tidigare i tråden är att när man beställer byte av en central, utan några speciella önskningar så är det kutym att montera nya saker utan att använda det gamla. Men har du inte beställt ett byte av centralen och de byter den ändå så tycker jag precis som Bo att det luktar lite illa.
För övrigt förstår jag varför du håller dig undan. Det är lika svårt att tillhöra risk-gruppen och jobba med service hos kunder där man inte kan bestämma miljön själv. Hopppas det löser sig för dig och att du inte får en överdriven faktura
Tack snälla Ramnemark!Ramnemark skrev:
Då förstår jag. Det låter mycket märkligt att han inte kunde byta en 3x10A till en 3x16A, de tar lika mycket plats. Jag kan tycka att du kan vara hård mot firman och ifrågasätta varför den nyare av centralerna byttes. Du har bara beställt byte av den med porslinssäkringar.
Det jag svarat på tidigare i tråden är att när man beställer byte av en central, utan några speciella önskningar så är det kutym att montera nya saker utan att använda det gamla. Men har du inte beställt ett byte av centralen och de byter den ändå så tycker jag precis som Bo att det luktar lite illa.
För övrigt förstår jag varför du håller dig undan. Det är lika svårt att tillhöra risk-gruppen och jobba med service hos kunder där man inte kan bestämma miljön själv. Hopppas det löser sig för dig och att du inte får en överdriven faktura
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Hur ser det ut idag då? 
Den centralen som elfirma 1 installerat var säkert funktionell men ser j*vligt tråkig ut. Jag hade nog viljat byta alla 3 när jag ser bilden, men jag hade inte gjort det utan kundens medgivande. Där är gott om plats i den nyare centralen att montera en 3x16A säkring på den 3e raden. Så det verkar vara lite misskommunikation från elektrikerns sida.